Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 834 ggr
gejsa
0

Var är snön!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla så lerigt det har blivit vid öppningen och där dom står och äter hö. Inte så konstigt att Fille är så smutsig. :)

fridak
0

underbart att det inte är ngn snö tycker jag! jag anser att vi bara ska ha tre årstider och en vinterdag(julafton) :) är ju grymt jobbigt att brodda, och inte går det att rida i för det slaskar bara ihop sig och blir hårt och halt. tungt är det att kånka vatten till hagarna när det är minus och lednignarna fryser. usch, det ska vara barmark, lera kan man tåla lite iaf.

gejsa
0

Men Sorro är en så länge rätt så ren på det vita iaf. *ler*

bubbelbubbel
0

puh, skönt att det är kolsvart när jag är i stallet, så jag slipper se leran :P

gejsa
0

ja, det har du rätt i ang isgator osv. Men det är så trist att sätta ut dom i hagen nu när det är så lerigt. Dom trivs ju så bra med snön. Och kommer det mycket snö så blir det ju inte isgator. Då blir det mysigt med en lång galopp alldeles tyst i snön. *längtar*

gejsa
0

#3# Ja, dom flesta har väl lera i sina hagar (utom Lorita då) *ler*. Det går väl inte att komma ifrån nu.

fridak
0

fast här så är det bra snö i en dag max sen töar det och fryser så det blir en hård skorpa som knappt hästarna kan ta sig igenom tillslut när det hållt på att töa och frysa om vartannat.

bubbelbubbel
0

ja, dom flesta har nog det, fast där uppe i norr kanske dom har klarat sig ! :)

gejsa
0

#6# Vad trist! Vi har iaf snö en månad ibland 1½ och har vi riktigt tur så kan vi få ha det i 2 månader. *ler*

pippa__
0

HAHAHA oj va smutsig Fille var!! :D

gejsa
0

Ja, jag vet inte vad han gjort i dag faktist.

davidia
0

jag trivs utan snö.men leran är allt bra tråkig,fast så lerigt har jag inte.

gejsa
0

Vi fick ju hur mycket regn som helst i går tex och det rinner inte undan så bra just där. I dag byttes vattentunnan ut också och då  häller dom vattnet i hagen. Så det går inte att få det bättre just nu. Men om några dagar om det inte regnar så är det bättre igen.

Lyrik
0

#0 Har det likadant nu, lerigt och geggigt i hagen. Så idag åkte bootsen på igen i fram, får inte tappa sina specialringskor.

Igår var det fruset i hagen, isgata på stallplan och vägen upp till stallet. Vill ha SNö nu!

__iE
0

Jag som tyckte vi hade lerigt o geggigt men du har värre ;)

gejsa
0

Nu har ju säkert Fille lagt ner sig på sidan. Dom busar så mycket mina hästar nämligen.  Det du ser är ju vattenpölar som ligger kvar i leran från i går när det regnade. Det spöregnade hela dagen i går.

Han var ren på den andra sidan konstigt nog.

-malls-
0

Aaa ja håller me , vart e snön!?

Antingen ska man ha de tort och fint eller så ska de va massor me snö :) inget slask och lera .. de e så tråkigt me sånt..

Å tänk nu e de bara 22 dagar kvar till julafton :D längtar dit men då måste de komma snö :D

Maja
0

Sköööönt utan snö!! ;) *FÖR global uppvärmning*

Nämen, skämt å sido, vi har inte heller någon snö, jag hittade t.o.m. några blommande violer utanför huset idag.. :P Men det slår inte vintern för några år sedan (tror jag var runt 10-12) då jag kom in till mamma med en blommande fibbla den 18e december.. :P

gejsa
0

Ja, ur led är tiden. Suck!

[slo]
0

Nej men jisses vad lera! Jag som tycker vi har mycket men det är ju ingenting mot det där sumphålet :)

Lorita
0

#5 jag har också lera på ett ställe i hagen Generad vi bestämde idag att så fort det blir minus så ska vi beställa en lastbil grus så vi får torrt där också Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elin
0

va tjock sorro va! :)

/Elin

thilda-
0

All snö har rymt hit upp tror ja :) det var kaos i morse iaf.. bilar körde i diket.. och om man ville åka taxi så gick inte de för dom kom inte ens ut :) ska lägga in en bild så får ni se :) ska ta mer i morgon

thilda-
0

snödriva ^^ en av de MINSTA jag hittade :P

thilda-
0

och en som har kört av vägen ^^ (vita volvon)… harkel… eh… min egna syrra faktist :P

gejsa
0

#21# Tack för den komplimangen. Han är def inte tjock. Kan se ut så från sidan bara. Jag kanske blir lika ledsen som du blir elin när någon säger något fult om din häst. Tänk på det!

Fast jag har ju hellre en lite kraftigare häst än en för smal. Mina hästar får äta hö så dom nästan har fri tillgång. Men dom mår ju bra av det också så….

thilda-
0

Smaken är som baken… och munnen kan va lite glapp käftad… tur att jag håller det mesta inom mig :)

gejsa
0

#20# Ja, hade jag råd så skulle nog jag med gräva djupt och köpa massor av grus. Men vi har diskuterat det och det kostar för mycket. Sedan är det bara i en hage som vi får göra så och det är på våran egna mark. På andra sidan där jag har 4 vinterhagar får jag inte röra. Jag arrenderar den marken. Äger man inte marken så får man ju göra som markägaren säger tyvärr.

thilda-
0

#27 finns de inge grustag där ni kan ta sand ifrån?

gejsa
0

#19# Att kalla det sumphål är väl ändå att ta i. Såååå mycket är det inte bara för att fille var lerig. Han hade ju lagt sig ner eller något sånt. Tittar man längre bort så ser man ju att det är mer grönt där. Det är ju mest vid gången som jag skrev att det var jättelerigt. Där dom står när dom äter och trampar mycket. Sedan har dom hage till vänster också som inte syns.

Du kan ju fota din hage så jag får se.

Vore kul att jämföra allas hagar som dom ser ut just nu efter detta regn som kom i går. För det var inte lite det.

gejsa
0

#26# Och vad menade du med det inlägget då?

Du tror tydligen att det är gratis att hämta grus i ett grustag! För det första så behövs det så mycket så det behövs en långtradare med släp och det är inte lite sånt kostar. Man kan ju inte åka och hämta i en bil om du trodde det. Vi köpte grus till gården i våras. Det kalaset kostade 6000 kr bara. Suck! Hade jag bara haft råd så skulle jag med ha grus i hagarna iaf i början av hagarna. Men man får prioritera det viktigaste.

Sen så skrev jag att vi inte fick lägga grus i dom andra hagarna. Dom är inte mina.

thilda-
0

#30 oj okej.. men vi har ett eget grus tag :P tänkte aldrig så långt att "andra" behöver köpa

gejsa
0

#31# Men tänk själv. Man måste gräva ungefär 1 meter djupt och det är ju inte bara en kvadratmeter man gräver då. Sedan ska det fyllas igen med grus. Det går åt lite grand då. Man kan inte gå och hämta med en hink precis. :)

thilda-
0

#32 haha ah ;) men jag o min dumma hjärna (A)  haha

gejsa
0

Har ni så där mycket snö nu?

Ja, det kanske förklarar varför ni inte har lera. Vi har ju höst bra mycket längre än er. Vi får ju bara vinter ca en månad har man tur en till.

hjullan1
0

Du har fina hagar gejsa, inte många hästar som har den lyxen att gå på så stora ytor.

De flesta naturliga hagar, som inte är grusade, är upptrampade vid grinden såhär års.

thilda-
0

japp de har vi :)

gejsa
0

#35# Tack hjullan. :) Tror nog som du att dom flesta har leriga hagar just nu. Konstigt vore det ju annars. Men ni har ju ännu större hagar där era hästar går så ni har väl mest vid in- och utgången?

PimTheGreat
0

Vore mkt konstigt om inte hagarna blir upptrampade vid ingången där hästarna går som mest och kanske står och äter sitt hö med. Leriga hagar tillhör när det e blaskigt och ruskigt ute… iaf har alltid hagarna där mina hästar gått blivit så….

gejsa
0

Precis Pim! Självklart är det så.

hjullan1
0

Gejsa, våra hästar går inte där du tror dom går. Dock har du rätt i att de har stor hage, men lera har vi fortfarande vid ingången.

[slo]
0

#29 Nänä, jag tycker väl inte det ser speciellt lerigt ut då, du vet väl bättre än mej vad jag tycker… Visst, kan fota hagen till helgen. Jag jobbar 7-16 på vardagarna just nu.

gejsa
0

#41# Att kalla det sumphål var inte snällt. Du har ju bara sett ett foto på hagen som är mest använd. Det är just det jag opponerade mig för.

Ja, ta gärna foto på din hästs ingång dagen efter det har regnat massor så får vi se hur den hagen ser ut.

gejsa
0

#40# Har ni flyttat dom? Ser att din häst går på lösdrift nu. Är det i Näshulta dom står nu med Yvonne kanske? :)

hjullan1
0

Ja vi har flyttat. Nej.. dom står i ärla nu.

gejsa
0

Aha, trodde bombis att det var i Näshulta. Där är det fina hagar på ett ställe. Stora hagar också. :)

Du får gärna komma och öva på mina hästar sedan när du börjar bli färdig hästmassör. :)

hjullan1
0

Ja det kan jag gärna göra, jag behöver minst 25 praktikhästar.

[slo]
0

#42 Ja, och det var just det stället jag menade var ett sumphål… Hur ska jag veta hur resten ser ut? ;)

gejsa
0

#46# Ja, jag vet att man måste ha en massa hästar att öva på. Det är bara att höra av sig. :) Det är ju bara skönt för dom att få lite massage.

gejsa
0

Ordet slo, själva ordet var väldigt överdrivet. Fast du kanske säger så när det är lite lerigt. Inte vet jag.

bubbelbubbel
0

#46, 25 är bara början, har för mig det är 75 sista tiden, fast det kanske skiljer sig från skola till skola. vart ska du gå ?

Klasson
0

Vill ni ha lite snö kan ni få hämta här =)

mina hundar försvinner.. Vi har va en halvmeter snö!! Å de kommer mera

hjullan1
0

#50. axelsons. det ska vara 100 hästar, men man får göra fyra omgångar på varje häst. dvs minst 25 hästar. ;)

fridak
0

vi har också så lerigt om inte ännu värre där sandbacken går över till bete.

hjullan1
0

såhär ser det ut vid våran grind. lervälling där också, dock inte så djupt men det lär det bli nu när tjälen gått ur. Men jag tror inte hästarna lider av det, skulle de göra det så skulle de inte rulla sig frivilligt i det. Det är så det är bara.

bubbelbubbel
0

#52, aha, så kanske det var.
har för mig min bekanting som gick den hade 25, 50 och 75..
men det är möjligt att det är som du säger :D

hjullan1
0

Jo det är även som du säger, det är fyra steg. i steg 1 ingår 25 praktiktimmar, efter steg 2 ska man ha gjort 50, efter steg 3 ska man ha gjort 75 och till steg 4 100. Men man får "återanvända" samma häst fyra ggr. Så man kan ha mellan 25 och 100 praktikhästar beroende på hur många behandlingar man gör på varje.. Hänger du med? hehe.

Marija
0

Här är snön!!! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

hjullan1
0

fin bild :) jag vill också ha snö.

jen
0

ja, igår regnade det hela dagen :( FYY vad geggigt det blir i hagen då.

Jag ha  som tur är en hög grusås i hagen där det är torrt och bra iallafall

gejsa
0

Hjullan kan du fota det där hemmagjorda foderbordet? Det såg ju rätt så ok ut. Har just nu badkar och tunnor och lägger höet i.

Vad är det för hästar på fotot? Islänning den ena eller?

VeNyRa
0

Tkr att de är skitkonstigt att det finns ställen utan snö den här årstiden, det var typ skiit längesen som vi hade sånt slask.

hjullan1
0

Bifogar en till bild. Det är syrrans Ottino (nsv/hbl) och den som ser ut som en islänning är fjording/varmblod. haha. men han ser precis ut som en islänning, jag trodde det också första gången jag såg honom.

Mixie
0

#62 vilken av hästarna menar du?

//Mickan

hjullan1
0

Den närmast kameran, som käkar är "islänningen" och den bruna som tittar fram bakom skimmeln är ottino. sista bilden dvs.

På den andra är ottino till höger och "islänningen" till vänster.

gejsa
0

#62# Aha, haha ok! Tack för fotot. Verkar ju vara ett ok foderbord. Får se om man får gubben att bygga något till nästa vinter kanske.

hjullan1
0

Gejsa: Den va tydligen jättelätt att bygga, för de byggde en till dagen innan vi flyttade in. Så vi har två likadana. Vi ska bara slå på en planka till på baksidan för ottino slänger iväg höet. Den enda nackdelen.

gejsa
0

#66# Jasså, var den. Är den gjord av sjpallar eller vad? Ja, kastar iväg höet gör mina med och välter tunnan så höet iaf hamnar i leran. Suck!

hjullan1
0

Vet inte riktigt vad den är gjord av, ska ta reda på det. De andra sköter sig bra, det är Ottino som fått för sig att det godaste finns längst ner och då måste man slänga iväg det andra hehe, men de plockar iallafall inte ner det till marken för att äta, så jag tycker det funkar bra. När det är ett bord kan de flytta runt det lite ändå för att välja det dom vill ha.

gejsa
0

Ja, jag har ju ett badkar i den ena hagen. Det fungerar rätt så bra. Men just nu går dom i den andra vinterhagen och då har dom bara tunnor. Vore bra med någon sorts bord att lägga allt på.