Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 791 ggr
Smex
0

Zetterman i OS

Det har ju varit prat om att Royne Zetterman inte skall ställa upp i OS pga att det är för högt lufttryck i Peking. han har tydligen sagt till TT att han vet själv om hur det kan vara i en lastbil i 6 timmar så han tycker att hästarna absolut inte skall vara där i två veckor.

kan förstå honom så mycket väl. Han har även tackat nej till att tävla i globen för att underlaget är tydligen inte bra.

Och så kommer det kritiker och säger att han är en egoist och tänker bara på sig själv och inte på landslaget.

Vaddå? Är det fel av en person att tänka på sina djurs bästa? Och om han ställer upp och Sverige råkar bli placerad, vad händer sen?

Lindbygarden
0

Alla har rätt att tänka på sina djurs bästa. Han ska ha en eloge om det är så att han avstår pga att han är rädd om sina hästar:O)

pippa__
0

Tycker me det är bra att han tämker på hästarna!! Det är ju en enorm omställning så det är ju förståligt..

__iE
0

Håller med er, tänkte också på det när jag läste i tidning..

Loa-bg
0

Bra att han tänker på hästarna, ibland blir jag rädd hur mkt man utsätter hästarna för just bara för tävlings skull…

Förstår inte hur man kalla bli kallad egoist. I isåfall lite väl mesig, fast det tycker inte jag, det låter smartare.

Smex
0

men nu vet man inte om det ligger mer bakom det hela.

Är glad för att gretzer inte tänker tänker tvinga honom men kommer fråga honom lite lätt.

För vad spelar det någon stor roll om sverige får en medalj?

fridak
0

vad jag förstod så tänkte han på sin häst eftersom han själv äger den. om det händer hästen ngt så är det han som förlorar pengar på det…

LinaN
0

Jag tycker ha ngör helt rätt, att åka och utsätta hästen för den omställlning det blir i peking är tufft.

Vi får se hur bra tävlingarna går, det kanske är många hästar som kommer göra väldigt dåligt ifårn sig just pga omställningen. eller så är de opåverkade.

Men att globens udnerlag rä för dåligt? det tycker ajg ju att tävlingskommitten borde has ett över, udnerlagetär ju A och O i sådna stora sammanhang.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Smex
0

#6 ja det är hans häst. Tydligen så kommer han vilja låta en av sina söner få tävla vidare på den hästen.

Men jag tycker det spelar väl ingen roll om det är hans häst eller någon annans häst. Det är väl bättre att djuren mår bra än någon berömelse.

Nu är jag inte sur på någon av er ;) Jag är lite små sur på kritikerna (som TT inte tänkte skriva ut vilka det var) som kan säga att han är egoistisk emot landslaget för att han tänker på sina djurs bästa. GRRRRRSkrikandes

Snuttan2
0

Jag tycker Zetterman gör det rätta för sig och sina hästar, både om han väljer att avstå ifrån Globen och OS.

Är glad att det finns de som står på sig och säger ifrån för trycket!

fridak
0

#8 vad jag fattade det som så var det egentligen inte för hästens bästa utan för att han förlorar så mkt pengar om det händer hästen ngt. hade ngn annan ägt den pållen hade inte han behövt ta den risken utan ägaren och han hade gladeligen tävlat…

warum_nicht
0

men han åker ju om han får pengar som kompenserar eventuella förluster… så det är ju inte bara för hästarna.

Lindbygarden
0

hmmm…jahaaa.. och jag som helt plötsligt trodde att jag hade en ny favorit…

Snuttan2
0

Eh, jagt ycker fortfarande även om det är ekonomiska anledningar ser ut att beté sig smartare än de flesta andra.

warum_nicht
0

ja absolut! han vill ju ha friska hästar och tävla som vanligt. man tjänar inte särskillt mkt på ett OS men man riskar en hel del. förstår att han är skeptisk, jag menar, vem skulle riska att gå bankrutt på ett närmast idellt uppdrag…? smart att ställa krav tycker jag.

sen så är jag inte så förtjust i att kina har OS överhuvudtaget men det är ju en annan sak…

Snuttan2
0

Nyfiken, varför gillar du inte att Kina har OS?

Jag är inte insatt i det hela alls, men det lilla jag har läst på hästfronten säger att det inte värkar vara så bra klimat eller anläggningar där :S

warum_nicht
0

på grund av att det är en diktatur… tusentals människor har fort sina hem skövlade för att OS arenorna ska byggas. dom får ingen ersättning och om dom ifrågasätter det så kan dom ställas inför rätta. känns inte ok

Smex
0

Såg något inslag på tv förra året hur dom flyttade på gammla jätte träd för dom skulle ha något där.

Så detta är tydligen väldigt viktig för Kina. Men jag menar nu inte att det är okej att köra iväg folk. Tycker att dom tar i lite väl mycket.

warum_nicht
0

ett land som inte uppräthåller mänskliga rättigheter ska inte vara värdland OS… många idrottare i andra länder som överväger bojkott.

AusaBausa
0

det lät ju bra m att han tänkte på hästen men om det bara gäller pengar är han ju inte bättre än andra. Tyckte det lät väl bra från början;-D

warum_nicht
0

det är väl jättebra att han tänker på båda delar?

sofiiea
0

spelar det nån roll för hästen om han gör det för pengarna?