Skola in hästen
Hej, min moster har köpt en islandshäst valack på 3 år då deras (min) gick bort i höstas, men jag tänkte kolla vad ni tycker är en bra åkder att börja skola in med olika saker, skriver en lista här på vad jag gärna skulle vilja veta vad ni tycker är en bra ålder. •vänja han vid träns och bett •ha nåt på ryggen •longera och löshoppa Blev inte mycket saker men jag skriver igen om jag kommer på nåt mer! 😊
Utrustning tycker jag man kan börja vänja dem vid korta stunder från de är redan är 1-2 år. Korta stunder och läs av hästen hur den tar det hela :) Ha inte bråttom utan låt det ta tid, en bra grund kommer man långt med i framtiden även om det känns segt när man bara vill komma igång. Bara lägga på och ta av något på ryggen kan vara en start, och samma sak med träns sätta på det och stå med någon minut innan det tas av igen :) Kolla med tidigare ägare vad de gjort, backa några steg från vart de var, lär känna hästen, vart dess gränser går och utgå ifrån det. Börja med promenader som träning bra sätt att träna samspel och förståelse :)
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Gå bredvid i körning kan de göra i stort sett från början, invänjning med grimma/sele/täcke/sadel likaså. Alltså bara att ha saker på kroppen, ingen belastning.
Löshoppning kan man göra så snart hästen är stadig på benen, givetvis anpassat i höjd och svårighet.
Vänja vid träns och bett kan man göra från 1-2 års ålder, men jag tycker personligen inte att man ska använda bettet eller ha det i munnen längre stunder förrän bortåt 4 år.
Vanlig longering är jag försiktig med även på vuxna hästar på grund av snedbelastningen, så det skulle jag vänja hästen vid från kanske 1/2 till 1 års ålder, men inte använda speciellt mycket.
Tömkörning och lättare drag från kanske 2 år. Lättare rockard från kanske 3 år.
Första uppsittning av någon lätt person vid kanske 3 år, regelbunden ridträning från 4 eller äldre (här tycker jag annorlunda än många andra, jag vet).
Allt förstås anpassat till hästens kroppsliga och mentala utveckling. Små steg, korta pass, mycket tid till vila, lek och rörelse utan krav dess emellan.
En sak jag lärde mig på gamla stallet (islandsstall) som hade flera uppfödningar, är att inridning gärna ska vänta med med islänningar, då de utvecklas lite segare (enligt dem). Tror de började när hästarna va 4-5 år. Innan det kan man givetvis öva på hantering och promenera och liknande. Skulle säga att uppsittning vid 3 års ålder är för tidigt för en islänning.
Som jag fått lära mig kan man vänja de vid utrustning 1-2 men när hästen är mellan 2-3 är de bra att hänga på dem even vid 1,5 ålder om individ är ok man lär de ha saker på kroppen presseningar man koppar om kring den bredvid hänga lite även sitt på . Varför många hästar går sönder är att man väntar till 4-5 så har hästen gått i hagen inte varigt långsamt belastad och så har man så bråttom att rida in och utbilda den. Medan man i tidig ålder hänger lite sitter lite hänger över leder lär den kordinera sin kropp. Gå ut i skog promenera för hand tömkör i skog ja du fattar . Va inte rädd att sitta och skritta några steg s-5 min och Max 3 ggr vecka sen vila sen ja du fattar långsam belastning är bättre en att vänta då vänjs leder lugnt långsamt vid belastning och kan då bli förberädd i kropp för arbete
Mvh Tiktak
Rider också i islandshäststall och alla hos oss har väntat med att rida in tills de varit åtminstone 4-5 år gamla. Tror de flesta gör så när det gäller islandshästar.