Lite tipps?
Nu behöver jag lite tipps! i mitt stall har jag 6 hästar, ingen av dem har någonsin för gått genom staketet! När vi tar in tar vi alltid tre först samtidigt och kvar i hagen blir då en 24åring (som aldrig för har rört staketet) och 2 1 1/2 åringar, de tre tar jag sen in samtidigt. I går när jag tagit in de tre första och skulle ta av grimman på den sista vänder jag mig om och ser hur den ena lille bara går mot tråden (ingen ström på) hon märker att det tar emot så då reser hon sig på bakbenen och tar satts igenom staketet som tillslut går i sönder. Båda små e ute och den gamle ser det så hon hoppar (ser dåligt så hon bara chansar) och dundrar ner staketet! Jag vill inte att Mina 2 hästar ska lära sig detta! varken min gamle (24åringen) ellere min lill (12/2 åring nr2) har någonsin gått mot staketet innan! Ska höja det i dag när jag lagar det och ska ha strömen på när jag tar in men de små har gått mot staketet fast strömen är på! Här är tyvärr dåligt staket tycker jag men det är inte mina hagar så jag kaninte göra så mycket åt det :( Lit tipps så jag slipper jaga hästar i ur och skur…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
jadu, var detta första gågnen det hände?
Då gfår du göra som jag gjorde med bamse o blixten i beteshagen, leda dem på tråden upprepade gånger tills de bägrar komma nära den igen.
Det är grymt, men det fungerar….. SÅ gjorsde jag också med Harry nu i somras när han stod i stallet där han vantrivdes (vi blev bara kvar där kanppt en månad) han började ju spränga staket på löpande band.
Ledde honom på staketet flera gånger och hängde upp plastremsor i tråden…. hans hage såg ut som ett mindre karnevalsstånd.
Men iof så slutade ha nitne spränga staket därute, han slutade först när han kom till det nya stallet där han trivdes.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är första gången D gör det men den lilla (som inte är min) har nada respekt för staketet men det har min lilla och jag vill inte att hon ska lära sig! stog ute i kylan i dag och fixade staketet och höjde det… Tänkte ge den lilla en shonga med elen på söndag då vi måste vara 2, hoppas det hjälper! D har ju aldrig rört ett staket för!
Nej som sagt, Dionne gick ju inte ens förbi ett rep på marken om det var vitt så……
snälla gamla tanten ^^
Men som sagt, trilskas med elen på den lilla, även om den inte rä din…..
jo…snälla tanten :) vi får hoppas på det bästa!
Vi har haft ganska många rymmare (tyvärr
). Så här har vi gjort:
- lindat ståltråd runt grimman, i menen och svansen.
- satt el-grinden emot mulen så att de får en rejäl stöt.
- Dragit 6 st rejäls el-rep som typ inte kan gå av, ordentligt fastsatta i rejäla stolp.
- rakat av pälsen, helklippt ner till hovarna!
kommer inte på nå mer just nu… gjorde allt det med min 2-åring, ingenting fungeade.. först, tis i sommras. då gick hon i en jätteliten rasthage (tillfälligt) den var väl ca 10x20m, med ett helt agrigat, till BARA den hagen! När jag skulle fylla på vatten åt henne så öpppnade jag bra den övre grindstråden och när hon skulle följa med mig ut så gick hon emot tråden med benen och det smäll! Så den lilla stakare hoppade jämnfota baklänges. Efter det har hon faktiskt inte rymt en enda gång! Lycka till
jag vill ha ett bättre staket med minst tre rep. Här finns bara 4! Men jag står ju hos en kompis med jätte dåligt staket och vill inte lägga en massa pengar på det! Hemma kommer jag ha både el och trästaket runt om! Får väl ha rymmare tills dess verkar det som! Som tur e rymmer de bara när man tar in de andra tre och inte när alla e i hagen! Tack för alla tipps!
Titta vad som hände med vår rymmare!
kan inte öppna din fil tyvärr! Såg även i dag att den lilla damen som går genom staketet även biter på stolparna längst ner under tråden! *grrr*
#7's lilal russ tänkte gå på vatten…. knatade ut i familjens övertäckta pool…..

Att lära dina rymmare att elstängsel är äckligt smärtsamt är nog bra i längden. Man får hoppas att hon inte är av den sorten som inte känner, några få individer är hopplösa med just detta.
Men jag tänkte på en annan sak, hästar är ju som bekant flockdjur, de vill gärna följas åt på samma gång, det är nog därför de rymmer när du tar in de första hästarna. Har du möjlighet att låta alla följa med in samtidigt? Det är du som ska vara ledaren och de ska snällt och lugnt gå med dig in till respektive plats i stallet. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig, det kan ju vara vägar och annat som gör att du inte kan ha en löshäst.
Men det brukar vara så att om det inte fungerar så bra på ett sätt får man klura ut något annat sätt och prova det. Ha lite fantasi, försök tänka hur hästarna tänker och jobba MED dem istället för mot dem. Ha morötter eller annat gott med dig som gör dig intressant. Prova olika sätt olika dagar så ser du snart vad som passar dig, hästarna och omgivningen bäst.
Även om hagarna inte är dina måste du väl ändå få förbättra stängslen eller till och med bygga om dem. Ingen blir glad åt stängsel som inte funkar och hästarna tappar respekten för dem. Är ägaren så dum att du inte skulle få göra det så skulle jag i alla fall propsa på att göra nya stängsel, eller flytta.
Men som sagt, det är alltid bra att de lär sig en gång för alla att elstängsel är något man ska respektera.

Knyt i plastband i eltråden också, det ser läskigt ut för den lille och den äldre ser tråden bättre.
Nu e det ju inte min lilla som går i genom utan det är den andre lilla…min följer bara med :( Sen vill jag inte lägga ner en massa pengar på ett staket som inte är mitt! ska sjlv hägna in min egen masrk nu till sommaren. Tyvärr kan jag inte ta in alla på en gång…är 6 hästar utan jag tar dem 3 och 3… Det har fungerat bra fram till nu innan har de aldrig gått på stänget! Men är elen på rör hoon det inte! de hör ju att den är av! men nu tar jag dem en och en mad elen på och henne tar jag sist! hon ska lära sig att stå kvar! och än har det gått :) Ägaren vill inte läga nytt staket för hennes duger ju till hennes hästr! Fats det är hennes som går igenom! den gmmle vet var staketet är men försökte hoppa och tog av för sent :) Hade inte de andra gått igenom skulle hon aldrig gjort ngt sådant! Fråga LinaN, har världens snällaste gammling sytråd hade räckt i hennes hage :)
som sagt, Dionne skulle ju stanna om man ställde henne på en asfalterad plätt o ritade emd vit krita omkring henne. hon hade stått där tills man hämtade henne.
snälla östa rara Ankan! lägg in litet mer enterslag i dina texter! De blir så jobbiga att läsa när de ligger i sånna block…… tänker också på de som har dyslexi som är här….. :D

#12 om du menade till mitt inlägg, att inte lägga ut pengar på staket så kan du ju bara klippa sönder plastremsor från en plastpåse och hänga upp. Det kanske inte är super snyggt, men det brukar hjälpa.