Dålig syn
Kan någon ge tips på en länk till någon sida där man kan läsa sig till eller om ni själva kan ge tips på hur man kan markträna en häst med dålig syn. Hon verka se ganska dåligt. Går gärna bara rakt på en (tror ej hon ser). Tar vi ut de andra 2 hästarna ur hagen så stannar hon kvar för hon tror eltråden är kvar. Vill få henne att flytta undan för en, men då hon e en envis fjording så låtsas hon som ingenting händer när man jobbar med tryck och eftergift. Själv har jag ett varmblod som lyssnar och reagerar, men hon ingetdera. Vet inte hur mycket jag har testat NÄR hon kanske reagera på en rörelse framför huvudet på henne, men nej, ingen reaktion. Eller kan hon vara så trygg häst i sig själv, så hon bara struntar i en? Kom till vårt stall för 2-3 veckor sedan. Har ingen erfarenhet eller kunskap om häst med dålig syn så ni får gärna ge många råd hur man kan jobba henne för att vara rättvis mot henne också, är ju trots allt ett handikapp för henne. Vill inte kränka eller vilseleda henne…

Kan ingen veterinär hjälpa er och kolla upp hennes syn?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Är du säker på att hon ser dåligt, många hästar har så stor respekt för tråden att dom tror att elen finns där när tråden är borta.
Min första D-ponny han gick inte över där tråden varit, om vi ändrat dragning så dom fått mer gräs, förrän min andra häst ätit bort skarven i gräset. Jag tror inte att vi skulle ha kunnat tävla i ponnyallsvenskan (hoppning) om han sett dåligt.
hej, jag tycker ni ska låta en veterinär undersöka hennes syn innan ni funderar på hur ni ska arbeta med henne.
#0 A-VITAMINER fort…..hittar du i morötter, brist på dessa vitaminer ger hästar nedsatt syn och nattblindhet…