Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 7508 ggr
__iE
1

hästar som är lösa i magen?

Hejsan

Såg att Ballerinas bajs va lite löst, förmodar att hon ätit mkt gräs..

Hur ska jag göra ? Ngt som man ska ge henne, elr låta henne gå i en hage med lite gräs och bara ngr timmar i en med mkt gräs ?

__iE
0

Ingen som vet ?

gejsa
0

Dom blir alltid lite lösa i magen när dom får komma ut på betet. Har du handbetat hästen i några veckor först så blir övergången inte så stor? Regnar det och dom går på betet så kan även hästen bli lös i magen pga det. Lägg ut lite halm i hagen så får hästen ta av det och äta om den känner att den behöver fibrer för att stabilisera magen.

jen
0

min veterinär tipsade mig förra året om något som eter "mag tarm" som stabiliserar magkulturen. finns att köpa på granngården

gejsa
0

Mag- tarm balans heter det. Kostar 230 kr för en liten hink. Tror att det är ½ kg i det högst. Jag har gett det nästan hela vintern till min unghäst som är dålig i magen när han får hö. När han kommer ut på betet så blir han bra. Han är tvärtom alla andra.

__iE
0

#2 hästarna har handbetats i ngr veckor redan, de får också halm på kvällen.. (:
sen har dt ifs regnat väldigt mkt här, så där är väl de en hel del..

men idag, ska hon gå på de betet med mkt gräs i hela dagen, (förutom när hon rids), sen in i hagen med lite gräs på kvllen/natten.. så gör vi nu ..

Luthien89
0

A-fil funkar kanonbra.

nallebjörn
1

hästar kan bli lösa i magen av mask också.

Anna-hfg
0

Det där Mag-tarm balans funkade inte på min häst. i och för sig var hon lite mindre lös men det rann fortfarnade.

gejsa
0

Det mest troliga är nog att det blött gräs som gör att hästen blev lite lös i magen.

nallebjörn
0

#9 blött gräs? men vatten blir man inte lös i magen av

__iE
0

idag är hon bättre, men ä'ndå lite rinnigt bajs, (inte helt rinnande, dt va dt inte igår heller!)

Ska se hur dt är imon, om dt  är bättre ska hon bara gå i hagen med mkt gräs i ngr timmar.. :)

nallebjörn
0

#11 är det en unghäst?

EmmaLisbeth
0

min häst var dålig i magen i flera månader utan anledning. Ringde till ultuna som sade att han skulle stå på box för att utesluta nåt i hagen. Han blev sämre. Vi hade han på spån då, bytte till torv, ännu sämre, bytte till halm, helt bra! tänkte på dig gejsa som hade en unghäst som blev bra på bete men dålig hemma, står den på spån, torv??

gejsa
0

#10# Jo då. Jag har ett levande bevis som står i hagen. Har hästen väldigt känslig mage så kan den bli lös i magen om det regnar mycket och den är på bete.

gejsa
1

#13# Tack för att du tänkte på mig. Men han står på halm har så gjort hela sitt 3 åriga liv. Fjordingen också som är lös i magen vintertid.

__iE
0

#12 haha, nej hon blir 11 i år ;P ^^

nallebjörn
0

#16 konstigt. En så gammal häst bör ju klara gräs. Är den avmaskad då? Jag körde nån tarmbalans på unghästarna och det fungerade bra.

gejsa
0

Det spelar ingen roll vilken ålder hästen har. Man kan ju vara gammal och ändå få känslig mage.

Mag- tarm balans det hörs ju på ordet vad det är till för. Men prövade aldrig det när min häst blev lite lös i magen. Eftersom  hon blev bra igen snabbt när vädret ändrades.

nallebjörn
0

#18 att jag frågade om ålder var för att unghästar är känsligare

__iE
0

#17 juepp, avmaskad är hon  ..

nallebjörn
0

#20 är det länge sedan? dom kan nämligen reagera på avmaskning också.

gejsa
0

Om en häst ska reagera på avmaskning så blir det ju omg inte efter ett tag. Har ju själv två känsliga hästar som jag skrivit om förut.

EmmaLisbeth
0

ok !

__iE
0

#21, hm njae, inte så jätte länge sen..

nallebjörn
0

#24 som 22 skrev ska det gå ganska snabbt.