Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2173 ggr
jen
0

ekonomiskare hästliv

som en del vet så blir jag arbetslös i mars och kommer förlora 4500kr/månaden.

nu behöver jag spar tips hur jag ska kunna ha kvar hästarna ändå!

(även tips förutom hästarna)

jag ha nu köpt torv för att det ska visst vara mer effektivt än spånet, men torven är ju skitdyr!!!

ÄR den billigare att ha i längden??

fördelen med torven tänker jag också att dyngan kanske är lättare att bli av med än spån eftersom ingen bonde verkar vilja strö ut spån-dynga på gärdena.

davidia
0

halm är ju billigt men då äter dom ju den……sen ska man inte handla torv i affären utan direkt ifrån ett företag som hämtar torven från skogen.det gjorde jag och det kostade ca 33 kr säcken.billigt och bra.

Midlingur
0

Ha hästarna på bädd.

Ha dem på bete så länge det bara går.

Skaffa medryttare.

jen
0

#1 handla torven direkt från skogen?

hur bär man sig åt för att göra det?

#2 bädd har jag

bubbelbubbel
0

ni har inget sågverk i närheten ?
om du nu skulle välja att ha spån iaf, om det kanske kan gå att komma överens om nått bra pris med nån där.
jag vet att vi får det gratis från sågverket….

men medryttare eller en delfodervärd…?

Tusen
0

Torv ÄR billigare i längden samt lättare att bli av med. Om du orkar kan du t.o.m. sälja säckar med torv/hästgödsel till villaägare. Ingen stor inkomst men i alla fall.(Många bäckar små…, du vet). Att leta efter billigare bar höleverantörer kan också löna sig och kanske kolla runt efter billigare stallplats om man inte har eget förstås.

Annars är det väl toppen aytt skaffa en betalande medryttare. Hjälper faktisk jättemycket. Dels en stadig månadslättnad av stallhyran, dels mindre bensinkostnader (om du har långt att åka till stallet) samt en hel del hjälp (de brukar vilja köpa grejer till hästen också som man kan få låna ibland, typ benskydd och täcken, träns o.dyl.). Har man sedan lite tur får man en ny vän på köpet.Flört

swedensess
0

planera dina köpa när du ska handla så du inte köper massa onödiga saker…

micheles
0

räkna ut en ordentlig foderstat och alltid väga grovfodret e mitt tips. Finns många som ger alldeles för mkt kraftfoder, bara för att lixom…

Spån från sågverk rekomenderar jag oxå om man vill ha ner kostnaderna radikalt.

LinaN
0

Se över vad som verkligen behövs och inte?

Har du tvåhundratrettisjuttioåtta täcken så kanske du kan göra dig av med så att du har 3 istället, ett fleece, ett innetäcke och ett lätt fodrat regntäcke.

behöver du 4 träns? och 3 sadlar? Sälj av det du itne använder. Det gör stor skillnad! även om det är ett par senskydd du inte använt på de senaste 3 åren…. så gjorde jag, sålde av allt som var onödigt när jag köpte Harry….

Är din häst skodd? runtom alla fyra? Kanske fundera på att ta av och gör hästen barfota em nköp ett par easyboots/boa elelr dyl så har du bara en kostnad för verkningen kvar vartannan månad istället för en helskoning. på 3 månader har du garanterat sparat in kostnaden för bootsen….

Köp den "dyra torven" vi lade in 6 säckar till grund på Harry, och nu lägger vi in 1-2 säckar i veckan. men i gengäld så har ha nen mjuk och fin bädd på 20cm tjock ungefär….. torven är drygare och smidigare att hålla på med, tar itne lika mycekt plats som halm, och håller mycket bättre än sågspån i längden.

Hoppas detta hjälper litet….

Har du egen mark/stall? Hyr ut stallplats/bete om du har möjlighet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jen
0

tack för alla bra tips!

jag har eget litet stall (snott gubbens garage) gratis bete på sommaren som tur är

Lindbygarden
0

ja bortsett ifrån hästeriet så är mitt tips..

1Sluta röka om du gör det!

2.Storhandla

3. Storkok och frys in

4 Skippa snabbmat.

jen
0

nr 1 BÖR jag  göra… 

nr 2 gör jag oftast, men SKA göra det mer

nr 3 är ju smart :)

nr 4 det äter vi ibland, men det bör skippas helt

TACK!   många bäckar små, som nån annan skrev

juliapettersson
0

Behöver hästen vara skodd? Skodde min ena ponny i alla år, det skulle ju vara så. Kom på en gång att vi testar henne vara barfota. Tog ett tag för henne att vänja sig, men nu går hon barfota året runt, blir sällan öm. Snacka om att spara pengar!

Sedan låter jag mina hästar beta maj-sept. Slipper så gott som hela foderkostnaden, då dem inte heller äter kraftfoder.

Molla
0

Håll koll på dina utgifter. Skriv ner allt du köper och spara kvitton så mycket som möjligt. Då kanman lätt kolla vart alla pengar tagit vägen när man står där och undrar i slutet av månaden… Alltså kassabok kan man kalla det tror jag.

Gud vilket bra tips. Tänk om jag själv kunde följa det. Undrar alltid vart mina pengar flygit bort… =S

jen
0

#13 ja, det var ett bra tips :)

hjullan1
0

Räkna ut hur mkt pengar du har kvar efter att ha betalat alla dina fasta utgifter, dela det på fyra veckor så vet du hur mkt du att röra dig med varje vecka, överskrid inte den gränsen så har du pengar även sista veckan.