Fullcheek??
Finns det nån som kan dela med sej av erfarenheter av detta bett? Vad är det för speciellt me det? Fördelar? Nackdelar?
Fullcheek…
Ett bett som väcker många reaktioner i vårat stall…
Själv är jag emot då jag anser att det trycker på fel ställen. Men vet folk som är för då det är lättare att svänga (enligt dem)…

Hur menar du me trycker fel? Trycker var isf?
#2 Är otroligt trött nu, men kan försöka förklara..
Längst ut på parerstängerna sitter små kulor som trycker emot på nerver.

#3 Hmm ja, det är ju mindre bra iofs..:/ Men ser alla dom betten ut så eller det finns utan kulor oxå?
#4 Jag har inte sett några utan kulor, bara med mindre än det som hänger ute i stallet (fick med Foxen)… Fö så kan min tränare berätta massvis om bettet då hon har tagit reda på massvis om det för att kunna överbevisa en annan tjej…:)

Jag har ett fullcheek och upplever inte att det trycker på några nerver.

#6 Men får jag fråga vrf du använder fullcheek? Jättenyfiken på detta och har ingen som helst erfarenhet av det..=)

Kolla bilden här, inte kan de kulorna trycka på något.
Jag använde detta bett på min unghäst när han var tjafsig i svängarna vid tömkörning. Då blir det lite stöd av dessa stänger och jag upplevde det positivt eftesom jag kunde vara mjuk på handen även om han inte ville svänga. Med ett vanligt bett blir det lätt att de gapar och smiter iväg. Nu växla jag mellan tre bett, tredelat fullcheek, vanligt tredelat och tvådelat.

#8 Och som någon sa i tråden på shetlandsponny så blir anläggningsytan större me ett fullcheek.. =) (bara komplement till din text)

Mandysan, du rider ju på fullcheek på bilder i ditt fotoalbum? eller har du kanske ändrat åsikt nu på senare tid månne?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#9. Stämmer :) Hanna mfl förklarade det väldigt bra där.

Kan inte förstå vilka kulor som skulle trycka…ser inga kulor :/

#12 Mmm kom på vilka kulor när jag hade frågat ;) hihi Men det är väl inte meningen dom ska trycka?

#14. Jag tycker inte att dom ligger mot hästen.
#10 Jupps, på de bilderna har jag ett fullcheek. Men de (iaf dem flesta) är från när jag precis hade fått Foxen, mkt har ändrat sig.
Jag står fast vid att ett fullcheek trycker på nerver, iaf ett sådant jag har… Tidigare så har jag bara haft egen erfarenhet men har nu mera belägg och flera erfarenheter bakom mig.

#16 Så Foxen gick inte bra på det bettet?

Jag gillar fullcheek-bett…
Funderar faktiskt på att skaffa ett till min fröken eftersom hon behöver få tydligare tygeltag och käbblar en del med munnen i sidled när hon blir stressad, gör att hon kommer få svårare att stoppa bettringen i munnen hoppas jag på :/

skillnaden mellan vanligt och fullcheek är det att hjälpen blir förstärkt i sidled eller hur man ska förklara?
#17 Nope, inte för fem öre, nu har vi vanligt tre delat men funderar på att byta till hackmore…

men om ett fullcheeck trycker på nerver borde inte då ett hackamore göra de? jag menar de sittar ju åt runt hela snoken, ett bett ligger ju bara emot. spekulerar bara…
#21 Det är kulorna längst ut på parerstängerna som trycker..

#22 Det kanske var felanpassat? Spekulerar även jag =)

#22. Kolla på bilden jag skrev om i #13. Inget som trycker där inte.

jag har bara positiva erfarenheter av fullcheek. använder ett till Lucky. Säger som vissa föregående, det hjälper till att "trycka" lite när man t.ex. ska svänga, så inte allt kommer i munnen. ööh, e skittrött. så dlig förklaring.
jag anser absolut inte att kulorna trycker någonstans. Du kanske hade ett för litet bett Mandysan? Så stängerna låg emot och tryckte å sidorna?

Fullcheek tycker jag är ett mycket bra bett, men kanske mest till unghästar. En unghäst förstår inte riktigt vad ett tygeltag behöver, att vänster tygel betyder vänster, och fullcheeken verkar genom att då "putta" över hästen frånhöger sida. Parerstängerna, verkar genom tryck, men inte genom kulor som trycker på nerver. Hästar är känsliga, och det lilla tryck som blir gör att hästen lättare kan kombinera tygelhjälpen.
Dessutom så ligger bettet ganska stilla i munnen, och hästar som är känsliga i mungipan brukar funka bra på just ett fullcheek.
Alla får bilda sig en egen uppfattning, jag tycker det är ett superbett till unga, outbildade hästar, men anser att de sen ska gå på ett delat tränsbett, gärna då tredelat för munnens skull. Min åsikt.. ;)
Jag som fd bettanvändare tycker faktiskt om det tredelade fullchecket, men sedan har jag ju en förkärlek för tredelade bett också.
Ett fullcheck leder hästens huvud vid ett tygeltag, tar jag i höger tygel får man ett tryck på vänster sida av munnen på hästen som "föser" hästens huvud i rätt riktning. Ngt som är bra på unghästar som inte förstår tygeltagen ännu.
Jag har två stycken FC, ett stort antikt elände, och ett litet tredelet från globus som jag hade på min shettishingst. Det stora fullchecket har sin övre parerskänkel aingens böjda, just för att d eitne ska komma åt att skava/trycka någonstans.
Ett korrekt avpassat FC ska itne trycka emot hästens huvud.
Den här modellen på bett är en av de äldsta vi har, förutom de vanliga tvådelade. Bara synd jag itne har kvar länken till den siten som tillverkade "vikingabett" efter fynd.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Något som bör tilläggas är att vi svenskar använder otroligt sällan den här lilla lädermojjen öfr att hålla fullchecket på plats, detta är mycket vanligare i england och neråt kontinenten.
bilden hämtad från sustainable dressage
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag rider på tredelat fullcheck emellanåt och gillar det bettet skarpt. Skulle det vara så dåligt så borde ju inte Torbjörn (hästtandläkaren) sälja dom och prova ut dessa bett.

jag har funderat på att köpa ett fullcheck men vi har just inhandlat 2 andra bett och hackamore så det får vänta
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har fullcheekbett både med kulor och utan. Även fastsatta i tränset som #30.