Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 5267 ggr
KimL
0

Inridning av 3 åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu undrar jag hur ni som håller på och rider in eller har ridit in en unghäst gick tillväga? Hur ofta rider ni? Hade ni en häst som ville framåt eller en som bara stod still och inte ville gå?

Min 3 åring är ett sto med humör, ena dagen vill hon inte röra sig ur fläcken och nästa dag travar hon glatt på med öronen framåt, skuttar & bockar lite. Vi försöker ta ett lugnt pass på ca 15-20 minuter ungefär varannan dag och det verkar hon vara tillfreds med.

Hur gör ni? Kul att dela med sig av erfarenheter och se om det är fler som håller på med inridning för fullt och hur deras hästar uppför sig.

På bilden; Wilmas pappa.

LinaN
1

Hmmm, låter spännande det där.

Om man har en häst som är ung o ovillig at tgå framåt skulle jag jobba mer fårn marken, tömköra, longera på STOOOOORA volter, så  de inte känner sig tvingade med att man rider.

Sitt upp, och sitt av igen. Jobba markarbete, när du är klar, sittt upp och sitt av. Bara för att träna på upp o avsittnignarna, och till sist vänjer sig din häst vid att du hoppar upp o ner som en annan järka.

alternativt när hon itne orkar röra på sig är att du sitter kvar på henne, sitter tills hon rör på sig (framåt) beröm henne och sitt av. Du får vänta ut det önskade beteendet helt enkelt.

står hon stilla 5 minuter innan hon rör på sig, så är det bra, står hon stilla 5 timmar, ja då får du sitta i fem timmar, utan att tappa humöret på din häst elelr börja tycka det är tråkigt. Ta med en pocketbok ut o läs på hästryggen…. förr eller senare börjar hon röra p åsig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

josss-e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig ridit in en häst själv, skulle ha gjort det med min nuvarande treåring, men jag blev opererad i min hand oc vågade inte utsätta den för det sen, så jag lämnade iväg honom på inridning hos en instruktör som jobbar med att rida in och jag har lärt mig en hel del av henne. Och jag fick även min fyraåring bara precis grundriden och håller på att utbilda honom vidare nu.

Det är precis som i vad Lina Skrev. Man måste ha tålamod , och jobba mycket med Markarbete, det är liksom viktigt att man får en häst att redan som ung och nyinriden få en bjudning frammåt, det är inte så viktigt att den jobbar i form, för det har den inte muskler till.  Och vill den inte gå fram så är det bra att joba mycket med markarbete och på ettsätt så att den inte tröttnar.

Man skall också tänka på att hästen kan inte några hjälper UTOM den hjälp som finns atomatiskt i hästen och det är vikthjälperna och det är viktigt att man använder dem. Sedan skall man också tänka på att från och med att man har börjat rida in en häst och ungefär ett halvår frammåt när hästen rids regelbundet skall man bara rida lätt och stå i fältsists. Hästen har inte muskler eller ork till att kunna bära upp både sig själv och ryttaren.

Och precis som du skrev skall man inte rida en unghäst förmycket i början, ungefär tre till fyra gånger brukar räcka, det gör liksom ingenting om man inte orkar/ inte hinner med att rida en dag.

Det är ju inte fel att bara ta en runda i skogen lite då och då, för det tycker ju oftast hästen är kul, och där kan den också lära sig att få en bjudning frammåt.:)

lycka till :D

( på bilden är det Min kusin och mina två hästar Lidens Jasmin (mörka) och Lidens Cam Bellie, var av den mörka min kusin har hand om nu :) )

KimL
0

Tack för era erfarenheter! Nu är det så att denna dam inte rör sig ur fläcken när vi longerar, hon blir tjurig, står still och på bakbenen. Hon är helt orädd och bryr sig inte om man snärtar till i luften med longeringspiskan. Hon vill heller inte galoppera, men trava på så fort det bara går i ett ½ varv och sedan tvärstanna går alldeles utmärkt. Så humör har den damen!

steffy
0

en på stallet håller nu på med att rida in sin 2.5åring. hon rider ut med min mama och mamma har hennes häst som handhäst och ryttaren åker häst.

josss-e
0

ja det kan ju vara en ide att rida tsm med någon annan hästdå brukar den andra följa med. annars ha någon som leder hästen, och gör annars så att du skänklar på hästen som vanligt en gång med benen, lyder honinte då, gör det en gång till på samma sätt, som en varning, hjälper inte det, så ge henne ett rapp med spöt. Så får du hålla på, för tillslut tycker hon inte det är kul med ett rapp, och då lär hon sig. Och var gång hon gör rätt, GLÖM inte att ge BERÖM!!:) Jag har ett problem med min nyinridna häst, att han varken vill lyssna på skännklar eller spö, och då menar jag att han inte bryr sig, inte bryr sig dte minsta! och det är smått inrriterande;)

Men lycka till igen :)

Mixie
0

Min tvååring "rids" upp från hagen barbacka redan nu 1-2 ggr i veckan.. en jättetuff liten tjej på 6 år som får sitta ibland.. Detta för att det ska vara så naturligt som möjligt om ett år när hon ska börja ridas mer "på riktigt"

//Mickan

KimL
0

Okej. Hon har inte heller någon respekt för ridspö, eller snarare så bryr hon sig inte om det om man petar på henne. Men snart ska hon få följa med ut i skogen för första gången, hon ska bara lära sig lyssna mer på de framåtdrivande och de samlande hjälperna.

Vimsan81
0

Det är jättevanligt att unghästar inte går fram i början!

Det betyder absolut inte att den förblir sådan!

Jättebra att ni går ut i skogen, där ska ni försöka hålla er så mkt som möjligt för bjudningens skull, tänk på att inte rida i för mkt backar bara. 

Använd LEDARHÄST!!!

divansson
0

Jag håller på att rida in tre st 3åringar jusst nu. Alla är dock varmblod, och jag är 13år. men iaf.

• Först provade de att ha sadeln på sig, alla var snälla från början, så dagen därpå satt jag i sadeln utan problem. Alla hästarna litade till fullo på mig. Så allt gick bra.

• Sen leddes dem i grimmskaft ett par meter frammåt med mig i sadeln, jag höll ju i tyglarna så jag gjorde ju kommando för gå och stanna. Det gick bra.

• Sen Leddes dem i grimmskaft och med tom sadel en bit, så de vänjde sig med att röra sig med sadel.

• Eftersom det gick så bra, så började jag rida när de gick, det var såklart en person som höll i grimmskaft då. Allt gick 100, och alla litade till fullo på mig.

• Det är här jag är nu. Jag rider utan att någon håller i, fasst såklart i en hage. Jag har sprungit några steg med den ena, och en bit med den andra, den tredje står kvar på att han skall släppas i hagen så jag kan rida själv på han. Men allt går bra iaf.

Alla tre är vallacker. men två är kastrerade för någon vecka sedan, så de har lite hingst kvar än. Men de går bra och snällt framåt, det är vel en av dem som gjärna stannar till, men det är no problem att få fart igen Flört
Ni tycker antagöligen att det låter sinnessjukt att jag som är 13 rider på tre varmblod som den ena är ca 160cm, den andre är ca165 och den tredje är typ 170-172.. men jag har ju hållit på hela tiden och jag har Självklart väst och hjälm! nu när det är snö är det även mjukare om ja ramlar av ;) haha

Kan vel lägga in nån bild sen, om nån vill.. jag ska rida alla hästarna imorrn. sitta på tvååringen kanske tom. :) han är ju snart tre så ;)

Jag försöker rida så ofta jag kan, men eftersom jag slutar skolan så sent tre-fyra dagar i veckan och det är så mörkt, så är det svårt. men det blir typ tre-fyra dagar i veckan endå. Ingen av hästarna är ju direkt "mörkrädda" så det är lugnt för den delen :)

Snuttan2
0

Hur jag gått tillväga är olika på olika hästar…

Jag brukar särskilja först på att sitta in, dvs lära hästen att bära en ryttare och sedan rida den… Sitter på den kan man ju göra flera gånger om dagen, rid-pass bör man nog ta det lugnt med i början och bara göra ett par ggr i veckan på unghäst som fortfarande växer så att den får vila ordentligt samtidigt.

Jag gillar att Inte rida in och skola unghästar på ridbana eller i ridhus, utan ute. Det första hästen ska lära sig är att det är roligt och enkelt det här med ridning. Desutom vill jag inte börja med att rida unghäst på volt, utan på rakt spår för att stärka den korrekt.

Vill din häst inte röra sig när man longerar eller rider skulle jag oroa mig över att hon kanske har något kroppsfel.. Har du köpt henne nyligen? Vad för vetrinär-undersöknignar gjordes då?
Att de inte vill röra sig framåt så energiiskt vid ridning är inte så ovanligt som andra sagt, men vid longering bör hon kunna röra sig utan problem :S

Tusen
0

Jag och syrran har ridit in alla våra ponnyer själva. de har ju visserligen varit inkörda och körda i nästan ett år innan vi kommer till ridningen. Tycker jag har fungerat jättebra och fler borde göra (även med sina ridhästar). Då kan man börja redan vid 1-2 års ålder att tömköra och träna styrning, röstkommandon och så smått bygga lite muskler, samt att ponnyn/hästen hinner bygga upp ett förtroende. Den blir dessutom van att ha någonting över ryggen.

Hur som helst, eftersom alla redan kunnat röstkommandon och tagit styrning så har jag kastat upp syrran, barbacka (för då åker man av fort om någonting händer utan risken att fastna i någonting t.ex. stigbyglarna). Hon har då först suttit framåtlutad och vi börjar skritta framåt (jag går brevid) medans hon långsamt sträcker upp överkroppen.

Ibörjan så rider vi inte längre än 10 min i taget, men eftersom de oftast är någolunda tränade och muskade redan så går det gansk fort framåt. Men märker vi det minsta att den blir trött så hoppar vi av å går eller sitter i vagnen (om någon kör) med ponnyn på släpSkrattande