Konstiga knölar
Min häst har fått små konstiga knölar några på ryggen och ett en del på ena sidan, dom gör inte ont ligger inte vid sadelläget, men dom kliar..
Jag vet inte vad det är och detta gör mig frustrerad, hästen är rakad sen 2-3 månader tillbaka, först kom dom bara på ryggen och försvann,sen kom de tillbaka..
Jag tänkte först att de kanske va värmeutslag eller protein knölar, men efter att ha visat upp hästen för en tjej som jobbar som vetrinär i stallet och nämt proteinknölar fick jag höra att ngt såndat inte existera..
De e lixom som små hårda knölar,typ som fettknölar,
ena sidan är de pluppar på och den andra sidan är han helt clean på :o,. Någon som vet eller varit med om liknande ??

Fett är inte hårt så om de är hårda är det troligtvis inte fett. Proteinknölar vet jag inte, vissa säger att det finns och andra att det inte finns. Kan vara muskelknutor, allergi eller skav. Nån annan kanske vet nåt mer.
Skynda långsamt så går det fortare.

Ligger sadeln bra? Hästen kan få knutor av en illa liggande sadel.
Är schabraken och täckena hästen har rena?
Brimad har väldigt lätt att få knutor på ryggen, trodde först det var för sadeln låg illa, men det skulle ju vara mycket skumt eftersom den precis vart utprovad utav sadelutprovare och dessutom utav den enda sadelutprovare jag litar på som jag vet kan sig sak.
Men sen kom våren och sommaren och knutorna försvann och jag red ändå som vanligt med sadeln, så jag misstänkte att det beror p.g.a att han går täckad som han får knutorna. Hösten kom, han började gå täckad igen och knutorna kom tillbaka. Sedan testade jag att alltid rida med ett nytvättat schabrak, samt se till att ha ett "slit och släng" undertäcke, som jag tvättar för jämnan, och nu är knutorna nästan helt borta :)
Och jag har också hört att det inte finns såkallade proteinknutor.
Medarbetare på Dressyr.ifokus