Berätta om era hästar!
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi presenterar våra hästar. Du behöver inte ha en egen häst men många av oss har medryttarhästar, sköthästar eller helt enkelt en älsklingshäst som ni gärna får berätta om.
Jag insåg att jag inte har några bättre kort på henne just nu men här är "min" Greina, ett islandssto som jag har varit medryttare på i flera år. En klok häst som passar mig väldigt bra, det är fart i henne och hon är lyhörd men inte nervig. Trevlig att hantera, hon har lite humör men är aldrig dum.
Greina är fyrgångare och jag har lärt mig en hel del av henne men framför allt har vi haft mycket roligt ihop.❤️
Greina är förstås isländska och betyder ungefär den urskiljbara vilket passar bra - hon är skäck och har dessutom tvåfärgad svans!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det här är Zvantne! Jag brukar rida på honom 4-6 gånger i veckan, han ägs av en ridskola, men han är väldigt envis och det är bara några få som han gillar och känner sig trygg med. Han älskar morötter och dressyr, men allra mest ett härligt dopp i sjön söm vi har ca 2 km från stallet. Det är mysigt att bara där. Jag är oftast skälv i stallet… Förutom hästarna förstoss! Svantes förra ägare var ganska hård mot han, de kastade hinkar på honom, hoppade över måltider, rastade inte honom mm. Så nu kan i inte ställa fram en hink framför Zvante utan att han blir rädd. Men förutom det så går allting jätte fint.😀❤️
Det får bli min "lilla" skyddsling på gården- Shaggy. ❤️
Shaggy är ett svenskt varmblod som nu hunnit bli 2år.
Jag jobbar som hästskötare på gården och vart utsedd till föltämjare samma sommar som den här lille knatten såg dagens ljus.
Som litet föl var Shaggy en lite försiktig själ, men hans mod och aptit på livet har vuxit med hans yttre. Nu är han en högrest, stilig kille med alla hovarna stadigt på jorden. Aningens introvert fortfarande, men tar man sig tiden att bara vara med honom så släpper han snart in en i hans hjärta. 🤗
Nu i slutet av sommaren kommer han flytta till sitt nya hem där han säkert kommer bli en lika framgångsrik dressyrhäst som sin pappa Secret.
Det kommer helt klart falla några tårar den dagen flyttlasset går. 😢
Edit. På bilden är Shaggy 1år.
// Harley
Min familj äger två hästar, Totte 14 år & Aramis 6 år. Vi har ägt båda sen de var 1 år. Totte är en blandning av Welshponny och Gotlandsruss. Han är en väldigt speciell "liten" häst som rymmer varje chans han får, därför har det blivit 4 trådar över hela hagen. Tur att han är så söt & snäll. Hans favoritsak att göra är att köra löshoppning. Aramis är blandning av Frieser & Svenskt varmblod (är dock en skäck). Han är en försiktig häst som gärna tar det lugnt och stilla. Han gillar att vara väääldigt nära. En annan favorit är hovslagarens mössa. Aramis är hästen som aldrig rymmer och det är väl tur det, annars hade man nog blivit galen om man skulle jaga 2 hästar kl 8 på morgonen😂 Bjuder på 2 bilder från en löshoppning😊
Har en favvo häst på min ridskola men ingen bild :( Så får bli mina kusiners häst! Som jag vart lite kär i hehe.
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Det här är då Strombolli. (Bollen/Bolibo) han är 19 år. Mina kusiner har haft honom i snart 3 år! :) Dom köpte honom från en ridskola. Bollen är ganska pigg och snäll. Vet inte vad jag mer ska skriva xD. Konstigt står att bilden inte kunde laddas upp.
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Här är mitt hjärta Skenkur ❤️
Jag har haft honom nu i över 13 års tid, och han har hunnit bli hela 28 år gammal. Vi (mamma och jag) skaffade honom året som jag fyllde 11, så han har varit med mig över halva mitt liv.
Han är en genomsnäll, über-go islänning, som hittills charmat alla han mött 😉Han är inte högt utbildad, inte ens töltsatt, har bara höger galopp och massa andra egenheter, men han är gudasnäll. Nu på ålderns höst har han svårt med tänderna, men kämpar på som aldrig förr. Vem som helst kan hoppa upp å åka på honom, men vill man be honom om lite mer behöver man ha lite mer koll och en jäkla massa envishet, för han är otroligt envis. När han bestämt sig för nåt så är det så det är, man får bara envist försöka säga åt honom om man inte håller med. Men aldrig någonsin är han elak!
Han är också hästen man hoppar upp på barbacka iklädd bara grimma å grimskaft, och det går bra. Nån gång har jag också kopplat loss grimskaftet, och har därmed inget å bromsa med i handen, och även om det har någorlunda blandade resultat, så har han alltid varit genomsnäll då också. Vår favoritgrej i ridning är uteritter.
Nu vet vi inte längre exakt hur länge han har kvar här på jorden, men jag tänker njuta av tiden jag får med honom. Den dagen som himlen kallar på honom vet jag att han levt ett långt och ett (för det mesta) gott liv. I alla fall har slutskedet av hans liv varit gott, så med det i tanken vet jag att jag kan låta honom somna in med gott samvete. Men riktigt än är det inte dags. ❤️
De bifogade bilderna är:
1. En av mina favoritbilder på Skenkur, där han slickar sig runt munnen.
2. En trevlig liten bild från gamla stallet 2016, när han var 24 år gammal.
3. En bild från i maj på ridbanan på nya stallet, nääästan 28 år gammal, men stilig som aldrig förr! 😍
4. En supergammal bild från sommaren 2007 där en 11-årig jag rider honom barbacka. Bilden är tagen på vår tomt, som var sisådär 500m ifrån första stallet.
#1, Usch vad hemskt!😕
Man blir så ledsen när folk inte har varit snälla mot hästarna.
Zvante är jättefin, ser ut som en väldigt mysig häst - och visst är det något speciellt med de där hästarna som väljer "sina" personer och inte funkar med vem som helst?❤️
#2, Jädrans, vilken snygging han har blivit! Det går ju inte att "ersätta" hästar men det kanske kommer en ny favorit så småningom?
#3, Så fina, och visst är löshoppning kul? Frieser x SWB låter som det skulle kunna vara en ganska maffig allroundhäst?🙂
#4, och 5, Äsch då, jag vet att uppladdningen strular ibland. Det blir förhoppningsvis bättre när den nya versionen av iFokus lanseras! Pigg & snäll låter som en bra kombo.👍
#6, Så ledsamt när det strular! Hoppas att det löser sig och ni kommer igång igen. En djävul att rida kan bli ruskigt kul om man bemästrar det!😉
#7, Islänningar är ju "min" hästtyp numera så det är klart att hjärtat klappar lite extra när jag ser Skenkur. Han låter så mysig på din beskrivning, hoppas att ni får ha kvar honom ett bra tag till!❤️
#3 Jag tror jag vart lite kär i Aramis. Så svag för frieser och skäck är så snygg teckning.
#8 Eller hur?😍 Han är en riktigt stilig kille. Redan stor men har fortfarande jättefötter att växa i så han kommer nog sluta på runt 1,75 i manke eller liknande.
Jag måste se till att få ett foto (eller hundra) innan han flyttar sen.
Nu går han och hans "lillebror" på ett härligt hingstbete en bit ifrån gården men ska se om vi ska förbi och hälsa på snart.
// Harley
#8 tack, löshoppning är nog något av det roligaste som finns. Han har väl inte varit något vidare på hoppning innan, men har börjat lära sig. #9 Aramis hälsar tack😊
Har sedan några år inte häst själv längre, då min reumatism satte stopp för det. Men är Väldigt involverad i min yngsta systers häst och hennes ridning. Kör på träningar, tävlingar och hjälper henne med markarbetet osv. Hon sålde sina två b-ponnys i våras och köpte en D-ponny istället, hon var trött på att ha två då skola, ridningen, innebandyn och att umgås med vänner utanför stallet inte riktigt gått ihop. Det är är Charlie, Larchill Clover King, e: Moores Clover. Pappa är Irländsk Sporthäst och hans mamma är Connemara.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#11, Tjusig!
Vad fint att du kan vara delaktig i din systers "hästeri", det är trist när hälsan sviker en.😕
#12 Ja men verkligen. Vi letar gård jag och sambon dessutom så blir kanske en egen igen längre fram 😊 alternativt en ponny till dottern när hon blir större om hon skulle ha det intresset. Sambon hade också ponny när han var liten så ligger i generna 😂
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Jag har då min egna varmblodskille på 8 år :)
han kom för fyra år sen ungefär, och ridit in han å utbildat han sen dess. red han början en gång veckan, sen blev det två, sen varje dag under lov å sen dressyrträningar så det blev 3 ggr veckan och sen när vi flyttade ut på landet å de flyttade hästarna hem till oss har jag haft han som min egna och förra hösten fick jag honom av tränaren :)
han har väldigt fina gångarter för att vara travhäst! är mer som en normal ridhäst i gångarterna. väldigt bra galopp! inte alls sådär markbunden utan rund och fin!:
XD dock är tempot i galoppen samt galoppfattning inte det lättaste men vi övar å det går fram å tbx hela tiden haha.
men nu fungerar det att galoppera i skogen, sakta av, galoppera igen osv utan att han går bananas. (de dagar han har bra dagar. en dålig dag är trav nog utmanande XD)
samt tar höger galopp på ridbana, å beroende på humör vänster galopp.
även börjat kunna "jobba" mer i galoppen över bommar osv.
Dock är han finast i galopp i backen! fattar från skritt, direkt bra galopp som går att korta upp och få bra!
bara sån krånglig väg dit med broar å dammarXD
står 5 till hästar på gården, varieras lite och är mest unghästar just nu. men halvår/år så är det flera att rida in. så det blir roligt.
Min kompis flyttar till uppsala i höst, så ska få ha hennes maxade D ponny på foder och träna/tävla hoppning!
han är 13 år, hoppar superbra! varit het å stickbenägen tidigare men superfin nu. ridit han 1-2 ggr/månad sen förra vintern typ.
dock lite skillnad till min häst som är ca 165-67. Men han är rätt så maffig och bär upp långa ryttare bra! Är väl i längsta laget om man tänker rent cm mässigt. men känns bra och bild/film ser det ändå bra ut och frågat runt 10-20 olika jag känner inom ridvärlden och de tänker liknande.
då han är 13, full kondition, välmusklad, bär upp sig bra, och jag räknas som relativt skicklig ryttare och har bra balans/sits/hand.
kommer verkligen bli så kul och framförallt lärorikt!!
kommer sakna min kompis något grymt, och kommer vara tråkigt att rida själv( heh,,, min häst kan va något envis ibland)
men hon kommer förhoppningsvis hem på lov å då kan vi rida som vanligt tsm igen XD
#14, Kul med lite nya hästar! Man lär sig otroligt mycket på att rida på olika typer av hästar, då menar jag inte nödvändigtvis olika raser utan snarare på individnivå.
Ni verkar ha kämpat på bra, du och din häst. Att rida in och omskola en travare är banne mig inte det lättaste - men vem har sagt att ridning skall vara som att glida på en räkmacka hela tiden?🙂
#15 verkligen!
XD kan verkligen inte förstå hur jag som 12-13 åring började rida in han. Kunde typ ingentingXD (ridit en annan travhäst, som var min första passhäst, 1 år ungefär, red han i 3 år, men han var ändå grundriden)
Kan verkligen säga jag lärt mig nästan allt på honom. om än man blivit tokig x antal gånger XD
samtidigt, ju mer jag lär mig ju mer inser jag också hur svår han egentligen är- och hur skicklig ryttare jag blivit tack vare honom. Att vara mjuk och försiktigt samtidigt som att vara tuff, och framförallt. Att tänka. Tänka. Tänka.
För han är sån, en bra dag lyssnar han helt på min sits. alltså kan göra alla övergångar å typ kasta bort mina ben, helt beroende på hur jag sitter till eller så lyssnar han. är han envis lyssnar han inte för fem öre på skänkel XD
så har lärt mig att om han ex inte svarar fram, då hjälper det inte å skänkla en gång till eller tjata med "smack smack" utan då får man hitta andra vägar. likadant i galoppfatting, nehep det här gick inte då vänd vi vänster å gör skänkelvikning å övergång t skritt å sen en framdelsvändning, sen trav å där gick det fatta galopp.
haft vikare ibland på dressyträningarna, XD alla verkar vara överens om en sak- att han är svår, men att vi passar perfekt. jag lyssnar på han å han på mig.
han är som en envis shettis ibland dockXD
något imponerande dock! ridit han i snart 4 år, å aldrig ramlat av honom XD lite småroligt haha.