BRÅDSKANDE!!
fick ett sms av min kompis nyss och hon frågade vad gallor var och varför hästarna får det, jag kunde konstatera att det var gallor, men varför får dom det? och hur kan man förebygga? och vad ska man göra åt det? linda vet jag att vi gjorde när servus hade det.
borde hästen vila idag?

Hästen kan få gallor av för mkt mat och vid fel ridning, har jag för mig ?
Orsaken till att hästen får gallor kan vara att man har ändrat i dess foderstat, att hästen har överansträngt sig eller på parasitangrepp. Den vanligaste orsaken är att problemet kommer från hästen mage, det vill säga det foder hästen äter. Om gallorna uppkommer när man bytt foder beror gallorna med säkerhet på det. Om gallorna beror på parasitangrepp ska hästen avmaskas. Har hästen fått gallor för att den har överansträngt sig kan man lindra med liniment och bandagering.
eller att den har jobbat hårt (om den inte gör det i vanliga fall), det brister där då och ledvätskan rinner ut (har jag för mig?)

Eller när de står mycket, alltså är gallorna oftast värre på morgonen.. kan komma efter en skada, överbelastning och så vidare. Jag lindar aldrig gallor, har man börjat måste man fortsätta. Spolar hellre kallt och motionerar hästarna då. Är det en "akut" galla utan sår i närheten åker dock de tjocka back on track paddarna på en natt eller två, och det är borta sen. Gallor är oftast inget farligt… Oftast, men var observant..
någon har nämnt grönsåpa i någon tråd? o.o
Gammla hästar får det! Min har en del men så länge de är mjuka behöver man nte oroa sig det är när de börjar bli hårda som man ska börja bli det. Linda, motion och rätt foder tar bort dem på en "yngre" häst.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus