Lära sig mer om hästar
Hej! Jag är 15 år gammal och har ridit på ridskola i ca 4 år. Jag vill lära mig mer om hästar i allmänhet och bli mer självständig runt hästar då jag vill kunna skaffa en egen i framtiden. Självklart kan jag vara självständig när jag till exempel gör i ordning hästen eller i liknande situationer, men vill ha lite mer generell kunskap, till exempel vad man ska göra när hästen gör en viss sak eller när olika situationer uppstår, men även ren teori. Vi lär oss inget om sånt här på ridskolan men vill verkligen utvecklas och bli bättre på just detta. Har ni några tips på vad jag kan göra för att lära mig saker? Hur har ni som ridit på ridskola i början lärt er saker? Det kanske bara jag som tänker lite för mycket, för det har jag en tendens att göra, men det känns som jag är rätt osjälvständig och står helt still vilket är relativt omotiverande.
Om ni har privatryttare också i stallet kan du fråga om du får hjälpa till lite runt en av deras hästar, då brukar man få lära sig en hel del! Ännu bättre om du kan följa med på träningar och tävlingar också.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Läs böcker! Jag läste jättemycket häst fakta böcker som yngre (när jag börja rida) och har lärt mig massor på det viset! (Sen hade vi en massa teori också på första ridskolan där jag red men det var mest att lära sig sadel och tränsets delar och hästens färger och sånt).
Numera kikar jag ofta runt på youtube också, finns massor av hästrelaterat där (speciellt om man förstår engelska).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Som #2 skrev, läs läs läs och kolla videor! I mina yngre år (och fortfarande) nördade jag sönder alla hästböcker och videor osv vilket har gett mig en stark grund. Det finns jättemycket på youtube t.ex.
Men den bästa läraren är ju såklart hästen själv, var med hästar och observera dem så mycket du kan. Lägg märke till vad som händer när hästarna beter sig på olika sätt och när du beter dig på olika sätt.
Tänk inte för mycket, man blir nog aldrig fullärd men man lär sig också saker utan att först märka det. Om du spenderar mycket tid med hästar och är engagerad och öppen kommer hästlärdomarna automatiskt!
Jag vet inte hur pass bra du är på engelska men kan tipsa om Warwick Schiller på youtube, han är väldigt duktig och lär ut på ett bra sätt om hur man ska tänka kring hästar.
Detta är dock inte teorier som vad alla sadelns delar heter utan mer om hästars beteende;) Lycka till!
Tack så mycket för tipsen, ska kolla in det ni skriver om! :D
Tack så mycket för tipsen, ska kolla in det ni skriver om! :D