Köpa häst utan stamtavla?
Varför är det så populärt i ridkresar att köpa importerade ponnysar (då främst från Irland) utan stamtavla?
Då vi själva är russmänniskor känns detta otroligt konstigt. Bland russen är det jätteviktigt att ha stamtavla. Många rättigheter försvinner ju utan stam. Tycker det vore bättre att ha en häst där man vet ad som hänt den på vägen tills man själv köpt den.

Idag skulle jag aldrig köpa en häst utan stamtavla och hästen ska ha gröna papper. För mig är det inte rättigheter utan en form av varudeklaration på hästen och ett bevis på att det bakom aveln finns en tanke.

#0 jag känner jättemånga som har ponnysar utan stamtavla, många importerade från Irland.
jag lägger inte direkt nått värde i stammen. fastän hästen inte har godkänd stam kan den bli lika bra som en häst med stam :)
#1Jag förstår vad du menar och håller med. Tycker också att det vore skönare att veta lite om hästen. Vad jag menade med rättigheter var att man har en annan möjlighet till t.ex utställning och avelsverksamhet, speciellt om hästen är renrasig.
#2 ja, det var just det jag undrade över. Varför är det så populärt?
Jag har en Irländsk import, såvida man inte avlar så är det väl ok. Men jag köpte Foxen som bästa kompis/skogsmulle - inget annat.
Nästa häst som kommer att bli en tävlingshäst ska ha stam och vara visad.

Det finns ju inga som helst krav på stamtavla när det gäller hoppning dressyr va? I ponnytravet MÅSTE ju hästen vara godkänd i tre led för att ens få starta så det är inte konstigt att vi är mer måna om det :) Sen tror jag väl att många ponnytjejer som tävlar hoppning och dressyr inte är lika intresserade av aveln och därför inte bryr sig speciellt om stammen? Bara spekulerar kan ha fel :)
//Mickan

#4 dem är tuffa, bra i pysket, och hoppar allt.
jag var själv en gång och tittade på ett irländskt sto, men stor häst. jag bara blev så förälskad :D lite grövre, bra i psyket, hoppade ALLT! jag skulel köpt henne, ringde och sa att jag ville ha henne, MEN då var det en annan 10 minuter före mig som ville köpa henne :'(

Jag lägger vikten på personlighet och psyket.
Min föredetta häst hbl/nf, ingen godkänd stam, liten häst, han ägde ut allihopa. Han blev så FIIIN och så DUUKTIG! Han var en toppenhäst, lugn i psyket och hade personlighet som krossade alla..
#7 Självklart tror jag att man älskar en speciell ras eller häst men varför inte leta efter en som har stam. Då vet man ju vad den har för historia och kan också följa vilka som ägt den tidigare. Det underlättar ju om det är något man vill ha hjälp med.
Som islandshästmänniska så skulle jag ALDRIG heller köpa en häst utan full stam. Jag vill kunna se hur hästens föräldrar är och vad en eventuell avkomma skulle ha för egenskaper hos föräldrarna.
En häst utan stam är väl billigare och ett "bra" alternativ inom ridskolevärlden.. På mina ridskolor som jag har varit på (islandshästar) så har vi haft full stam på ALLA hästar med födelseår, stam samt ev. bedömning..

#9 fast sånt kan man ju veta fast dem har okänd stam också.
Är ju islandshästmänniska som Juve och säger ungefär samma sak som henne… Jag vill veta vad jag får för häst och då kan stammen säga mycket. Finns olika stammar inom islandshästvärlden som är kända för olika saker, både när det gäller psyke, ridbarhet och gångarter (förhoppningsvis snart även om eksem). Det finns avelshästar jag absolut inte skulle vilja se i min hästs stam, och det finns såna jag gärna har med där… Så för mig är stammen väldigt viktig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag vill helst ha stamtavla på mina hästar fö att kunna kolla upp ev ärvda brister eller ärvda BRA egenskaper mm.
det vill jag ha även fast jag ej avlar.

Håller helt med Cecilia (-Japp-)
Nästan ingen av mina hästar har haft stamtavla. Och ska vi ta Lippe som exempel kan man inte hitta en bättre ponny! Han har aldrig gjort något dumt, nybörjare som proffs kan rida honom, har en otrolig galopp och mkt hoppkapacitet, vacker, tuff, lätt att ha att göra med, har inga dåliga dagar, helt underbar! Han hade inga papper eller nåt när vi köpte honom, veterinär fick räkna ut åldern på honom för ingen visste. Var han en dålig häst för det?
Däremot kan jag tycka att det känns viktigare att veta vilka som ägt hästen innan, och var den varit.
Jag lägger vikten på hästens egenskaper. Min tränare säger att med ponny spelar inte stamtavlan in så mkt när det gäller dess förutsättningar, men att det gör det med häst. Så när vi ska leta häst vill hon veta stamtavlan, hon känner verkligen till vartenda namn :)

min ponny har okänd stam. vi vet bara att mamman var en av danmarks bästa hopponnyer xD

Min D-ponny har inga papper. Hon är egentligen 100% arab, hade dock en tuff uppväxt och blev aldrig reggad.
När vi köpte henne hade vi valet att DNA-testa henne och liknande för att få henne reggad som arab, men då vi inte kände oss intresserade av att tävla/avla med henne då så gjorde vi aldrig det, utan hon blev svensk ridponny.
Nu i efterhand ångrar jag mig.
Min häst har "okänd" stam, jag vet vilka föräldrarna är och har kopior p åderas stamtavlor, men det är helt enkelt för dyrt att registrera honom som shire/ardennerkorsning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag tycker absolut inte att hästar utan stam är sämre eller bättre på något vis men eftersom att jag håller på med ponnytrav så finns inte alternativet för mig att köpa häst utan stam för då får jag helt enkelt inte tävla :)
//Mickan
En häst utan stam behöver inte ha något fel, de kan vara hur snälla som helst, men som jag sa tidigare, som islandsryttare så är stammen viktig, för jag vill gärna ha en så bra häst som möjligt för att kunna prestera bra på tävlingar och träningar.. :)
Är det inte pengar också som styr. Det är väl dyrare med en häst/ponny med fulla led bakåt?!
Vi har ju avlat islandshästar och nu quarter. Där är det bara fulla stammar som gäller. Men vi har haft korsningar också, inget fel med det.
Varför köpa en "folka" när man kan ha en Ferrari i garaget???
Håller med er, Lorita, Juve, Alex och alla våra russ travare här. Jag har fullt stam på min arab, och precis som Lorita säger det är en varudeklaration på bla att det finns en seriös tanke bakom aveln. Jag känner många korsningar som är underbara hästar men som har extriöra brister som ger en sämre hållbarhet, tyvärr.
Jag är för en avel med renrasiga och godkända hingstar och ston. Avel är en svår avvägning som Alex säger det finns hästar jag inte vill ha i min häst stamtavla pga nedärvning av tex dåligt temprament. Avel är viktigt det handlar om en individ som inte har bett om att bli född, vi människor måste ta vårt ansvar och ge hästarna den bästa förutsättningen från start genom en välgenom tänkt avel.
En häst utan "papper" har i prinsip inget värde, förutom egna värdegrunder då du inte kan styrka vare sej härstamning eller prestation, som om du köper en blandrashund som av naturliga själ inte är reggad och jämför med en stammad inivid med bakrundshistorik, blir du utestängd från vissa aktiviteter, avelsvärde mm då du inte kan styrka bakgrunden oavsett hur trevlig eller ridbar individen är och ord står mot ord, för inte påstår du väll att du skulle köpa en hund som är en fyrvägskorsning om än aldrig så trevlig, för att avla på och sälja utan papper och ge garanti på föräldradjuren då du INTE har bevis för det…detta blev rörigt och ta det inte personligt men det kostar lika mycket att föda en ostammad individ som en med fulla papper som har en dokumenterad bakgrund och historik, enligt min mening så finns det fullt tillräckligt med ouppskattade djur som LÄTTARE blir en slit och slängvara men som ev. skulle haft ett högre "värde" om det funnits papper…nej nu blir det tjatigt, var och en gör som den vill och det börjar spåra ur, ta hand om era hästar oavsätt papper eller inte och gläds åt det ni har….nu är diskutionen avslutad för min del, kram på er
Det är väl ändå skillnad på en häst som har okänd stam o en korsningshäst med stamtavla? Verkar som att de diskussionerna har glidit ihop i den här tråden.
En korsnignshäst emd känd stam är enligt mig lika mycket värd rent pappersmässigt som en fullstammad arab eller islänning. För då VET man vart den kommer ifrån.
Nångång i framtiden vill jag regga harry som ardenner/shire korsning men nu har ajg itne de pengarna. Och då behövs det ett blodprov, så det behövs göras relativt snabbt innan någon av hans föräldrar blir avlivade…
En korsningshäst/hund utan stam och papper är osäkra kort, men kan vara hur trevliga individer som helst. Sedan finns det ju både hästar och hundar med stam som kan vara rätt dåliga i psyket/kroppen pga dålig avel.
Jag har alltid haft bäst erfarenhet av korsningshundar, men bland renrasiga elelr korsade hästar/ponnyer kan jag itne se ngn skillnad i dem jag mött…. alla är individer, med papper eller utan.
Men jag harju full förståele för de som avlar, som kräver papper, för en renrasig elelr en korsning kostar lika mycekt att föda upp (om man nu bortser från språngavgifter och levandeföl avgiften mm)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Naturligtvis behöver inte en papperslös häst vara värdelös eller sämre än en med klara papper. Tyvärr har det blivit så i vissa fall att man vill dölja ras och stam och därför reggar hästarna som okänd stam. Ibland får man nämligen mer betalt för en sådan. Man träffar på mycket konstigheter när man ID kollar hästar. Det är också vanligt att man hävdar att det är en import, trots att det inte finns några importpapper på dem. Man vet inget om deras bakgrund, men det anses i vissa kretsar, finare att ha en import med okänd stam. När man registrerar en häst eller ponny utan registrerade föräldrar får man inte skriva med föräldrarnas namn om man inte först DNA-typar dem. En oseriös uppfödare vill ju inte lägga ut de pengar det kostar att typa hästen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Alla hästar har lika värde som "person" men tyvärr så avlas det mycket hemma på gårdarna men sina egna "fina" hästar av människor som aldrig har läst en fakta bok om hästar eller besökt en premiering. Jag kommer alltid att tycka att avel är viktigt och ska ske med godkända hingstar och ston, Alltså korsa gärna men med individer som är godkända för korsnings avel.
Det finns redan dåliga individer som är renrasiga och väldigt många korsningar med. Vi som värnar om hästar behöver inte göra det värre. Jag har ägt korsningar och varit medryttare på en korsning utan stamtavla, som hade väldigt många fel kroppsligt men jag älskar den hästen än för dess personlighet. tyvärr har den en syster som oxå har mycket kroppsliga problem men ägaren "ser" inte det och tänker ta föl på den hästen, tragiskt! Det är sådan avel jag inte tycker om.
#28 jag håller med dig helt!

tycker det beror på. stamtavla om man ska ställa ut eller avla. annars har man ju faktiskt ingen nytta av den mer än att det är lite kul. Peppe har full stam några hundra år bakåt och Blacky har inte ens en mamma eller pappa enligt pappren.Peppe är resultatet av en mycket seriös avel med topphästar, men nåt slog väl slint med generna för inte är det en topphäst inte
Blacky däremot är en topphäst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tycker det beror på. stamtavla om man ska ställa ut eller avla. annars har man ju faktiskt ingen nytta av den mer än att det är lite kul. Peppe har full stam några hundra år bakåt och Blacky har inte ens en mamma eller pappa enligt pappren.Peppe är resultatet av en mycket seriös avel med topphästar, men nåt slog väl slint med generna för inte är det en topphäst inte
Blacky däremot är en topphäst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~