Frakturer i manken
Hej! Jag håller på att kolla på häst och hittade en perfekt häst, men den hade 3 gamla frakturer i manken, säljaren skrev att det inte va nåt som påverkade hästen idag. Vet ni om det kan bli farligt och att man kan köpa en häst som har det eller är det ingen bra idé?
Det beror nog på hur det har läkt. Be att få gamla röntgenbilder, ta nya vid besiktningen och se till att den utförs av en veterinär du litar på. Ta gärna blodprov också för att se till att hästen inte har fått smärtstillande innan (har förekommit men är nog ovanligt om dom är öppna med att den haft en fraktur). Skelett blir starkare där det har varit en fraktur, men det gäller att det inte har läkt ihop på ett sådant sätt att det orsakar andra problem.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag hade även frågat varför och hur det gick till när den bröt manken? Lite spelar det väl också in vad du ska göra med hästen, det är ju rätt stor skillnad på en "skogsmulle" och en häst som förväntas hoppa 1,60… Kolla gärna upp hur hästen mår för övrigt i kroppen, tex hos en equiterapeut. Även om själva frakturerna har läkt så kan det finnas sekundära skador och förslitningar. Rent allmänt hade jag faktiskt tvekat över att köpa en häst som haft en fraktur tidigare.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min förra passhäst bröt förvisso inte manken isch? Men vart någonting men det växte ihop av sig själv. Iaf sprängde han stålhagen… (flög in reklamskylt i blåst) å hans manke blev sne å ena några cm högre. När det senare rönkades så var det ngt slm hade läkt av sig själv. Märktes aldrig av🤷♀️