Konstiga knölar
Min häst har fått små konstiga knölar några på ryggen och ett en del på ena sidan, dom gör inte ont ligger inte vid sadelläget, men dom kliar..
Jag vet inte vad det är och detta gör mig frustrerad, hästen är rakad sen 2-3 månader tillbaka, först kom dom bara på ryggen och försvann,sen kom de tillbaka..
Jag tänkte först att de kanske va värmeutslag eller protein knölar, men efter att ha visat upp hästen för en tjej som jobbar som vetrinär i stallet och nämt proteinknölar fick jag höra att ngt såndat inte existera..
De e lixom som små hårda knölar,typ som fettknölar,
ena sidan är de pluppar på och den andra sidan är han helt clean på :o,. Någon som vet eller varit med om liknande ??

Fett är inte hårt så om de är hårda är det troligtvis inte fett. Proteinknölar vet jag inte, vissa säger att det finns och andra att det inte finns. Kan vara muskelknutor, allergi eller skav. Nån annan kanske vet nåt mer.
Skynda långsamt så går det fortare.

Ligger sadeln bra? Hästen kan få knutor av en illa liggande sadel.
Är schabraken och täckena hästen har rena?
Brimad har väldigt lätt att få knutor på ryggen, trodde först det var för sadeln låg illa, men det skulle ju vara mycket skumt eftersom den precis vart utprovad utav sadelutprovare och dessutom utav den enda sadelutprovare jag litar på som jag vet kan sig sak.
Men sen kom våren och sommaren och knutorna försvann och jag red ändå som vanligt med sadeln, så jag misstänkte att det beror p.g.a att han går täckad som han får knutorna. Hösten kom, han började gå täckad igen och knutorna kom tillbaka. Sedan testade jag att alltid rida med ett nytvättat schabrak, samt se till att ha ett "slit och släng" undertäcke, som jag tvättar för jämnan, och nu är knutorna nästan helt borta :)
Och jag har också hört att det inte finns såkallade proteinknutor.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det kan vara så (inget illa menat) att du inte borstat till räckligt, så det billdas smuts bulor (typ som finnar/ pormaskar, kan ömma men behöver ej göra det). och att den går med för mycket täcken på sig.
Min Granda hadde det när ja fick henne, längs hela ryggraden och på ena sidan. Det är bara att borsta och borsta och borsta. Se till att du rycktar ordenkligt både före och efter ridning. minst 3 ggr på varige sida ordenkligt. och rykta igenom din häst i 2 timmar mins en gång i veckan, varför inte passa på att göra vilodagen till en myspys dag. detta gör jag med min Granda, och hon har inga bulor alls kvar. Ryckten är A och O. Pluss att den ger en härlig massage till hästen..

Mitt sto har haft jätte små knölar på ryggen som kliar jätte mycket. Men de försvann efter någon dag. Och har inte heller kommit tillbaka. Tyvärr vet jag inte vad det var för något.

#3 att borsta på knölarna kan göra saken värre, så vida man inte tvättar borstarna varje gång. Ryktborstar är inte särskilt rena, och att då rykta hästen så gnor man bara in skiten ännu mer, det bästa tror jag är att bada hästen och hålla den ren på det viset, men det är ju ohållbart i längden.
jag själv borstar inte över ryggen mer på Brimad, även det kan ju vara en avgörande faktor till att han faktiskt inte fått tillbaka knutorna.

Att de skulle uppkomma knölar på ryggen av sadeln verkar konstigt med tanke på att det inte är vid sadelläget, det jag tror är mest troligt då är väl att han går tåckad 24/7 förutom när jag är i stallet o han får luffta innan och efter ridning så de blir ett par nakna timmar om dagen..
#3 har aldrig hört den teorin så de låter konstigt, oh givitevis blir han juh borstad men tvilar på att även om han nu inte skulle bli de att de skulle komma där av !!

#6 vart sitter knölarna då? du beskrev att dem sitter på ryggen?
wilma har massor me knölar… låter som något liknande de hon har. ortopeden som behandlar våra hästar sa att v skulle raka bort fläcken man normalt brukar spara under sadeln. sen tror jag hon är allergisk/överkänslig mot tvättmedlet vi använt innan så vi bytte till ett milt och oparfymerat för schabraken =) funkar. de börjar försvinna nu
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Kalle fick också knölar efter rakning tidigare i vintras. Veterinären sa att det var infekterade hårsäckar efter rakning, så efter att vi rengjort i en vecka var de borta. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Hej! Hittade ditt inlägg om knölar min 1-åring har precis likadana knölar på sina framben. Hur gick det?
kolla upp så det ej är ngn hudinfektion eller så.
en av hästarna, vintern som 2 åring, Fick något så tillslut var hela han full m knölar.. då rakades pälsen och tvättades dagligen med ett visst återfuktande samt bakteriedödande schampo, torkades TORR.
vid fukt ex vid fortfarande ngt blöt häst som får på täcke och det är fuktigt osv, kan det bli så.