Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2054 ggr
Snuttan2
0

julpynt i stallet/boxen

Jag är väldigt sugen på att ha julgransiris ovanför min box (måste först höra med stallägarn om det är tillåtet), men kom på att granen kanske blir gamal och ful om man bröjar hänga upp det redan nu?

Funderar även på om man vill ha annat pynt även, jag är inte stort fan utav glittret och kramset men det kan bli rolig shopping att hitta något som faller mig i smaken :P

Så: När bör man pynta egentligen?

Foton på folks pynt ifrån tidigare iår?

Vad har ni planerat för i år?

Att tänka på för säker uppsättning?

Haha, det märkst att jag inte brukar göra det här Oskyldig

Lauth
0

Brukar ha granris runt boxarna.

Har inte en aning om hur länge det håller sig då jag bara har det uppe över juldagarna och sen plockar ner det efter nyårsdagen =)

Mixie
0

det brukar hålla sig ganska länge beror väl kanske på temperatur i stallet? vi brukar pynta i samband med lucia men i år struntar jag nog i det :)

//Mickan

Snuttan2
0

Hur sätter du upp ditt?

Enda sättet jag känner till istort är att häfta upp det, men jag har bara galler kom jag precis på…

Annette
0

Vi lägger granris på gravarna redan vid allahelgona och det håller sig länge. Så granris i stallet borde klara sig över jul om man hänger upp det nu.

Lauth
0

Eftersom jag har halva väggarna med plank så brukar jag använda så fina kvistar (och sedan många istället) och trycka upp dom i spåren mellan plankorna.

-Japp-
0

en julstjärna i sadelkammaren. lite granris på boxarna, luktar så gott då :) MEN Japp och Schek pajar det hela tiden, dem tycker det passar bättre till att äta ;)

Snuttan2
0

Min har redan fått gran att äta :P Haha, är stor risk hon kommer stå å pilla med att äta det istället, vilket kanske är bra iofs Fundersam

Mandysan
0

Jag "trär" granris mellan gallret…

Hos Mandy la jag alltid knäckebröd i fönstret (galler framför fönstret) som hon fick jobba lite med att pilla ut ;) Men Foxen har inget fönster =(

Julpyntar gör de som är skötare på ridskolehästar den 15/12.

gejsa
0

Förr julpyntade vi alltid i stallet till lucia. Fast jag ställer fram en elljusstake i morgon i fönstret.

Vi hade då glitter, plastklor, smällkarameller och granris som vi alla i stallet gick tillsammans och plockade. Man kan ju ha granris som små vippor med rött band på. Det blir väldigt "juligt" och inte ett dugg farligt om hästarna äter. Fast vi har det på väggen och i fönstrena där hästarna inte når.

wewwa
0

Jag brukar linda tjockt glitter runt en bit elrep över boxarna, sätter även i julgranskulor (självklart inte i glas). Men nu när vi har en stor pålla så blir det mest pynt över Razzes box och han når inte upp till fönstrerna heller så jag brukar sätta knäckebröd i gallrerna… haha Har tyvärr ingen bild…

[Jennniie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite bilder från iår..
Vi satte upp redan förra helgen. Hade helkväll med pyssel och ett eget litet julbord =)

[Jennniie]
0

Glad häst i boxen:P

[Jennniie]
0

Kan tillägga att vi har en trävägg uppe där granriset sitter. Sätter ett snöre lite sicksack och sen trycker in granris där.. Lite huller om buller liksom. Håller rätt länge, visst det blir torrt men så länge man inte rör det, så  att barren ramlar av grenen, så håller de länge! Mitt satt kvar till i mars tror jag förra året. (orka inte ta ner det) O då pyntade jag samma tid som detta år..

Gör lite olika varje år, brukar ha lite apelsiner m nejlikor i och som hänger i en rött band, men har inte hunnit göra det än.

Julkulorna är av plast, regel på att inte ha glaskulor.. :)
Fanns storpack på Ikea :P

Mangis
0

Pepparkakshästar är snygga att hänga upp! Jag brukar designa egna varje år, med hästarnas namn på.

AusaBausa
0

har inte använt granris i mitt stall men de som har hästen brevid min brukar knyta ngr granriskvistar som en bukett o sen sätta dem på hästarnas boxdörrar m hjälp av häftstift!

Själv har jag glitter o julgranskulor på boxdörrar o väggar.  Uppfäst m häftstift

Sotis
0

Ta plastgranris:)

fridak
0

jag satte upp glittergirlanger på rogers boxdörr, han verkade ngt skeptisk till en början men jag tror han hade varit och tuggat lite på det senare…men mer än så kommer jag inte göra i stallet. pållen komemr däremot få stå ut med renhorn och julröda "benskydd" m ludd, och ludd på träns med bjällror.

AusaBausa
0

#16 värrre om de får i sig plastriset än om de äter upp det äkta!

Peppe
0

förra året hade Peppe en enorm röd plastkula i luckan (sån som man hänger i granen fast i jätteformat), tjockt blått glitter lindat tätt runt luckan och batteridrivna ljusslingor runt fönstren, samt en liten ljusstake i ena fönstret. ljusstakens baterier tog slut på typ 1 timme så den tog jag bort efter nån dag och ljusslingorna slet Peppe ner.
så i år vet jag inte vad jag ska hitta på…Peppe är inte precis typen som brukar tugga på saker, så om han var på ljusslingorna så vill jag inte ens tänka på vad Blacky kommer göra med sitt pynt

skulle vilja sätta granris uppe på boxväggarna, men hästarna når där… de ska iaf få varsin kålrot. skulle vilja ha riset så som #12

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

förra året hade Peppe en enorm röd plastkula i luckan (sån som man hänger i granen fast i jätteformat), tjockt blått glitter lindat tätt runt luckan och batteridrivna ljusslingor runt fönstren, samt en liten ljusstake i ena fönstret. ljusstakens baterier tog slut på typ 1 timme så den tog jag bort efter nån dag och ljusslingorna slet Peppe ner.
så i år vet jag inte vad jag ska hitta på…Peppe är inte precis typen som brukar tugga på saker, så om han var på ljusslingorna så vill jag inte ens tänka på vad Blacky kommer göra med sitt pynt

skulle vilja sätta granris uppe på boxväggarna, men hästarna når där… de ska iaf få varsin kålrot. skulle vilja ha riset så som #12

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~