Finns Det Nån Anledning??
Finns det nån som helst anledning till att hästar får tarmvred? Kan det ha med utfodringen att göra eller nått annat? Eller det kan bara komma sådär?
det kan bara komma så där men självklart kan man hålla riskerna nere för det och kolik genom att ha bra foder och en bra utfodring…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Vad jag har förstått så blir det väl kolik först. Går det för långt så blir det tarmvred.
Oftast får hästar kolik av för lite vatten, dåligt hö osv.
Jag är verkligen inte säker men jag har fått en misstanke om att det är ärftligt, vet en känd halvblodshingst som dog i tarmvred, hans 6 årige avkomma fick även han så pass allvarliga attacker (utan synlig orsak) så att han avled…=(
6 åringen hade hela livet framför sig..='(
Känner en häst som fick kolik pga av för lite vatten, fick akut buköppnas på Strömsholm. Det var 50/50 % chans att han skulle klara sig. Vilket han gjorde, som tur var. Fick kolik juldagen, var kvar på Strömsholm i 3 veckor.
Därför är jag noga med att Lyrik har fri tillgång på vatten både inne och ute, året om. Även bra foder - nu närmast fri tillgång på hö.
Tarmvred kan de även få vid fölningar, om man har oturen på sin sida…

Tarmvred kan hästarna väl få utan att ha kolik? Det är ju när tarmarna vrids om.. Dock väääldigt ovanligt.

Hästen som dog i tarmvred var 5 år gammal och stod på ridskolan jag var på innan..hon dog nu i förrgår på väg till klinik..
Känner man av tarmvreden innan den slår till? Hon hade mått dåligt dagen innan och fått nån spruta för det, dagen efter skulle dom till kliniken men hann aldrig så långt tyvärr…=(

#6 så som jag uppfattat det, så vrids tarmarna om, och det är då kolik uppstår eftersom tarmarna vrids om så stoppar det det vanliga flödet, tarmarna svullnar upp och hästen får jääkligt ont, kolik.

#3 Det är inte ärftligt med tarmvred.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#6# Gud vad trist med en sådan ung häst. Och det gör ju djvälulskt ont också för dom. Till sist så spricker ju tarmen pga att den vridit sig.
Hade den kolik förstå då alltså eftersom den fått spruta osv?
#8 Okej, men det låter konstigt att både far och som dog i detta, det är ju inte alltför vanligt…

Ja, vatten är det viktigaste för en häst nu när det blir kallt ute och dom får torrt hö.

Hmm så det måste ha varit kolik då eftersom hon fick sprutan?? Har ingen kontakt med själva ridskolan så har inte all info..

#12# Ja, jag tror nog att hästen fick kolik först. Veterinären var där och gav lugnande bl a. Sedan om det går för långt så blir det tarmvred.

ok…men hur märker man symtomen av kolik från första början?
Att de är oroliga, tittar åt magen, vill rulla sig. Svettas mkt.
Lyrik brukar få lätta kolikkänningar när han är mkt dålig i magen med sin diarré. Brukar få magknip, blir sur och grinig, man får inte nudda magen. En gång har han fått rejäl kolik, då svettades han och la sig i boxen hela tiden. Gick över med mkt korta och många promenader och inget kraftfoder den dagen.

#14# Det första jag brukar märka är att dom bara står och inte vill äta höet. Och äter inte mina hästar, ja då är dom verkligen sjuka. Sedan kan dom börja gå och vilja lägga sig, kanske rulla. Och just om hästen rullar när den har kolik så kan tarmen vrida sig. Det är därför som en häst helst inte får lägga sig ner. Sedan börjar den svettas ibland, inte alltid. osv osv

#10 Det är inte jätteovanligt faktiskt. Kolik är inte heller ärtligt, däremot kan de vara extra känsliga och om det är avbart vet jag inte.
/Cattis

#17# Känslig mage är väl ärftligt och då blir väl isf kolik ärftligt. Om man nu kan säga så?

Tycker bara det är konsyigt att man inte märkt symtomen tidigare och gjort nått åt det… :/

#18 Jo om man vill användaorden på ett sådant sätt ja, men sjukdomen i sig är ju inte ärtlig.
/Cattis

#19# Sånt märks inte. Har tex hästen haft upprepade kolikanfall så blir det sår på tarmen och den blir känsligare. Kan ju varit så. Men kan inte se om tarmen vrids. Det gör veterinrären när han känner med handen bara.

Men menar tydligen var det ingen upptäckt om kolik heller… :/

Vad fick hästen för spruta då? Måste vara en dålig veterinär om den inte upptäckte ifall den hade kolik.

Mmm men menar att det är konstigt att inte ägaren upptäckte nånting då han har haft en häst innan som dött i tarmvred
vi förlorade både riff och cassie i kolik och tarmvred i december förra året, riff fick tarmvred och cassie fick sandkolik igen.
otroligt läskigt. speciellt som vi har ganska långt till helsingborg.
hade vi förstått så hade man kanske kunnat ana kolik på cassie då hon både rullade och låg i hagen dagen innan, men inte sjutton tänker man på det. då det faktiskt är vanligt att hästar rullar sig…
numera hänger en lista i stallet, med vad man ska kolla vid misstanke, tarmljud, temp, puls ect.

#24 det kan ju gå väldigt snabbt. och vissa märker man det ju inte alls så tydligt på som andra, och när tarmen spricker ja då dör ju hästen.

Det som vet ger i första hand vid kolik är kramplösande, och sen ev parafin via en slang ner i magen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

ok tycker ändå det är konstigt att ingen upptäckte det förrän det var för sent…. :/

#28# Alla kanske inte är uppmärksamma på hur hästen beter sig tyvärr. Är det bara ridflickor som sköter hästarna så är dom ju inte särskilt vana. För den stod väl i ridskola? Om jag fattat det rätt. Men man ska alltid vara uppmärksam om hästen tex inte tar höet direkt om den brukar göra det. Lyssna på magen. Är det tyst så är det kolik. Men det kan låta lite ändå. Det behöver inte vara helt tyst.

#29 Jo men som ägare av ridskolan så har man ju et visst ansvar och måste kolla till sina hästar då och då..en av stalltjejerna har hand om alla hästarna och pysslar och grejar och hon borde märkt nått tycker man…
Hästen obduceras nu så dom får reda på den verkliga anledningen…

#30# Men kolik kan gå väldigt snabbt.

Går det så snabbt från att det börjar till att det är för sent??
när min tjej fick kolik för ett tag sen så märkte jag det direkt.hon rullade och låg i hagen på morgonen efter att jag släppt ut dom.det gör hon bara 1 gång annars,men denna gången var det flera gånger.jag ringde till vet direkt.

Det är ju olika från häst till häst. Men oftast så brukar det nog ta iaf 12 timmar vad jag har hört minst. Från kolik till tarmvred. Dom hästar som har dött har iaf varit sjuka rejält en bra stund först i kolik som man inte kan missa.
Men en del hästar kan ju få det precis när dom blivit insläppta för natten. Och man hittar dom döda eller rejält sjuka på morgonen också.

Fast detta hände på morgonen verkade det som..då borde man märkt nått under dan tycker man

#35# Om dom inte får mat ute på hela dagen och dom går i flock i hagen så kanske dom inte ser sånt. Jag vet många som missat kolik. Dom matar och går därifrån. Det första man ser är ju att dom inte vill äta höet. Precis när det börjat.
Jag hade en häst som fick det bara en timma efter maten tex. Hade jag då åkt hemifrån så hade jag ju inte sett det. Hästen åt alltså sitt hö och fick kolik strax efteråt.
Kolik är en lurig sjukdom och otäck.

Mmm men dom kommer in vid 2-tiden och man måste ju ha sett nått då ju..det är hästskötaren som borstar av dom inför lektion så det var ingen helt okunnig som hanterar och sköter dom…
Sitter och spekulerar då jag tycker hela historien är lite skum och "min" lilla älskling står där ute och blir inte rätt skött…=(

Aha det är inte din lilla älskling som dog iaf. DEt var ju tur för dig. :)
Men att ha hästar i stora stall är väl alltid en risk eg. Vet många som stått hos mig med sina hästar som varit så glada att jag är så noga och uppmärksam med alla hästar om hur dom mår osv. Vi har ju inte så stor flock här hemma.
vad jag förstått kan tarmvred komma på bara nån timme.
det är väl just domdär småtecknen som man lätt missat, och då kan det gå alldeles för fort..

Men tycker det är så konstigt bara..vet inte hur det är på andra ridskolor, men denna ridskolan har stenkoll på sina hästar vad det gäller deras beteende och sånt..

ang tarmvred så har jag en annan fundering. på männiksor som får tramvred kan man ge kontrastvätska(används när man röntgar inre organ) och tarmarna reder upp sig själva, varför fungerar itne det för hästar? där får man väl oftast operera om hästen skulle få tarmvred?

#41# Jag känner inte till det du berättar. Men det kanske är helt andra saker som gör att människor får tarmvred?
En häst får ju det pga förstoppning i tarmen. Varför vi människor får det kanske är andra orsaker. Kan man inte få det av blindtarmen tex? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

#42 kan nog vara så ja. eftersom hästen är förstoppad så lär ju inte kontrastvätskan kunna nå tarmarna och reda upp dem(om de skulle fungera på hästar)…

Hästar får ju parafinolja eller vad det heter i magen för att det ska smörja lite och kanske få iordning på förstoppningen. Men går det för långt och/eller om en häst tex rullar sig så kan ju tarmen vika sig. Och då är det ju bara operation direkt som kan hjälpa hästen. Väntar man för länge så spricker ju tarmen pga förstoppningen. Det är plågor som heter duga det. :(

Usch va hemskt!!!
men….är det inte så att på många hästar som får tarmvred så dör en bit av tarmen, och det är väl ändå inte lika vanligt på människor ?

tarmvred är väl egentligen vad det heter? tarmarna vrider sig, eller rättare sagt befinner sig itne där de ska vara, eller?

Ja, tarmvred är ju att tarmen vrider sig och då blir det förstoppning ännu mer. Kolik är ju också en sorts förstoppning. Det kan vara luft och även annat i tarmen som gör att det är stopp. Dricker en häst för lite vatten så är det ju maten som stannar kvar och blir som en klump.

Min älskling dog i tarmvred för 4 år sedan. Stallägaren ringde mig en kväll och sa att min häst låg i hagen och verkade slö. Vi trodde att det var kolik, gnuggade magen och promenerade runt runt i hagen. Några timmar senare mådde han bättre och vi tog in honom i stallet. Åkte därifrån vid 22.00 på kvällen. Stallägaren var ute några vändor på natten men vid 02.00 rundan låg han död i boxen…

…hade ridit kvällen innan och då var han pigg och alert som vanligt, och samma sak på morgonen

#49 MEN OJ!!! Så man behöver inte märka nått annat alltså??

#49# Obducerade ni hästen så ni vet att det var tarmvred?

jag var så himla ledsen så jag lämnade allt det roliga till stallägaren. Hade lånat veterinärens shettis som sällskap så hon kollade på honom då hon hämtade hem sin häst.
Jag kan bara säga att jag har världens underbaraste stallägare. Han fixade allt. Kan inte ha varit roligt att få ut hästen ur boxen. Vet inte hur han gjorde eller vart hästen hamnade, antar att han ligger nergrävd på gården någonstans.
Han är som en extra morfar till mig. Vi har kommit varandra nära sedan -94 då jag flyttade in pållen i stallet. Vi vet vart vi har varandra och att vi ställer upp för varandra i vått och torrt

#53# Men om ni inte gjorde en obduction hur vet ni då att det var tarmvred?
Surmulens stallgubbes häst (han har sålt den, men den står kvar i samma stall) fick kolik rejält för några år sedan. Det var när Ultuna hade stängt på kvällar och nätter, men han har mkt "goda vänner" inom Ultuna, så han fick komma dit på kvällen vid 22-tiden. Blev öppnad, 3 meter död tunntarm togs bort. Fick åka hem efter ett tag, men fick komplikationer igen och åkte till Ultuna igen. Hela Ultunavistelsen gick på drygt 80.000 kr, så det var tur att Karin (hästen) hade en rejäl försäkring!
Fick även efter op. en hel del kolikanfall, tål ej hösilage. Nu går hon Msv med nya ägarna.
En gång när jag blev hembjuden till stallgubben, fick jag se på den bortplockade tarmen i en glasburk med sprit. Den stod i bokhyllan…