ang. lervälling
Det är tal om lervälling vid grindarna till hagen. Hur är det med era ridbanor? Har ni lerigt o vattenpölar även där?

Vi har gummiflis så det är inte lerigt men däremot lite blött här och var…
//Mickan
Vi har bara en gräspaddock och gräsoval och rider oftast ute när det är sånt här väder men grannen har gummiflis i sin paddock så den har klarat sig bra. Hagen är en lervälling närmast stallet och sen är den torr och fin längre upp.
Lervälling så långt ögat kan nå, förutom vissa delar av paddockarna som är frusna…
hagarna är för det mesta täckta i lera. volten är perfekt just nu (:

Minst sagt lervälling i hagarna =/

vi har inte äns någon:( den ä hage… men inte så lerigt tror ja inte…
Lervälling i hagen, men inte längst in, där är det hyfsat torrt. Men där är inte hästarna mkt, utan de är mest bakom stallet och i vindskyddet.

Det har komit en jäkla liten vattenfors egenom främre delen uta hagen, den var bra tills regnet kom, nu är det lerigt vid öppningen som sjutton.

Jag har ingen lera på ridbanan. Det var väl det som var frågan?
Vi har dräneringsmatta under där och riktigt gjord ridbana. Så den är helt ok. :)
Våran ridbana är oxå OK. Grusad.
Jag är bortskämd med ridhus… :)

Äger ju ingen bana, men om vi kan tvuinga grannen allt sälja sitt allt till oss så ska vi bygga en :)
Den ridbanan jag brukar rida på 1½km fr mig badar i vatten, det räcker med att det regnar lite grann så är det stora vattenpölar där.
Här är det snö överaltt ^^

vi har nån form av dränering så det brukar inte bli pölar iaf. men det är väldigt klafsigt på vissa ställen och bra på andra. våran paddock är konstig och ej ordentligt gjord så jag rider bara där när det har regnat mycket eftersom större delen av den då är bra. vid torka är hela kass
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tack för alla svar. Våran förra paddock var dålig året om, på sommaren va det stora hål o gropar på underlaget på grund av alla vattenpölar och när det regnade blev det pölar o lervälling allting. Sen fryser allt till is.. Gick inte o rida där. Nu har vi en jättefin paddock som är upphöjt på nåt sätt och diken runt omkring. Så allting rinner av.
Har ni bilder på era ridbanor?
Tror att det är rätt klaffsigt i paddockarna vid ridskolan, använder ridhuset ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

hm, vid ingången och en bit av vinterhagen där dem äter hö och så är lerig. det andra är gräs.

vi har en fd hage täckt med sandgrus som paddock som är till viss del lervälling. ena änden brukar ha svårt för att få det att rinna bort men det är ridbart, inte som i hagarna.
Paddocken (sand/grus) är ganska blöt men inte lerig eller "klafsig". Hagarna är inte alls mycket leriga! Uppe vid grinden är det liiite, men inte mycket. Nere vid den andra grinden mellan två fält är det rejält med lera men bara på en liten bit. Annars, gräs överallt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#10 Har även skrittavstånd till 4 ridhus eller om det är 5. Har ej hunnit kollat upp det, ska det efter jul.
Vi har ngt slags spån-variant i padocken som inte kommer frysa o d blir inte vattenpölar, så det är ju toppen!!
Men hagarna däremot!
jag har sandbana, men också ridhus!
Tummen upp för ridhus sådana här dagar…
/Elin

Jag har skrittavstånd till ridhus. Endast 1 km. Men det är sällan jag lånar det ändå.
vad är gummiflis?

Vår ridbana är oridbar som den ser ut nu. Tung djup sand och lerpottar på sina ställen. När det fryser är den så knagglig att man själv inte knapp kan gå där.
Här är det bara en massa snö och frusen mark :) Tror vi hade knappt 3 veckor med lervälling i år. Värre blir det till våren då all snö ska bort -.-

#25# Min gubber försöker alltid att sladda på ridbanan innan det fryser till. Då går det bra att rida där. Men ibland blir det ju rena rama isbanan där. Tex när vi ridit och det varit snö och det töar för att sedan frysa på igen. Då hinner ju inte snön smälta bort helt.

#24 jadu vet inte om det finns någon speciell benämning men det är typ som massa gummi =P Fryser inte men är däremot för mjukt i början så det är inte så överdriver bra för benen på hästarna.. men när man har trampat "ner" det och sladdat ordentligt blir det perfekt.. + att det aldrig fryser :)
//Mickan
Ingen som har bild på gummiflis-paddock?
jag har sagt det förr, och säger det igen, det är skönt att det är mörkt när jag kommer till stallet, för jag vill inte veta hur det ser ut, det räcker med vad jag har hört när dom går. usch.
och självklart hur dom ser ut när dom kommer in….
men nu är jag ju lite ute och snurrar. hoho.
jag har ju ingen ridbana, bara lerig hage :P

Dessutom har vi en egen ridbanam hyfsad bra. Plus skrittavstånd till en ridbana som är bra. 5 ridhus i skrittavstånd.