Använd reflexer - jaktsäsongen är igång!
Nu är årets jaktsäsong och det är visserligen bara en bråkdel av jägarna som skulle "se fel" och skjuta en häst men det händer lik förbannat varje år. Två shettisar sköts nyligen ihjäl när de rymt ur sin hage. Jägaren "trodde att de var vildsvin". https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/amandas-shettisar-skots-av-misstag-trodde.htm?fbclid=IwAR1LB9yTGHT6o8OqdDEdhes9APleASgXndTP80VHdHK3IiAWPhr8R4xteD4
På med reflexer om ni ska ut i skogen, inte bara på er själva utan även på hästarna! Skulle ni ramla av eller tappa hästen så är risken givetvis ännu större att den förmodas vara en älg om den springer omkring själv. Kontakta gärna jaktlagen i er närhet (fråga stall/markägaren) och be dem säga till när de ska jaga nära er. Vissa jägare går alldeles utmärkt att samarbeta med vilket givetvis underlättar för samtliga. Så - se till att du och hästen (och eventuell hund) syns ordentligt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Två shettisar ser i mörkret ut som två stora vildsvin. De kom, där inga hästar/ponnys skulle vistas på kvällen. Det är förklaringen. Det är ingen ursäkt. Men rent statistiskt är det farligare att hålla på med hästar än att vistas i skog o mark under jaktsäsongen. Ska vi därför hetsa efter dem som gillar ridsport? Nej. Vi ska se till verkligheten och inte måla Faan på väggen
Sedan är det ju rätt naturligt att inse att markägaren har större rätt till skog o mark än den som utnyttjar den sk allemansrätten. Jägarna äger eller hyr mark för att jaga på på så i det fallet är de likställda med markägarna.
Ps tror det är närmare 10 år sedan en häst sköts av misstag av en jägare (2010 i hampetorp)
#1, Nu var det här inte avsett att vara en diskussion om jaktens vara eller icke vara, ej heller om vem som har "störst rätt" att vara i skogen. Jag tänker alltså inte ens bemöta det som du skriver, det finns det lämpligare sajter att göra på. Men faktum kvarstår och reflexer är bra att använda - inte minst ur jägarnas synpunkt. Att föra en dialog om var jakten pågår är också något som både ryttare och jägare kan dra fördel av. Funkar bra på en del ställen, sämre på andra. Det bygger givetvis på samarbete från båda parter.
Så rensade upp i tråden.
Jägare med ömma tår kan diskutera skaderisker i ridsport vs. jakt etc. på andra forum. 👋
// Harley
Och där låser vi tråden, det var inte riktigt detta som skulle diskuteras. Jag må ha överdrivit, åverkad inte av Trumpinfluensa utan av det faktum att det sköts två ponnys nyligen och att det sker "felskjutningar" varje år då får, nötboskap, hundar, annan tamboskap och faktiskt även folk blir träffade för att jägare har "tagit miste". Det är för övrigt inte 10 år sedan jägare sköt en häst, möjligen sedan en häst blev ihjälskjuten. De uppgifterna har jag inte från folk som "hetsar mot jägare" utan från jägare själva, däribland tidningen Svensk Jakt som torde vara bekant för LBB. //Lona, sajtvärd