Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 402 ggr
Es.99
0

För tung för en häst?

Jag ska ev få låna en häst i 3 veckor i sommar om allt går bra. Problemet är bara min storlek. Jag väger ca 68-69 kg och är 158 cm lång. Hästen jag ska få låna är 173 cm hög och är en ganska så stor häst. Är de någon som vet om jag är för tung och om jag måste leta vidare efter annan häst eller om det går bra?

Maleficum
1

Nu finns det fler faktorer som spelar in huruvida vilken storlek på häst som passar. Ofta spelar hästens exteriör, balans och muskling samt ryttarens egen balans betydligt större roll än ryttarens längd och vikt och hästens höjd (en välbalanserad tyngre ryttare "väger" mindre för hästen än en lättare men obalanserad ryttare).

Tex har min pappa varit med mig och ridit turridning på fjordingar (och min pappa är både längre och tyngre än dig) utan problem.

Men ser ingen anledning till att det inte skulle funka med den hästen till dig (antar du haft kontakt med ägaren redan och kanske prov ridit redan?)

Enda sättet att vara helt säker på om det funkar är helt enkelt att provrida och se hur hästen beter sig (väger man för mycket så ser man rätt tydligt att hästen blir obekväm).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu