jag förstår inte
vad innebär att hästen har övertramp? folk i stallet pratar om övertramp och jag förstår inte vad det innebär, finns det någon som kan förklara för mig?,

Övertramp är att den trampar över "mittpunkten"/"balanspunkten" eller vad man nu vill kalla det.
Folk brukar gilla att stirra sig blint på att hästen i skritt trampar med bakhoven förbi framhovens placering i steget.
Det är ett sätt att beskriva att hästen för in benet långt under kroppen…

Är inte det egentligen en bra sak eller?

Att hästen för in bakbenen under kroppen? Det är vad man vill inom det mesta hästeri, japps ;)

Jepp, det vet jag också (ifall du tror att jag inte vet det) ;) Tänkte liksom när de gör de utan att man försöker samla dem eller jobba dem. När de trampar inunder helt av sig själv liksom. Hm, jag är lite flummig idag. Iaf, det gjorde min finnhäst alltid, hon trampade låångt inunder. Tänker bara att det måste ju ha med exteriören att göra och ingeet annat i det fallet.

Vid samling så brukar de inte övertrampa, utan trampar bara in under tyngdpunkten…
Det är mer vid ökningar som krav på övertramp kommer och vid friare skritt som man bör se övertramp på frisk häst.
Alla hästar bör kunna trampa över… Har de så pass dålig extriör så bör man nog fundera på om de bör ridas, köras eller annat…

vad är ett bra övertramp? fick den kommentaren på roger….

Det finns ingen skillnad dåligt övertramp och bra övertramp…
Utan vad man kan se är hur mkt den trampar över, och framförallt HUR den trampar över, om den lyfter benet på ett så bra sätt som möjligt.

#6 De menar antagligen att hästen hade ett stort (långt) övertramp när de sa bra.
Man säger ju tex. det var en bra stor häst, alltså det var en himla stor häst.