Lusitano/PRE erfarenhet..vågar man?
Ja är det någon här ute som har erfarenhet eller info om dessa hästar? Har äntligen fått upp ögonen på min sambo (han har varit och ridit lektion faktiskt.. och tyckte det var kul!) rejält då han vart helt facinerad av hästen i tjurfäktningsklippet… Fast vem skull inte vilja rida en så vacker och välskolad häst? Vi har kikat på WE och det verkar jätte roligt!! Sen är de ju förträffliga till barock, klassisk dressyr, hoppning mm…
MiaMaria har berättat om de hon har ridit och alla har varit otroligt trevliga och lättridna hästar..
Så vi klurar faktiskt på att ta fram spargrisen och kanske köpa en spanjor/portugis i framtiden.. Men det är absolut inte bestämt men man kan ju inte låta bli att förälska sig i dessa hästar!
Så gott folk vad vet ni om dem, har ni ngn själva eller i er närhet, kanske lite kort , eller bara lite tankar och åsikter?
Det lilla jag vet om "spanjorer" är att de ofta har hög ridbarhet, har lätt för samling och har stor utstrålning.. jag har hört att spanjorerna själva hanterar sina hästar på lite annat vis än vad vi i Sverige gör, och att det därför är viktigt att veta att hästen fungerar att t.ex sko och verka osv, utan bekymmer…
Yrlas tidigare ägare hade en PRE hingst från Spanien, som de själv importerade därifrån. Otroligt stilig herre med "pondus". Såg honom dock aldrig under ryttare.
jag vet en del om dem, jag gillar rasen som sådan men med vissa reservationer.. det är vanligt med dåliga benställ, många PRE tenderar att biljardera eller nysta så om man ska köpa en så ska man se till att den har bra benställ och att den rör sig bra. en annan sak som är vanligt är bristen på elastisitet, välj alltså en som kan gå i en lite lägre och längre form och länga sitt steg utan problem.
det vanligaste problemet man kan stöta på äär att många av dem är felutbildade. de har ofta kortats ihop med hög nacke allt för tidigt och inte följt en vettig utbildningsskala. det resulterar i spänningar, låsningar, dålig takt…

Jag säger som Warum_Nicht, akta dig mkt för hur de är utbildade!
Jag har aldrig ridit någon utav dem raserna, så kan inte säga något om det. Men sett och pratat med en hel del ägare till dem och på clinicen med Kottas (Arthus Kottas fd överhuvud på SRS) så nämnde han just det…
Det är ofta de inte är särskilt korrekt ridna alls och att de som säljs ifrån hemlandet är de man inte vill ha kvar och försöker lura på utläningar :/
Vad trevligt att ni delar med er av vad ni vet!
#2 Jag har hört det från fler håll ja, just det här med biljarderingen är väl rätt vanligt? Eller var vanligt iaf.. Frågan är om det är lika vanligt hos Lusitanon? ( Jag vet att de ifrån början är samma ras)
Klurar på om man ska köpa en föling eller en färdig från utlandet men då är det ju just det med att de inte ska ha haft för bråttom med att plocka upp dem iform .. Ser ju tyvärr ibland symaskinstrav och sänkta ryggar..
Fördelen med en unge är ju just det att då kan man själv utbildad honom/henne och inte hoppa över ngr steg.. Det finns ju många riktigt bra utbildare som kommer till Sverige så man har ju stor möjlighet att rida WE och Doma vaquera om man nu vill..
Men då blir den sverigeuppfostrad.. De kostar dock en förmögenhet om man vill ha hem en pålle som är riktigt bra..
Har du/ni ridit någon själv?.. berätta hur ni upplever ridbarheten mm..
#3 lite som de säger om de tyska hästarna då
Jag har hört att de har ett pris för spanjorer/portugiser och ett annat för övriga européer…
Då borde jag kanske köpa en svenskuppfödd med föräldrar jag kan titta på samt se hur de har blivit bedömda..
Nu förmedlar ju rörmossen lusitanos från.. vad är det nu han heter? Han är bla världsmästare i WE, de borde ju vara av god kvalité?
Mammas bror har en P.R.E :)
#7 ahaaa.. då kanske du har lite bilder och åsikter???
#4 jo det är samma problem hos dom.. jag skulle köpt en unghäst, helst oinriden, då vet man vad man får. du kan se hur den är konstruerad i någotsånär färdigt skick, hur den rör sig och att du vet att den inte är felutbildad.
på dem jag har ridit så har ridbarheten varit väldigt bra, givetvis så var dom korrekt utbildade. de som inte var ordentligt utbildade var hemskt oridbara. så är det ju visserligen med de flesta raser, det yttrar sig på olia sätt bara.
PRE hästen har lätt församling, alltså finns det de som använder den egenskapen fel, på samma sätt har den moderna sporthästen lätt för elastisitet och flash och iom det så finns det alltid dom som missbrukar det också. trist men sant.
mmm.. det är klart.. Många tycker nog att det är mkt flashigt att rida runt på sin PRE med höga knälyft i kort kort trav…
Det är ju sagolikt vackra hästar….
Jag kan tänka mig att det blir mkt svårt att "få fram" dem om de har blivit för ihopknycklade.. har sett på film hur de ibland tappar takten helt och det blir jämfotahopp mm..
Maria sa även det att man måste jobba på att få dem att arbeta framåt:O)
den här kille nlär kosta en slant… vad tycker ni om honom av det ni kan se? Jag är inte så duktig själv men blir imponerad av denna herre, visst han går lite bakom hand ibland mm men i övrigt?

jag blir då enormt ridsugen när jag ser dessa bilder..
samt önskar att jag vunnit en miljon på lotto:O)

#8 jaa jag tror min mamma har lite bilder på pållan på hennes mail :) ska fråga om hon har :)
#14 trevligt!
hehe, en miljon räcker inte till den mrs dibs… ;-)
och tänk på att även världsmästare vill tjäna pengar… så man ska inte vara för blåögd.
#16 med andra ord tycker du också om honom?:O)
Nä det är sant… och de allra flesta behåller det bästa själva..
Men ett alternativ till är att köpa ett sto och låta betäcka henne med en trevlig hingst som vi har här i sverige.. Kristian har ju bla en riktigt fin hingst samt även pepino..
Ett sto kanske är bra att börja med också och inte ge sig på en stor PREhingst på en gång!
ja, det ser ur som Juan Manul Diaz och hingsten Fuego? jättefin häst!
#18 Oj en kändis? Han ligger till salu på hastannonser.. på hemsidan ligger han i prisklass upp till 99 000 euro
Pepino är söt :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#20 jag var nog lite otydlig:O) Vet inte vem pepino är utan syftade på stuteriet pepinopre:O)
#20, jo men heter itne en av hingstarna pepino? Den brune?
För närjag tittade på hignstarna där var det en brun o en skimmel som de hade tillgängliga. skulle betäcka min travare emd skimmeln, men vi kom aldrig så långt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#22 Jahaa.. han heter Alferez men de kanske hade en annan brun hingst tidigare? Zagal hade du tänkt betäcka med då.. han är jätte fin, lite av den äldre modellen med mkt massa och god barocktyp..
jasså, då är det inte den jag tänker på… men den var ganska lik. har du nån länk till annonsen mrs.dibs?
#22: Hade varit intressant att se en travar/andalusierkorsning.. Yrlas tidigare ägare hade tänkt att avla på Yrla, men den tilltänkte arabhingsten dog och han ansåg att en avkomma efter hans PRE hingst och Yrla bl.a skulle bli för stor/hög..
Hingsten, sommaren - 06. vad tycker ni om honom? Minns tyvärr inte hans ålder..
Hittar tyvärr inga bilder på den =/ men den ser väl ut ca som den på bilden som mrs-dibs har lagt in :)
De är ju fantastiskt fina hästar!

har en P.R.E. partbreed och hon är helt underbar.och får snart en till för hon ska ha föl 24 mars.hon är betäckt med en P.R.E. hingst som är något bland det snyggaste jag sett.ser verkligen fram emot att få en till underbar häst.hon är en enmanshäst men det tror jag inte är ett så vanligt beteende hos P.R.E. hästen i allmänhet.