Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2300 ggr
The-Photo
0

För lång????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är jag för lång för min medryttarhäst??

Jag är 1.63cm och han 1.34 cm .

Han är 6 år.

Lite dålig bild

thilda-
0

nej!

AnnaJohansson
0

Ser ju inte så bra på denna bild, men kanske någon millimeter ;D Men vad vet jag x) Jag rider ju bara hästar! Men sen är det vad du själv känner!

Primee
0

Nja, som det ser ut så har du nästan din fot vid hans knä..men det kan ju vara som ni står i vinkeln.. Risken är ju att hästen blir vinglig o belastar fel.. Men oftast så tycker jag att man känner det själv.

Lizzan
0

Säger som föregående :)

maqiil
0

nej det tycker jag inte,

E jaf förstor?  det är ja i blå jack. hästen är  140 och jag är 161

SofiaR
0

jag tycker du ser lite stor ut, men vikten är nog inte nått problem iaf. Jag är 164 och red en häst som var ungefär i den storleken du rider och jag kan säga att balansen blev jätte dålig o jag hade inget stöd vid benen o fick nästan runt benen runt dens mage :S XD

Bobby
0

Du är i absolut längsta laget.

-Japp-
1

tycker du ser förlång ut, ja..

Snuttan2
0

Vad för ridning håller du på med?

För vid dressyr-ridning så lär din längd komma ivägen, ja.

The-Photo
0

Jag når runt med benen :)

fridak
0

du ser ut att vara för lång men så länge varken du eller hästen inte har besvär av det så kan du ju fortsätta rida honom.

The-Photo
0

Okej,jag skickar in en till bild där man kanske ser lite bättre

Maja
0

Jag är 174 och rider en på 135.. ^^ Visserligen islänning, men ändå..

[Angel88]
0

#12 tycker att du ser ut att vara mycke för lång.. gå över till d ponny eller liten häst istället, kan ställa till problen för hästen. jag kan knapt rida d pnny, då den måste vara som minst 145 annars blir det vingligt. jag är 169cm lång

PonnyAnnie
0

Joo,du är för lång…Tråkigt men sant.

#5 Du är inte för lång!:)

Loa-bg
0

#0 Du är för lång, speciellt om du du når benen runt om :/ Precis som Annie säger, tråkigt men sant.

Du är för lång för både dressyr och hoppning. I hoppningen är risken att det blir för mkt vikt framtill i hoppen och det blir en belastning när hästeb landar.

Thorsson
0

Du är förlång, tråkigt att inse det jag vet :/

The-Photo
0

Okej,är jag förlång för en knabstruper på 137 sm också då?

Mandysan
0

#18 Antagligen =/ Jag är 6 cm längre än dig och känner mig för stor på i princip alla hästar uder 150 cm…

[PixelMollan]
0

"Tummregeln" är att hästen ska max vara 20 cm lägre i mankhöjd än din egen längd. Så om jag ex är 170 så ska min häst vara minst 150.

Sen beror de ju oxå på hur ofta man rider hästen.

Thorsson
0

#.18 det beror väl lite på vad för kroppsbyggnad den har och så. Kan man få se bild på er 2?

#19. Men detdär är väl lite olika om man känner sig förstor eller inte :s det går väl inte sägfa att om jag känner mig förliten på 1.60 häst och jag är 1.60 så gör antagligen du det med. :/

The-Photo
0

Jag har inte ridit den men jag kan börja rida den istället om jag vill.

Det finns en på 1.75 men det är väl lite stort??

[PixelMollan]
0

Okej.. ännu en "tummregel" hästen ska inte vara högre än dej själv.

Thorsson
0

#23. vf inte det nu da?

#22. hmm, jaaa lite stort kanske. Men testa rida den där knappstrupern, ta en bild från sidan så man der hur skänklarna ligger. INGA HOPPLÄDER NU VA OO> ser du inte aldelles för lång ut kanske du kan rida lite skogridning, lättare dressyr :)

[PixelMollan]
0

#24 för att man är för kort då ;) Fins klart undantag, vuxna som har ridit länge ex kan rida hästar som e större o tuffare. Men en liten tjej tycker jag inte ska sitta på en större häst än va hon är lång

Mandysan
0

Jag håller med #25, man ska inte hoppa upp på en alltför stor häst..

Thorsson
0

#25. så det är fel om en 1.59 hoppar upp på en stor och stark 1.64?

[PixelMollan]
0

FEL är de kanske inte!! Har inte sagt att någonting är fel eller rätt. Snackat om tummregeln dvs ungefär rätt och fel

Thorsson
0

jaaha =D ok ;)

[PixelMollan]
0

Man bör inte vara längre än va hästen är hög om man säger så..

AnnaJohansson
0

Jag är längre än alla hästar jag rider, då jag inte rider några hästar som är 1.79.

[PixelMollan]
0

Jag menar att "Man bör inte vara KORTARE än vad hästen är hög" :P Skrev fel :S

AnnaJohansson
0

Aha, tänkte väl det ;D Annars är det väl typ lätt att rida en shettis på 95 cm eller så, och att bara vara 95 cm hög är inte så lätt ;P

[PixelMollan]
0

snurrar lite i skallen ;P Får skylla på att jag e trött o snart ska sova xP

Vemsan
0

Tyvärr så är du för lång :/

Precis som #20 säger så finns det en tummregel på att man inte bör vara mer än 20 cm längre än sin häst.
Men jag tycker att det bästa igentligen är att vara max 10cm längre än sin häst.

Hälsningar Vemsan

[PixelMollan]
0

#35 håller helt med dig. som jag sa innan så är ju tummregeln 20 cm, men precis som du säger så tycker jag oxå att ungeför 10 cm lägre ska den max vara..

Själv är jag 3 cm längre än min hästs mankhöjd och de blir lixom den "perfekta" kombinationen om man varken är för lång eller för kort till hästen man rider.

The-Photo
0

Okej…Men nu ska jag bara rida kim ca.2 veckor till och sen ska jag övergå till en maxad d ponny

Flaxii
0

Gud ja, du är för lång! Kanske inte för tung, men du är absolut för lång. Och så når du dessutom runt med benen…Hjälp.

AliceL
0

Jag tkr inte att man är lång sålänge man inte känner sig lång och obalanserad… jag är 155 och min ponny spinkiga är 131 xD visst ser benen långa ut i dressyren men det är inget direkt problem, förutom att jag får dra upp benen ngt när jag behöver använda sporren - sällan.. inte optimalt men..

Peppe
0

det där med 20 cm förstår jag inte riktigt…

jag är 20 cm högre än Peppe och jag tycker då inte jag är ett dugg förstor på honom…!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[PixelMollan]
0

#40 jag tycker din överkropp ser lite lång ut i den vinkeln. skicka istället en bild från sidan (utan hoppläder). Det handlar inte om att bara benen ska vara " i bra nivå" utan över överkroppen ska int3e vara förlång.

Mixie
0

Tycker inte du är för långt för enbart skogsridning så länge du känner att du har balans!

//Mickan

Tusen
0

Det är så olika beroende på vad man håller på med för gren. Jag vet ni kommer gå i taket, jag är 21 och 1.64 lång… och rider russ.. min är 126 cm, inte jättegrov men inte heller smäcker. Ingen har inom travet sagt att jag är för stor på henne. Red i okt ett lopp på syrrans ponny, han e 122cm. tycker själv att jag är stor på honom men ingen sa något. Och då har vi ändå ekipagekontrollanter som kollar hur ekipagen ser ut (harmoniskt) innan loppen. Men det är SÅÅÅ olika beroende på vilka inom vilken gren du frågar!

(Ponnyn på bilden är 129cm.)

entill
0

Det är inte enbart hästens mankhöjd som avgör om du är för lång. En häst som är grund i bålen, ser man större ut på. En ryttare som passar längdmässigt på ett russ kan vara för lång för en ädel c eller d-ponny. Om det nu skulle vara problem med balansen om man är lite lång, förstår jag inte hur vuxna, ibland ganska långa ryttare klarar av att rida islänningar. Där är det ju jätteviktigt med balansen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

sofiiea
0

det beror ju lite hur man rider och hur mycket hästen "växer" när den går i form också.(och hur den är byggt i övrigt) 

kanske inte syns så bra men men… ja är i allafall 1.63 och han är 1.40… men han kan växa väldigt mycket när han vill… jag är för stor igentligen men jag har pratat med flera dressyr domare/tränare och alla säger att det ser helt ok ut.. men i hoppningen är det lite värre men vi har inga problem med balansen

Tusen
0

#45 Vaddå för lång. Ser inte alls ut som det tycker jag. Ni ser ut och passa jättebra ihop.

sofiiea
0

tack, det kanske inte syns så bra där men kolla här

Tusen
0

#47 ok..lite större, men så farligt tycker jag inte att det är, men så är vi ju russ-människor lite mer toleranta med storlekar…

mikado
0

Jag tycker nog du är lite lång…

Jag är 162-163 och rider en stor C-ponny, tror han är 138 cm eller något sådant, känner mig inte särskilt stor, lite långa ben när jag rider barbacka kanske men inte så farligt. Men då är ju han ganska kraftig också. Du borde ju kunna rida en knabstruper på 137, dom är ju lite kraftigare också.

Bifogar en bild på mig och ponnyn.

Tusen
0

Vad säger ni om den här bilden då, alla ni som tycker att ryttaren som ställde frågan är för lång?

Russtoka
0

Å vilken härlig bild, alla ser ut att ha kul. Öronvinklingen på samtliga hästar tyder på att de lyssnar på något bakom dem.

Alla dessa tumregler på hur hur lång man ska vara si eller så. Kanhända om man ska tävla dressyr, hoppning och fälttävlan, där regler satts upp för respektive disciplin. Men handen på hjärtat, måste alla som tycker om att rida tävla då?

Låt er inte styras av besservissers, låt hjärtat va med och inte minst hästen själv. Annars får vi en massa "poliser" som säger "så får du inte göra, för det är bestämt så". Det kanske redan är så… tyvärr… eftersom knappt någon över 12 vågar rida russ utan att skämmas… Släpp loss! Det gjorde ju islandsfolket!

Själv är jag 163 lång och väger 60-62kg, jag har inga planer på att sitta upp på något långbent kreatur över 163cm.

entill
0

Ni som tror att ni är för långa för att rida B-ponny, går miste om mycket roligt. Jag tror att om ni frågar äldre elitryttare berättar de flesta om vilda ridturer på små russ i sin ungdom, och de var säkert för stora i era ögon. Jag tror att det är bara i Sverige som det anses olämpligt att vuxna rider B-ponny.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Twinlight
0

#5 Du är inte för lång, snarare aningen liten på hästen.