Märkliga möten?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter att ha tittat på alldeles för mycket häst- och fiolrelaterade videor så spottade YouTube fram en video som kombinerade de två: Hästar som lyssnar på fiolmusik.
Intressant att se hur hästarna reagerade. 😃
Har du varit med när, eller hört om, när någon av hästarna i din närhet fick se, höra eller smaka på något underligt? Alltså något som inte en häst brukar träffa på i sitt liv på gården? Hur reagerade den på det?
// Harley
när unghästarna Första gången de får smaka morot och äpple!
XD reaktionerna är fantastiska ibland.
min häst blir tokig när man sätter på horsesound på mobilen, och lugn om man her på lugn musikXD
provade sätta på musik en gång när jag red då han var så pigg, då blev han mkt mer lugn å följsam! samt slutar han alltid krafsa när jag sätt på musik i stallet XD(låg volym ofc så man hör om ngt händer)
Ja där sa du nåt! På gården har vi ett föl på 2 mån. som jag försökte bjuda på en liten bit äpple. Hon tog biten, rullade runt den i munnen och såg sen ut som att jag försökte tvinga i henne råttgift. Det vart Mamma Häst som snabbt noppade åt sig den utspottade äppelbiten. 😃
// Harley
Köpte 4 mån föl gick med sin mamma och tvilling bror. Så var massor nytt jag visa och lärde honom. Han smaka på apelsin så där tyckte han blodapelsin var godast. Banan älska han. Så varje lördag fick han grönsallad morötter,äpple,banan och aoelsin. Hans bror och mamma gilla inte apelsin lr banan så dom fick lite tärnade äpplen och morötter med lite knäckebröd. Jag hade ett shampo som doftade äpplen så när jag hade andvänt det så körde kan med mulen genom håret och andades in håret. Kort hår så jag vart inte snorig 😉 Musik haha ja ni jag gillar mer rapmusik/hiphopp så det var ofta på han vart glad när man dansa och sjöng. Han ville ofta busa när matte vart glad över några låtar som fick kroppen att dansa så jag testa med musik och vara i ute i hagen. Omg han busa som bara den sprang runt mig bocka o hel tokigt glad. Lugna låtar var han lugn i matte sjöng ofta med även här. Han gilla även äpplepaj och äppeljuice det var mer smaka då du är så nyfiken på vad matte åt.
Jag gick och åt glass medans jag fyllde på vatten en av de heta dagarna.
I ena hagen var det mycket intressant att undersöka vad sjutton jag gick och tuggade på. "Bulan" såg helt förskräckt ut när han fick nosa på en kall glass.
Reaktionen såg ut som: "Kallt, i denna hetta? HÄXKONSTER!!" 😮
// Harley
4 haha ☺ Har du testat göra isblock och lagt det i vattnet ute? Det vart väldigt uppskattat hos Albin och hans bror Linus dom lekte bra länge i karet 😄
Det märkligaste mötet jag bevittnade min häst ha var…. *trumvirvel * SIG SJÄLV! 😂 Efter en massa år satte gamla stallet upp en spegel vid ridbanan, å herrejäklar vilken reaktion det blev! Skenkur var 21 bast och så himla förundrad över vad det var först häst som stod där plötsligt 🤣 Bilden visar lite på vad hans reaktion va, men filmen jag filmade var ännu bättre.
#6: "Hallå snygging!" 😄
Det där skulle jag vilja testa uppe på gården. Både för miljöträning men främst för att se reaktionerna. 😊
// Harley
#7 Allt jag kan säga är att jag är glad att jag bestämde mig först för att gå ett par varv med honom där, innan jag hoppade upp 😜 vet inte hur mycket matte skulle stannat kvar annars 😂
Vi har mött riddarekipage (med häst). Våra blev lite chockade men kollade glatt på.
Sen har vi möt (kanske inte jätteovanligt men vi har ej det på våran gård) travekipage. Trodde min häst skulle vara rädd men det vara han ej, utan tyckte det var kul att försöka utmanande dem
Räknas fallskärmshoppare?😁
Tidigare när de hade fallskärmshoppning på Säve så brukade eleverna dimpa ner över hela Hisingen de första gångerna de hoppade själva. Med andra ord så landade de även på ett fält där vi red, hästarna tyckte att det var MYCKET underligt. Tur att de trots allt var vana vid helikoptrar och flygplan på låg höjd…
Det har landat luftballonger relativt nära också, där reagerar hästarna mest på väsandet när de reglerar höjden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4:, Vi rider relativt ofta bort till en golfbana och köper glass - även till hästarna. 😁
Flóa brukade provsmaka allt möjligt, som kaffe, macka och gräddbullar. Vår förra hovslagare bjöd alltid hästarna på turkisk peppar. De första gångerna var de något skeptiska, sen älskade de godiset!
#6: 😂
Funkade det bra med en spegel vid ridbanan?
Jag pratade med en glasmästare om att sätta upp någon form av spegel vid paddocken men han menade att det sällan blir bra eftersom det kommer att bli solreflexer, att man blir bländad och så vidare. Synd, jag saknar verkligen att kunna se min ridning!
#10: Hahaha, wow, det var miljöträning det!
#11 Hm, verkar vara något med hästar och smak av lakrits/salmiak/anis. Stallchefen brukar köpa en slickeburk till hästarna som doftar lite lakrits-aktigt. En del blir alldeles trollbundna av den där burken.
// Harley
#12 Jag tycker inte det varit något problem med att ha spegel ute! Inga problem alls på gamla stallet, men där var spegeln väldligt liten också. På nya stallet är den mycket större. Den ligger så att den dagtid är i skuggan, alltså ryggen av spegeln är mot solen. På kvällarna kan det blända liiite grann på vissa specifika punkter, och man ser solen som reflekteras i marken på ridbanan. Dock inget som varit ett problem. Så jag tror att du kan köra på ändå 😉
#13: min första ponny var ett shettissto och hon gick bara att lasta om man hade djungelvrål med sig som hon fick 😂
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klippet är från 2013 då polishästarna Sardelli och Adonis träffade "Joey" från föreställningen War Horse.
Både hästälskaren och steampunknörden i mig blir alldeles varm i hjärtat.
HÄR kan ni se mer om hur "Joey" kommer till liv med hjälp av sina tre puppeteers i ett otroligt samspel.
// Harley
- Redigerat 2020-10-03 17:07 av Herveaux
#16: Tycker det är så häftigt vilket liv de får i hästarna!
Hade gärna sett föreställningen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#17: Håller med!
// Harley