Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 563 ggr
[Blandiz]
0

Frågor innan köp av häst!

Hej.
Min syster behöver få svar på några frågor ang hästköp.
Hon vill veta vad man ska tänka på när man kommer dit för att kolla?
Och vad man ska titta extra noga på?
Hon vet att en besiktning ska göras!
Det är ett sto på 10 år som hon ska kolla på förmodligen redan nu ihelgen.
Hon har hästvana sedan många år tillbaka men detta blir hennes första häst hon kommer att köpa och äga själv.

AnnaLundin
0

Det som är viktigt är att det är din syster som är veterinärens uppdragsgivare när besiktning utförs, HON ska välja veterinär och vara med och ställa frågor då hästne besiktigas. Det är nämligen så att som köpare har man undersökningsplikt. OM ett fel visar sig efter några månader och detta hade gått att upptäcka vid en normalt utförd besiktning, så är det i det närmaste omöjligt att få rätt mot säljaren.

I övrigt, påminn henne om att inte köpa första bästa häst för att "den är söt" eller något. Det är viktigt att hon verkligen känner efter att det är RÄTT häst för henne. EN stor fördel är det om hon kan ha med sig sin tränare eller någon annan väl hästkunnig person som kan hjälpa henne att se fler saker och inte göra några onödigt dumma affärer.

I efterhand kan jag önska att jag själv hade fått det sista rådet ovan inför min egen första hästaffär, där jag blev grundlurad… Det var dyra läropengar, 40.000 var massor med pengar 1986….