Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 348 ggr
Pennyb
0

Går det att rida shettis?

Hej, Jag och min kompis tänker börja sköta shettisar, och undrar om vi kan rida dem? Vi är 160 och 170 och väger ca 40-50kg. Shettisarna är ganska stora och ca 100-110cm höga. Vi tänker bara ta skritt turer barbacka i skogen :) En gång i veckan som högst :) Undrar om det går?😂

s8x2n6
3

Fråga ägaren!
Fråga ägaren oavsett vem som säger vad här.

Med det sagt skulle jag säga att ni är för långa. Jag är 163 och rider min islänning på 135 cm och skulle han va annat än islänning så skulle jag nog va för lång eller iaf precis på gränsen till. Mina vänner som är runt 170 som ridit honom skulle definivt va för långa, om han vore annat än islänning. (Sen kan man ju diskutera huruvida man faktiskt kan vara för lång för islänning också, men generellt sett är tanken att man inte är det först benen släpar i backen, men det är en helt annan diskussion egentligen.)

Men fråga ägaren i första hand. Alltid.

Nephi
2

Om man ska se till de enkla regler för längd och vikt som travet har så är ni på gränsen till för tunga och för långa, 47kg med utrustning och 147cm enligt de reglerna. Dock beror det på häst och på ägare, ha diskutionen med ägaren om det, hur de känner och tänker om ridning på sina ponnyer. Annars så är körning en väldigt trevlig motionsform om de är inkörda och att bara skritta ut en tur i vagn kan vara väldigt rogivande. Men åter igen kolla med ägaren :)

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

powerade
2

Shettisen jag red förut demonstrerade vid 50 kg. Så bra o be nån kolla hur hästen reagerar. Hur kul är det att rida en sån liten när benen fastnar i gräs o diverse? Skulle hellre säga gör något annat:)

Shia1
0

Hör med ägaren, ev prova någon gång. skulle dock säga 170 är för långt, 160 gränsfall. 

när jag var 167 var jag 10 år, var för lång då för montegränsen som precis kom då, men kunde utan problem rida större kraftigare B ponnys. 

var kring 155-160 som 8-9år och red Shettis där, körde ju då det var travskolan men enskilda ridtur ibland. var stor Shettis. om jag inte minns helt fel, var jag nog 157(1dm över gräns) och vägde 37, var i längsta laget

S.L
0

Ni är lite långa men det ser jag mer som hinder för er och inte hästarna 😉 Jag är 156 vikt 50 red shettisar förr även när jag var 18+. Kör ni dessa annars för jag skulle annars rek det väldig roligt och brukar vara kul för hästen med. Som övriga säger prata med ägare om allt innan.

Shia1
0

kan även nämna jag å min kompis någon enstaka gång for ut i galopp barbacka i skog. trots vi enl ridmått var för långa, var vi inte för tunga och de tog ingen skada av det XD de tyckte det var svinkul (körde i övrigt dem annars och tävlade ponnytrav)