Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 338 ggr
Zelmabus
0

Whiplash ?

I fredags när jag red och skulle sakta ner från trav till skritt snubblade min häst och gick ner på knä och doppade hela ansiktet i marken. Jag slungades då fram hängandes till halsen (åkte ej av). I stunden så kände jag inget, utan brydde mig av att kolla av hästen. Men på kvällen började jag känna ont i övre delen av bröstmuskeln på vänster sida och lite i nacken vä. På natten blev nacken värre och har från lördags tills nu gjort väldigt ont medan bröstmuskeln har börjat lägga sig. En i stallet sa att man kan få whiplash från ridning, men hur vet man om man har fått det eller bara en sträckning?

Herveaux
0

Jag tycker du ska kontakta vården, bara för att vara på den säkra sidan.

// Harley

Rafflan
0

För att få en whiplash eller liknande nackskada krävs ganska mycket kraft, oftast får man dem ju i bilolyckor i hög hastighet, så inom ridning behöver man ha hög hastighet och en kraftig smäll för att det ska bli en whiplash eller liknande nackskada. 

Däremot är det väldigt lätt att få muskel skador/bristningar/sträckningar. 
Om smärtan är hanterbar skulle jag avvakta en 2-3 dagar, blir det sämre skulle jag ringa vårdcentralen. Har du extremt ont tycker jag också du ska ringa vårdcentralen.
Om det skulle vara någon skada/sträckning i muskeln så är det viktigt att röra på kroppen men inte fysiskt anstränga sig.
Värsta smärtan efter en olycka kommer oftast 1-2 dagar efter själva olyckan, det fick jag lära mig av en sjukgymnast, så det är inte ovanligt att det blir sämre inom 1-2 dagar och sedan bättre. Men har man väldigt ont så kan som sagt vårdcentralen hjälpa, eller om man inte blir bättre ska man också kontakta vårdcentralen :)

Zelmabus
1

Gick över på 3-4 dagar så var bara en stäckning . Gick aldrig till VC