Leriga hagar ..
Någon som har ett tips vad man kan göra för att inte ha så leriga hagar? I det stallet där är, är det så lerigt vid ingången och ca 10 meter bortåt att man sjunker och sitter fast. Jag skojar inte när jag säger att det är 20-25 cm lera och jätteblött där. Och eftersom att hästarna vill in till maten står dom ju där och trampar.
Detta är jättejobbigt, eftersom att man måste gå igenom detta för att komma till hagen. Innan var det rätt så torrt lite längre bort i hagen, men nu börjar det blir lerigare och lerigare bortåt. Jag tycker så synd om hästarna, bryter någon av dem benen snart så förvånar det inte mig. Jag vet inte vad jag kan göra, eftersom att jag inte äger stallet! Och stallägarens hästar har ju en stor beteshage som är torr att gå i. Så dom bryr sig knappast. Någon som har ett tips till mig?? :)

Det är ju som alla har sagt att gräva upp överallt där det är lera ca 1 meter ner. Fylla det med grovt grus och sedan sand högst upp. Men det blir dyrt med grus och sand och det går åt en hel del. Så vi får ha lera kvar. Det är ju oftast bara någon månad sedan fryser det på och kommer snö. Och torkar upp för den delen med.
Okej .. Ja, tipsar jag om den ideén för stallägarna åker jag nog ut snabbare än ögat. Så jobbigt att ta ut hästarna, tycker så otroligt synd om dem. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om det hände min häst något … ;( Sen är ju hästarna så lerga om benen att det är svråt att kratsa hovarna utan att bli kladdig om hela armarna och händerna :P Önskar att hästarna stod inne såna här dagar, men dom tycker att det är skönt ute och jag vill inte göra något som skonar mig och inte min häst. Hästen går i första hand.
Ibland hjälpder det att tippa gödsel, halm o sånt i ingången. Annars är det nog inte mycket mer än som gejsa säger, gräv bort, dränera och fyll med sand…
Mm, vi har lagt ut halm, men det blåser bort ;/
Vi har lagt bark i våra hagar. Funkar jätte bra och det håller i några år. Vi fick det gratis från sågverket så det enda vi bekostade var frakten. I vår hage har vi lagt 1 1/2 lastbilslass på en yta som är ca 5x20 meter. Så nu finns det alltid en torr plats i hagen.
Men man ska inte bara lägga halmen på, utan trampa ner det. Det är ett jäkligt kladdigt jobb men det håller litet stabilare iaf….. ett annat alternativ är ju att ha flera ingångar till hagen, så man tar in på olika ställen så det inte blir lika upptrampat.
Lägga ut torv och spån är ett annat dyrt alternativ…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
granris ?
det har vi precis utanför stalldörrn, det funkar jättebra där, och är billigt. men man måste lyfta på fötterna för jag har en tendens till att snubbla lite…:P
gräv diken och drenera kan man göra för en bilig peng om man vill men det är et hel***es jobb med det men esultatet är toppen!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
att hälla dit en massa gödsel som Slo säger tycker inte jag att man ska göra… i slut ändan då det blir "gammalt" så kan hästarna få en massa sjukdommar… tex karledsinfammation o mugg

#9# Håller med dig ja. Vi försöker ju ta bort skiten i hagarna så gott det går. Det skulle se ut det att hälla gödslet direkt i hagen. *ler*
Halm går inte heller. För det sjunker ner snart och blir ju jord sedan. Vi har prövat med torv men fick nästan som jord så det blev bara ännu mer som sjönk då.
Nej, det ända som fungerar är ju eg att gräva bort och lägga grus.
det där med gödsel…
jag har ju haft spån tills igår. och jag har tippat av ett par kärror när jag mockat vid ingången. Det hjälpte ett par dar faktiskt.
(hellre det än massa tappskor)

vi har haft flis/bark små träbitar i allafall… fast inte så mycket men det hjälpte i drygt ett år i allafall, fick från sågen

Vi har väldigt stora hagar, så för oss blir det bara lerigt vid in/utgångarna. Brukar lägga in ett lass grus där när det behövs.
Säger som #13, kan man inte bara hälla ut ett lass grus vid ingången. Det ska mamma göra hemma, om hon inte gjort det redan.

#14# Klart man kan göra det. Men det blir inget bra. Dom trampar ju ner det vartefter. Man måste gräva ur först och sedan fylla på med grus. Då håller det i många år.
att gräva ut är den enda långsiktiga lösningen om man inte har råd att ta hem några lastbilar med paddex…. för paddex kan man ju dumpa rätt ner i kletet….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vad är paddex?

Det är ju ridbanesand. Dyr som attan ser jag.http://www.paddex.se/
det bästa är väl egentligen att gräva och dränera där det är som värst i hagen.
att jag inte tänkte på det när vi dränerade om runt stallet…
#15 Men det är en lite akut lösning. Går ju knappt att ta in hästarna… Också hyr vi stället, inte kul att lägga ner för mycket jobb/penar då.