Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3079 ggr
Scandi
0

lite orolig...:'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har eli varit svullen i benen lite fram och tillbaka o varit lite varm i vä men sen så har d inte varit ngt när han kommit ut i hagen vissa dagar o sen andra har d varit lute halvtjocka när han kommit in..nu tyckte jag att de varit bra ett tag men så idag när jag kom till stallet ås var d svullna igen…:( o vä va varmt + hoven  och hoven har aldrig kännts varm förut :S värmen sitter i kotan. är jätte rädd att det ska va ngt.. den ena tjejen i stallet, lisa har jobbat som hästmassör bl.a och kan mkt om d här med hästars ben tyckte att jag skulle låta han vila nu idag o ett par dagar o endast gå en kort promenad med honom. Igår vilade han också pga av att jag hade mkt läxor men då tyckte jag inte d vart ngt…d tror jag inte  iaf :S såg sen att han hade en ruva på kotan så kan ju va att han har haft ett sår där för mugg sprider väl sig inte bara till ett litet ställe? för jag menar han har ju inte haft nåt där "nere" vid hoven. Har varit så här från och till sedan jag skodde honom kaske ngn dag efter det.. tog temp o den var på 37.7. Dum som jag är så harju jag inte mitt pucko tempat han var dag så jag vet vad han har för normal temp. Men jag tänkte att jag skulle vänta till imon o se hur d ser ut o är d svullet då med ringa ut vetrinären på fredag..Han har iaf inte varit halt. Ngn som har ngt tips? Vädldigt orolig..dum som jag är så lyssnade jag på de andra då när han började va svullen att jag kunde fortsätta rida för då skulle dem gå ner men nu har jag kanske bara förvärat!!! :S

-Japp-
0

lite skumt att det kommer och går :s
är det efter dem dagar du ridit han blir varm/svullen, eller det kommer när han vilar med?

-Japp-
0

är det efter dem dagar du ridit kan det ju vara överansträning.

Scandi
0

ärligt talat så vet jag inte..:S känner mig som en urkass hästägare nu… men igår var d ju inget o då vilade han utan d har ju kommit idag.

-Japp-
0

jag tycker det låter jäkligt konstigt :s jag hade nog åkt in till klinik för att få det kollat. hade han varit svullen en gång, men nu kommer det och går ju..

Scandi
0

jag tänkte att jag skulle ringa och höra med en vet.. fick tips om en som skulle vara rätt bra att prata med.

fridak
0

kom det strax efter skoningen så kan det ju vara ngt med det??

Scandi
0

mm det var också i samma veva som jag longerade honom rätt mkt o o lät honom gå äver bom.

Scandi
0

men ska testa att låta honom vila helt nu.. o se. förra veckan o förra igen  vilade han rätt många dagar o då var det inget. Kanske kan vara en sån bagis att han tramapt fel eller sträck sig i hagen? flr han har riktigta rejs i den ibland.. *spånar lite..*

Travtokig11
0

Min foderponny Disa hade ett liknande problem i våras , det gick fram och tillbaka hela tiden med svullnaderna. Jag tog kontakt med en bekant och då sa hon att det antagligen var något i lederna, hon rekomenderade mig att åka till Mälarkliniken. En vecka senare åkte jag och Disas ägare ut , då fick vi veta att hon hade någon typ av vätska i lederna. Sen fick hon vila ett bra tag och sen dess har det inte dykt upp svullnader. Jag vet inte om din häst har samma symtom som Disa men det är en erfarenhet jag kan dela med mig. Mitt tips är ring till någon veterinär som du litar på och beskriv din hästs problem.

thilda-
0

hur ser karlederna ut??

Scandi
0

dem är fina, därför jag undrade om mugg kunde komma på kotan direkt?

gejsa
0

Tycker det låter som överansträngning. Om hästen har väldigt leriga hagar så kan det även vara ansträngt att gå i hagen. Och om du även har jobbat hästen mer än normalt. Låt hästen vila några dagar så får du se om det går över.

Scandi
0

idag  såg d lite bättre ut på det högra men vä är fortfarande + varm. Var ute o gick med honom  en liten runda och han verkari nte ha ont, eller han visar iaf inget.. synd att de inte kan prata.

gejsa
0

Isf tror jag ännu mer på överansträngning. Det går över om några dagar isf.

Scandi
0

så du tycker inte jag ska ringa vet? jag tänkte vänta o se över helgen.. är han fortf svullen på måndag så ringer jag.. ska åka upp nu på morgonen och kolla. Idag blir 4e dagen han vilar.

gejsa
0

Sånt är ju svårt att säga utan att se hästen. Det måste du bestämma själv. Haltar han inte utan bara är svullen och kanske lite varm så kan det vara överansträngning. Min hovis sa att är det mycket lera ute så blir det ju tungt för hästarna att gå så känsliga hästar kan bli lite svullna nu den här årstiden. Men om det gäller din häst är ju svårt att säga. Ring en vet och fråga så får du mer kött på benen sas.

thilda-
0

pet

Scandi
0

jag tänkte ringa imn hovslagare först om han inte ville komma ut o kolla så ds inte är en hovböld..men egentligen så borde han ju ha feber då och va halft o de är han ju inte. Idag tyckte jag även d såg lite "tjockare" ut på utsidan av benet..vet inte om jag inbillar mig eller vad jag gör..lindade iaf stallbandage idag..så får se hur d är imon bitti. Eftersom han rejsar så pass mkt i hagen så kan d ju vaa d som gör att han fått en överansträngning men nu när han vilar så samlar han på sig ännu mer energi = mer rejs i hagen..hur blir jag då av med överansträningen? om det nu är det.. svullen på måndag så ringer jag vet. känns inte bra att han är svullen så pass länge om benen.:(

Scandi
0

snuttan du brukar vara bra på sånt här?

Scandi
0

lindade ju benen igår så idag tyckte jag faktiskt att d såg rätt bra ut. Var ute på en promenad idag.Blir promenader över helgen iaf så får vi se om benen ser fårtsatt fina ut så blir d ridning(skritt) på mån eller tis.

Zahara
0

Ja! mugg kan komma direkt på kotan! Min fux har bara på kotan! Min gamle tant är som din häst verkar vara i benen och de går upp och ner i bland e hon svullen och varm ibland inte i bland bara varm i bland svullen…men nu e hon ju ga,,al! hur gammal e din? Tror inte du behöver oroa dig så mycket! min blir med bättre av att man lindar henne om nätterna! har din gallor? Är den halt eller visar tecken på stelhet?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

josss-e
0

jag kan tänka mig att det kan vara överansträngning, eller som någon nämde det där med lera i hagen.  Men vad bra att det såg bättre ut idag då, då kanske det inte är något alvarligt. Det kan vara som hos oss människor, vissa har fötter som svullnar lättare än andras.

Jag är själv sådan att (för vissa kanske det låter hemskt) jag ringer inte veterinären för minsta lilla, för veterinärer är ganska bra på att ta betalt. (A) men sedan har jag ju den fördelen att min mormor och morfar har ett stuteri så kan kan oftast ringa och prata med dem om det är någonting som är konstigt med mina hästar, och om de inte vet, så ringer jag och rådfrågar med någon veterinär. de kan säga mycket per telefon om man bara besktiver sitt problem. :) Och så länge hästen inte haltar så tycker jag att man kan avvakta och vänta och se vad som händer och hur det ser ut . :)

Hoppas att det löser sig, och jag skall säga det att jag har heller inte tempat mina hästar så att jag vet vad de har för normal temp. Jag tänker hela tiden att jag skall kolla det, men dum som man är skjuter man bara upp det, så det går till en dag när de är lite sjuka så undrar man vad normaltempen är ;)(A)

Scandi
0

Tack för svaren!! :)min är 5 år.. har ej gallor eller är stel eller halt.  har lite funderingar över vad som gör/gjort svullnaden och antingen så ärd en överansträngning pga av att han springer mkt i hagen o busar + att det ena dan är ävldigt lregit i hagen och nästa stenhårt. Eller så är d mugg på kotan eller för att han slått ihop benen när han rejsat..kan va VÄLDIGT många olika orsaker..!

thilda-
0

kan va Karledsinflammation med! det hade min för ett tagsen med

håll boxen ordentligt ren och en ren o fin hage.
Jodopax omslag om natten och på morgonen

Scandi
0

men då hade han väl varigt svullen ,mer mot karleden eller? Idag så såg benen jätte fina ut iaf :)

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då luddan puddan fick karledsinflammation så var hon svullen från hoven (ballarna) se bifogande bild och ända upp till översta träcket… och där jag ritade en cirkel. där var hon som värst svullen

thilda-
0

och svullnaden den komme och gick lite hipp som happ ibörjan.. sen vart hon sten halt kunde knappt ta ett steg

Scandi
0

oki men d vart inte eli, han var mer på insidan ivd sjä'lva senan eller vad man ska förklara.

Scandi
0

nu har han blivit svullen i benen igen! inte mkt men lite.. i tis var han superfin i benen så då skrittade jag i kanske 20min i ondes  när d blvivit +grader så vart han svullen igen men då mest i höger..idag när jag kom vart han svullen i det med men när jag åkte hem så var det vänster ben i stället..???jag håller på att bli knäpp! antagligen så är d för att de är mer lerigt nu i hagen för när där va -grader o hårt så var han jätte fin. Men då borde jag väl kunna sätta igång o rida honom igen? Funderar på att sätta på honom benskydd eller nåt i hagen..

-Japp-
0

Aaaah, det kan ha med temperaturen att göra..
Jag kommer ihåg för ganska många årsedan när jag hade Japp på rrk, då var det ena dagen -5 och andra +5.
Och Japp gick och var svullen lite till och från i benen p.g.a. vädret.
Jag red som vanligt.

gejsa
0

Hur gammal är din häst?

Scandi
0

han är 5 år

Bobby
0

Nu är det väl ändå hög tid att göra en utredning…

Scandi
0

kan d va så allvarligt tror du?

-Japp-
0

#34 jag hade också åkt till klinik.. för att få veta exakt varför han blir svullen till och från hela tiden..

Scandi
0

de andra i stallet tycker bara jag är nojjig o att deras ähstar ibland också är det från o till. men är d inte bättre med vet först isf….

-Japp-
0

#36 du kan ju ringa och prata med nån veterinär och fråga vad h*n tycker du ska göra..

-Japp-
0

jag tycker inte du är nojjig. hästen ska ju inte vara den ena dagen helt torr och andra dagen svullen, nått äre ju som inte stämmer..

gejsa
0

Nej, inte en 5 åring iaf. Tänkte om hästen var gammal så brukar dom ju få lite gallor och så när dom står osv. Vad har du för ras?

Tittade på din sida och det är väl ett varmblod? En del varmblod brukar ju ha tjocka ben på morgonen. Det är väl för att fick börja jobba för tidigt när dom var unga. Någon har skrivit om det förut iaf.

Scandi
0

ja han är ett varmblod men har har inte blivit tränad för det..varit i vagn 2 ggr.ska köra upp innan jag ska till skolan o se hur de ser ut nu när han har varit ute några timmar. där var en annan i stallet också trodde att det kanske berodde på hans verkning/skoning att den inte ger det stöd han behöver typ så att han avlastar fel. men vad vet jag egentligen??jag känner mig bara så fruktansvärt J*vla dum..:(

gejsa
0

Varför känner du dig dum? Alla som har häst kan inte allting. Man får fråga sig fram och pröva vad som är bäst. Bara för att man äger en häst så är man inte allvetare.

Har du ringt och pratat med veterinär? Läste på Hippson där man kan fråga veterinärer om att en del har ju gallor och man kan inte göra något åt det. Men din häst är ju så pass ung. Äldre hästar har ju ofta det på tex morgonen innan utsläpp. Sedan när dom varit ute och rört sig en stund så brukar det gå ner.

Scandi
0

igår när jag var där på förmiddan så var benen fina i hagen.. när jag kom påp eftermiddan vså var de lite svullna men efter att han stått stilla i stallgången så blev de mer + att vä blev varm. efter att jag hade gptt tillbaka mot boxen så hade vä svullnad nästan gått ner.. nån mer än jag som blir förvirrad? nej har inte gjort det. Tänkte ringa nu i helgen eller måndag.. vet inte vilken vet jag ska ringa bara.

Travtokig11
0

Tycker att du ska ringa mälarkliniken den är jätte bra! Det som du beskriver liknar väldigt mycket det min häst hade, åk till mälarkliniken ( eller en annan) och gör en ordentlig undersökning av din häst.

Scandi
0

vart ligger mälarkliniken? vad vart det för fel på din häst då?

josss-e
0

jag tycker inte att du behöver åka till någon klinik än, så länge han inte har ont och haltar och så länge han verkar må bra och är pigg så tycker jag att du kan avvakta. Det jag hade gjort ätr att  jag hade ringt oc pratat med en veterinär. Ju förr desto bättre. För då säger han eller hon vad de tycker att du skall göra, och så får du ättre samvete om du väl har frågat. Hoppas att det löser sig !:)

Scandi
0

en tjej i stallet som är utbildad hästmassör bla tittade igenom honom idag..så fick ju reda på lite. men hon tyckte att jag skulle ringa till huntley o höra och ev komma dit. Hon trodde inte det hade med benen o göra men att det är bättre att göra det så att man kan få ngn typ av diagnos för då kan hon behandla det sedan. så jag ska ringa dit på måndag tänkte jag!

-Japp-
0

#46 Huntley är jättebra :) Var där i med Schess i sommras :)
Dessutom fick vi det gratis xD

Scandi
0

jaså hur kunde det bli gratis ?:) vet du vad det kostar annars att åka dit??

-Japp-
0

#38 för dme är SUPERDÅLIGA på att skicka räkning. Min kompis var där för 2 årsedan, ingen räkning. En annan kompis var drä för 3 årsedan, ingen räkning. Jag var där för ett halvår sedan, ingen räkning ;) ÄNNU i alla fall..

Beror ju på. Har du Eli försäkrad?
Schess var inte försäkrad, och hans gick/går på om vi får nån räkning på c:a 5000 kr. Och det är då 3 böjprov, 2 röntgen av höger bakben, 2 sprutor för kotledsinflammation.

Scandi
0

hehe jo det berätta hon massören (lisa) också att de brukar vara sena med :P jo eli är försäkrad till 60000..vet inte riktigt vad jag har i självrisk och vad som ingår men hoppas den täcker :S. enligt henne så har han väldigt tight i ett muskelparti på vä sida (ovanför benet typ vid bogen) o va väldigt hård o sen lite andra späningar också på vänster sida på ryggen + att han hade i nacken också och att hela han var i obalans + att han har en gammal muskelsträckning mellan benen vid magen. Så hon trodde att det kunda vara det som orsakar hans svullna ben  men hon tyckte ändå jag skulle åka till en vet för o få en ordentligt diagnos.

-Japp-
0

#50 jag tycker också du ska åka in och kolla upp.  bättre att man upptäcker en skada i tidigt stadie än att gå och dra på det tills det blir riktigt allvarligt.
jag kan inget alls om försäkringar, då vi inte har våra försäkrade ;)

Naaathaaa
0

Exakt sådär blev min häst också… Men den historian slutade väldigt tragiskt..

Scandi
0

hehe oki :P jag får ringa o se vad de säger :) men jag kommer nog ändå att skritta honom lugnt fram tills dess tror jag..red idag o ska rida imon igen.får se hur hans bein ser ut då.

-Japp-
0

#53 det blir nog bra :) men dem på Huntely är i alla fall toppen :) förklarar noga, och redar ut problemet INNAN dem behandlar. dem behandlar inte bara för att, liksom, vet många andra som behandlar för att, har liksom ingen anledning :O

Scandi
0

#52 ok :( vad vad det som hände då?

Scandi
0

börjar få massa hemska tankar nu om vad det är som har gjort så att allt började..för för mig allt möjligt..(muskelförtvining bl.a…:S  kom att tänka på det idag bara att han har ju ont över hela halsen/nacken när man rör längst upp jag har alltid trott att d hade med att han inte gillade att få manen rykt men nu pila jag liksom bara där o då gick han fram o tillbkaka o man så att han inte gillade det. Idag var dessutom blodådrerna ner till benen hårda?? O han har två kulor på var ben som likosm flyttar på sig…:S mår piss just nu..tycker synd om min bebis….:(

-Japp-
0

#56 jag hade defenitivt ringt och bokat tid på Huntley imorgon. Nu tycker jag det har gått förlångt.

Scandi
0

jag ska ringa imon o försöka få tid så fort som möjligt men också hitta en dag så jag har ngn som kan köra! jag känner mig så grymt skyldig.:'(

-Japp-
0

#58 tycker inte du ska känna dig skyldig. hästar kan skada sig fast människor inte gjort nått fel.
han är väl dessutom klinikbesiktigad för inte så längesen?

Scandi
0

ja han blev d när jag köpte han för snart 3månader sedan..har har ju alltid haft räfflor längst upp på halsen men d har han haft sedan han kom men d har jag tänkt att det är för att han var hingst så länge o fått så himmla grov hals men jag vet inte det kanske är muskle knutor typ.. var ute o gick med honom idag vågar inte rida,rädd att jag förvärrar.. han ser inte ut att ha ont iaf :) dvs när man inte rör på halsen o rygg/rumpa.:( men annars så ser han inte ut til o ha det men vad vet jag……………………hoppas verkligen inte att d är nåt allvarligt.:*(

-Japp-
0

#60 men var han helt UA på besiktningen, så är ju dem "knutorna" du beskriver på halsen inget som påverkar honom..
Men det är svårt att ge nån bedömning, när man själv inte sett hästen.
Men det låter ju hiskeligt konstigt hela historien.

Scandi
0

mm det tycker jag med.. jag förstår ingenting….:S från att ha varit "bara" vad jag trodde ett par svullna ben..troddee ju på veransträngning fösrt till nu allt möjligt skit………..massören trodde inte det va nåt med själva benen utan att det hade med musklerna att göra o blodcirulationen men för att utesluta att det inte är ngt så ville hon  att jag skulle till huntely. Men man vet ju aldrig..

Scandi
0

har fått tid nu! på tors kl10.. nu gäller d att få tag i transport bara! var så nervös när jag ringde… känns skönt att komma iväg..