Ont i foten vid ridning.
Hej allihopa! Jag sitter i ett lite jobbigt ( lyx đ) lĂ€ge. Jag köpte i julas ett par Ophena stigbyglar mest för sĂ€kerheten. Innan det fick jag dock ont i foten nĂ€r jag red och har knĂ€problem. De funkade bra ett tag men nĂ€r jag började rida lite lĂ€ngre pĂ„ uteritter sĂ„ började jag fĂ„ extremt ont i fotleden och knĂ€na var lika dĂ„liga som innan. Det ska Ă€ven sĂ€gas att jag har ett par mjuka ridstövlar frĂ„n hööks som inte ger stöd alls. Jag har nu insett att jag antingen behöver köpa nya stigbyglar eller investera i ett par stadiga ridstövlar som dĂ„ blir mĂ„ttbestĂ€llda för bĂ€sta passform ( cavallo eller Mountain horse ) . Jag rider distansritt, dressyr och hoppning. Kommer behĂ„lla mina Ophenas ocksĂ„. Jag Ă€r inne pĂ„ Sprenger eller Freejumps men dĂ„ jag varken har ridit med nĂ„gon av dem eller Ă€r rid expert sĂ„ Ă€r jag lite förrvirrad. Sprenger - de Ă€r ju ledande och bra för knĂ€n, har dock hört att de kan göra fotleds problemen vĂ€rre. Freejump - ledande, bra för knĂ€n , bra grepp. Kan de ocksĂ„ göra fotledsproblemet vĂ€rre ? NĂ„gon som har haft snarlikt problem och som kan hjĂ€lpa mig?đ„șđ
Kanske en sjÀlvklar frÄgestÀllning men har du nÄgon du kan fÄ lÄna stigbyglar av och testa? Det vore ju toppen om du kunde rida i dem ett tag och verkligen kÀnna efter. Sen tycker inte jag att Mountain Horse har sÄ vÀrst bra produkter. Snygga men inte sÄ hÄllbara, jag har blivit rÀtt besviken bÄde pÄ deras klÀder och skor. Det kan vara vÀrt att kolla runt lite extra innan du bestÀller?
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har du knÀproblem och ont i fotleden sÄ kanske det vore bra att kontakta nÄgon fysioterapeut.
/Maria
Ăr vĂ€l lite inne pĂ„ samma spĂ„r som Maria att du kanske bör kolla upp dina problem. Har sjĂ€lv haft problem med mina knĂ€n och har, sedan jag gick i mellanstadiet, specialsulor för att avhjĂ€lpa problemet. Har Ă€ven överrörliga leder och kan fĂ„ problem med mina fotleder speciellt vid hoppning dĂ„ jag har kortare lĂ€der och jag riskerar att trycka ner hĂ€len för mycket, brukar dĂ€rför ha ankelstöd dĂ„ samt se till att ha foten lite lĂ€ngre in i stigbygeln Ă€n normalt sĂ„ jag har bĂ€ttre stöd och inte kan trycka ner hĂ€len lika mycket.
Nu rider ju jag pÄ ridskola och kan inte vÀlja stigbyglar sjÀlv men de flesta funkar bra för en lektion förutom dem en hÀst haft stigbyglar som Àr ledade (liknande Sprenger Stigbyglar) för dÄ trycks hÀlen ner för mycket och jag fÄr direkt problem!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu