Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 975 ggr
thilda-
0

hur gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har ju 2 ponnysar som de flesta kanske redan vet… Mitt problem med dom 2 är att Luddan är väldigt ranghög i hagen.. och amigo är ranglåg..

Och Luddan är då på han hela tiden och ska bråka med han hela tiden.. och amigo är då så "dum" så han står bara och tar i mot om man säger så… han vågar nästan inte längre komma fram till mig nu mera.. för luddan kör bara i väg han hela tiden eftersom luddan "vaktar" mig litet… jag har funderat på att dom ska få gå i skilda hagar.. men problemet är att jag har bara 1 hage :( hur ska jag då göra?? hon håller ju nästan på att äta upp hans rumpa :(
 ( se bild )

thilda-
0

2

thilda-
0

3

Snuttan2
0

Jag tror inte det har så mkt med att han bara är ranghög, utan att han bråkar med den andra hästen :S

Du kan inte låna hem någon annans ranghöga häst eller flock så han kan bli lite uppfostrad i hur man beteér sig emot andra hästar?

Jag hade ärligt talat nog varit rädd för att ha dem tillsammans med alla de såren…

thilda-
0

mjo men luddan är ju trots allt 6år och hon har gått i en stor hage med massor av hästar…

ibland står hon bara matar med sparkar och håret bara flyger från rumpan på han.. TROTS han har täcke på sig!

thilda-
0

och då jag går förbi hennes box med amigo så sparkar hon i väggen och allment crazy :S tror nog att snart går nog boxen sönder!!!

thilda-
0

och här har vi odågan som matar med sparkar… jag är glad över att hon har inge brodd ännu

thilda-
0

Ingen som har nån ide?????

hjullan1
0

hur stor hage har du?

thilda-
0

vet inte riktigt… om du kollar på bilden som jag lägger in.. så ser man ju på ett ungefär

thilda-
0

luddans huvud är vid kanten.. och då kan du ju lägga till 2-3meter på andra sidan

Mixie
0

Står inte dina hästar på travbanan? Undrar precis som #8 hur stora hagarna är, dom brukar ju inte va så stora och ju mindre dom är desto mer vill ju hon "försvara" sitt område.. sen är han så pass mycket yngre också då kan dom få ta en del skit.. min va totalmobbad första veckan.. sen blev det bättre :)

//Mickan

hjullan1
0

är det hela hagen man ser i bakgrunden?

thilda-
0

#11 japp hon står på travet.. jo exakt.. men det har ju hållit på ett tag nu ju.. och hans päls försvinner allt mer och mer =/ jag vill ju inte att han ska bli skadad heller… får hon står bara och matar o matar med sparkar ibland och han står bara och tar i mot =(

#12 ja

Mixie
0

#13 Men dela av hagen då.. Ett par trådar och några plaststolp borde räcka, bättre det än att dom slår ihjäl varandra.

//Mickan

thilda-
0

mjo.. jag ska prata med Ivan (på sekritariatet).. och kolla om det är ok men jag äger inga plast stolpar och tråd :O men hur får man ner stoplarna som isåfall? vi har ju snö :P och marken är stenfrusen

Mixie
0

#15 jadu det var en annan fråga.. tror man kan köpa dom på hööks till å med.. alltid bra att ha om man åker bort med hästen och vill kunna sätta upp en hage eller liknande :) Annars får dom väl gå ut i omgångar.. tills det blir mjukare i marken.. Kan ingen av dom gå med travskoleponnyerna?

//Mickan

hjullan1
0

jag tror som #11 hunnit säga, hagen är för liten för dina hästar. Den ena behöver stort utrymme o den andra kan inte komma undan, ond cirkel. Du får inte slut på bråket om du inte byter hage, eller delar av, som sagt. De blir trängda.

thilda-
0

mjo luddan har gått med travskole ponnysarna tidigare.. men vad jag fattade som förut så funkade de inte heller? :S

Mixie
0

Men ställ Amigo med dom då?

//Mickan

thilda-
0

ah ska kolla om det går vi får se hur de blir