Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2049 ggr
davidia
0

vilket foder?

vilket foder rekomenderar ni att ge hästar?har betfor ståendes men vill inte ge det då dom blir så heta..har provat kli förut och det äter dom ju.har ni något annat förslag kanske?fast inget socker i då.och dom ska bara få så att dom har lite godis:)

Ida_79
0

jag ger min ena Hippo musli.. den andra Hippo Cool..  Tycker det är ett jätte bra foder!!

elin
0

Jag ger kraft grund till nisse och tycker det är ett jätte bra foder för henne.

/Elin

davidia
0

jag kollade på kraft grund nu och det verkar ju vara bra.

dominic
0

Jag ger mina mustang musli

Ida_79
0

fast musli är bättre.. hahaha

Snuttan2
0

vad som är bra beror väll på hur din häst är och hur din övriga foderstat (grovfodret) ser ut…

Ida_79
0

#6 det kan juh vara en bra fördel kanske

davidia
0

svårt att säga hur mycket hö dom får då det beror på vad mycket dom äter i hagen..och det är ju inga mängder men..i vanliga fall när dom bara äter hö så får davidia 9 kg hö och arne får 11 kg.just nu så har dom bukfylla då dom bara äter gräs och nästan inget hö ute….ser för jäkligt ut.

Marster
0

jag ger Hippo basic cool till min häst provade att ge henne Kraft grund men hon fick hämska utslag över hela kroppen :/.Kan ha varigt protein knutor.

AliceL
0

krafft är super tycker jag! finns ju många olika typer åxå ;) min får grund och energi

Bobby
0

Fodermorötter kanske skulle passa bra om det mest ärgodis du är ute efter. 40 kronor för en 20 kg säck.

davidia
0

ja morötter och knäckebröd har dom fått av mig några gånger.det gillar dom. nu har jag köpt kraft grund till dom och gett.

sofiiea
0

fibergi <3

montana63
0

derby standard.kanonbra foder till vettigt pris.

linasvovvar
0

jag ger mina betfor, kornkross, kraft, aspbarkspellets och massa morötter

nannan
0

Betfor, som är en restprodukt passar de flesta hästarna, och direkt heta blir de väl ändå inte? Det mesta sockret är borttaget.

Kli bör du vara lite försiktig med också, det är mycket fosfor i vetekli och du bör veta hur mycket du kan ge och hur mycket som verkligen behövs!

Müsli är tillverkarens sätt att tjäna pengar, vi människor tycker att det ser otroligt smaskigt ut, men många hästar föredrar faktiskt rena spannmål. (Havre, korn) Även Krafft använder ju havre i sitt foder, men de har då en sort de kallar gulhavre, i vanligt tal matildahavre.

Matildahavren är bra till heta hästar där det går upp i huvudet. Min häst har aldrig kunnat äta havre utan att bli livsfarlig för både sig och hela sin omgivning, men äter Matildahavre (ca 5 kg per dag beroende på arbete, dock en hårt tränad häst och Matildahavren väger inte lika mycket som "vanlig" havre) Skulle någon dock råka ge fel havre en dag så ger jag mig inte upp frivilligt! ;)

Lyrik
0

Edel

Ger Lyrik nu ½ kg Edel Avel + havre, betfor, vetekli, lusern mm. Ska byta till Edel Häst Topp eller Edel Müsli Topp när Aveln tar slut.

jen
0

eftersom jag ej har analys på mitt hö, så ger jag lusern  som komplement för att "säkra upp" höet kan man säga.

sen får de även krafft groov 125 och den ena hästen får även korn.

sandi
0

Krafft grund

davidia
0

jag fattar inte hur man kan säga att hästar inte blir heta av betfor.det har jag hört många säga.mina hästar blir heta av betfor!väldigt heta!!så jag kan inte ge dom det.

Zahara
0

betfor och hippo bas….har heller aldrig hört att hästar blir heta av betfor men det finns väl alltid undantag :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

davidia
0

men dom får ju energi av betfor.och det är ju socker i och då blir dom ju heta.men visst,mina kanske är ett undantag.men jag vet även flera hästar än mina som blir heta av det.

nannan
0

Socker har inte samma effekt på oss som hästar. Och som jag tidigare skrev, betfor är en restprodukt efter socker och melass, givetvis finns det socker kvar, men inte på samma sätt.

Heta hästar och shettisar får betfor hos oss, och så lite havre för smakens skull.

Betfor påverkar en rad funktioner hos hästen. Dels förbättras det totala näringsupptaget genom att Betfor innehåller lättsmälta och nyttiga kolhydrater som ger snabb energi. Dels ökar den totala prestationsförmågan genom att hästar som utfodras med Betfor får mer energi (glykogen i musklerna) och lägre mjölksyranivå efter ansträngning. Men Betfor påverkar också den "goda" bakteriefloran, så att den gör maximal nytta för foderomsättningen. Som bonus får hästen en gynnsammare vätskebalans, eftersom blötläggningen gör att hästen får i sig vätska utan att behöva dricka. Något som är extra angeläget vid t ex längre transporter. Betfor, som består av betfiber och melass, har förmågan att ge både snabb och långsam energi. Melassen bidrar med lättillgängligt socker för mikroorganismerna, medan betfibern stabiliserar den flora av mikroorganismer som sköter energiutvinningen i hästens grovtarm.

Givetvis innehåller hästen energi, som den behöver för att överleva, men det är ingen energi som de blir heta av.

OCH! Betfor och Krafft Grund ligger båda runt 11 MJ i energi…

davidia
0

hur som helst.jag känner ju mina hästar bäst och jag vet att dom blir heta av betfor,så därför ger jag dom det inte.och måste därför köpa foder utan socker i.

Naaathaaa
0

Våra får krafft Sport…

SK_SK
0

Blir dom HETA av betfor???????????????????????????????????????

VeNyRa
0

alla hästar i stallet (ca 30) äter betfor utan undantag! även monsun äter det och han är het som tusan, men det spelar som inget roll om han äter det lr inte, ingen förändring i tempramentet!

jen
0

betfor ger snabb energi har jag fått lära mig.  det  är ungefär som när vi äter druvsocker. (pigg en stund)

montana63
0

vill påstå att derby standard är det bästa fodret som finns på marknaden i dag.det och betfor har visat sig passa våra 9 hästar perfekt.behöver bara ge halva mängden mot vad vi gav när vi använde hippo.det är värt att prova.

Emmelie91
0

Ger mina två endast hö och kvällsbetfor med linfröolja och mineraler. Den ena får bioglucomin också pga knäskada Den andra är fångponny så hon får inte så mycket…

CBA
0

Jag gillar Mustangs och Salsas müsli sortiment.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jenca
0

Havre het,korn fet.mer har jag inte att säga:)

Due-Boje
0

En god müsli går ner i de flesta hästmagar =) Fick bärja ge det till min ena då hon slutade äta på tävling. Men müslin e så god så den kan hon inte motstå!

davidia
0

och det är inget socker i muslin?sist provade jag kraft grund.den åt dom som bara den.