Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3559 ggr
bubbelbubbel
0

Unghästträning.

Jag funderade på lite saker igår…

Lilltösen vill ju inte lyfta sina hovar…
och jag har blivit förbjuden att ta hennes bakhovar då det är dom hon tjurar med mest och tillslut blir hon trött och sparkar som en tok.
så sandra ville koncentrera sig på dom när hon kom hem istället.

men till framhovarna.
Hon lyfter, hon verkar förstå vad jag vill, men hon vill ändå inte, så då skickar hon iväg benet och dunkar ner det i marken.
efter ett par försök blir hon rastlös…

men hur länge ska jag hålla på ? när ska jag ge upp ? är det att låta henne vinna om jag låter det vara tills nästa dag ?
hon är ju som sagt var inte speciellt jättemycket hanterad innan hon kom till oss så hon verkar ju vara väldigt grön på det mesta.
för att inte tala om hur grön jag är på detta..

puuh, det är svårt med unghästar, men jag är glad att hon är så lugn och…underbar :)

Snuttan2
0

Jag rekommenderar att hålla kvar benet eller smälla till henne när hon sparkar.

Jag skulle nöja mig med att hon lyfter benet, håller det tills du släpper det ;) Och eftersom hon håller på att lära sig lyfta benen skulle jag inte stå och hålla kvar benet särskilt länge.

Har du inte ork att göra det bra en dag skulle jag hoppa över att göra det den dagen, dvs inte träna på att lyfta benen den dagen.

NovaRoll
0

#0 Skojjar du???

QuickStep
1

till bakhovarna har ja en ide som ja använt.

D e att man tar ett grimskaft i karleden o lyfter bakbenet med o då kan hästen sparka o ha sig tills hon lugnt sig medans du står på betryggande avstånd. ÅH så när hon är lugn o avslappnad släper du ner benet o så gör du om d ett par ggr varje dag.

åh när du borstar eller bara umgås… träna på att du får ta på henne överallt.. klappa o smek henne överalt så vänjer hon sig vid o att du så saktar lyfter hovarna oxå .

Jah ar en 1½ årig hingst så ja e mitt uppe i d.

Lindbygarden
0

hur  gammal är pållan?

Har själv nu tränat två unghingstar på rak följd.. Om du inte vill ha strid så lyft fram coh ställ ner INNAN hon hunnit vifta… mkt beröm om hon gör det korrekt.. upprepa ett par tre gånger varje fram med en paus mellan varje gång då du pillar i manen eller kollar hennes rygg eller kors.. håll på så ngr dagar… Sen håller du lite lite längre.. öka succesivt.. Om hon har probelm med balansen så ställ henne brevid en vägg så hon kan luta sig ngt…

Viftar hon så lyft och lyft och lyft… istället för att slå till henne så nööööt in det om hon är dum.. när hon låter dig lyfta utan att vifta… beröm och avsluta övningen på en gång..

bubbelbubbel
0

#2, nej? varför skulle jag göra det ?

hon är 1½, vissa dagar lyfter hon jättefint, vissa dagar inte alls.
igår var väl en sån dag, då lyfte hon och tjongade iväg foten.
jag lyfte igen, hon gjorde likadant, osv osv…

hon är jätteduktig när man borstar och står stilla och man får borsta henne överallt, nästan tillochmed på bakbenen, det är bara lyfta man inte får göra där.

och hon älskar att bli kliad i pannan :)

Lindbygarden
0

bra med kli i pannan beröm då:O)

bubbelbubbel
0

ja jag berömmer henne mycket och pratar mycket med henne, och borstar och klappar och är lung och försiktig så hon ska tycka att jag är snäll :P

får försöka lyfta i fötterna idag med, kanske går bättre…

Between
0

Hmm.. min förra häst var också så skulle sparka när man togbak hovarna. Men om man röt till åt honom och försökte hålla i hoven så bra som möjligt så lärde han sig till slut!

Och min nuvarande ponny var dum i början då hon bara lyfter på hovarna på dom hon litar på. Från början skulle hon alltid försöka lägga sig lr stegra , lr bara dampa ner foten i backen.

Tillit är viktigt :) Lycka till!

Annette
0

Jag tycker inte man skall ryta och slå på unghästar. Förmodligen fattar hon inte riktigt vad som skall göras. Ignorera henne när hon gör fel och beröm när hon gör rätt. Så gjorde jag med min nya som var lite lätt i bakändan vid hovlyft. Efter några dagar lyfte hon fötterna perfekt.

Det gäller att ge henne positiva upplevelser.

bubbelbubbel
0

ja, jag får nog helt enkelt testa mig fram.
ska försöka på torsdag för då är jag inte ensam i stallet.
känns bättre att vara två om nått skulle hända.

Mixie
0

jag skulle nöja mig med att hon bara lyfter och sen sätta ner benet så fort hon lyft det nästan innan hon börjar bråka.. och så beröm… dom behöver det :P

//Mickan

lisette
1

men vadå? ska du inte röra hovarna på ett år?

amsson
0

#11 precis.

när dom väl tappat tålamodet och börjat bråka är det ingen idee att fortsätta tröka med dem för stunden, då kan det gå illa och situationen förvärras. det gäller att bara hålla på korta stunden när dom är sådär unga.

Mixie
0

Man kan ju bli sur och arg på en äldre häst som protesterar bara för att.. men man ska va försiktig när dom e små =)

//Mickan

bubbelbubbel
0

Nej Lisette. Det ska jag inte. Hovis är bättre på detdär än jag, så den dusten kan hon ta. Och eftersom hon inte är min, så kan jag ju inte göra nått annat än det jag blir tillsagd.

lisette
0

nej det är klart du inte ska göra mer än du blivit tillsagd. jag bara undrade lite över det.

QuickStep
0

det är inte hovlagarens jobb att uppfostra o lära hästen o lyfta på hovarna!

bubbelbubbel
0

#16, ja jag har också undrat. men på något sätt löser det ju sig, hoppas jag :)

#17, nej, och det har jag väl ändå inte sagt ?
jag sa att hon kan ta den dusten lättare än jag, och det är skillnad.

QuickStep
0

"Hovis är bättre på detdär än jag, så den dusten kan hon ta. "

förlåt men jag uppfattade d som d.. att du låter henne ta jobbet..

bubbelbubbel
0

nej, det var inte det jag menade.  men hon är bättre på sånt än jag, och hon kanske kan reda ut det på ett bättre sätt då hon har många års mer erfarenhet av hästar än jag har.

QuickStep
0

ja d e sant!! dem e bra på o hantera alla sorters hästar..

bubbelbubbel
0

ja det är dom.
plus att hon redan är införstådd med situationen, har träffat hästen, är kompis med ägaren, har bla. haft jangos mamma på foder ect. så jag tror det löser sig. men jag ska göra vad jag kan!

Snuttan2
0

Fast fråga hur hovslagaren gör då så att du kan få hjälp och lära dig hur man håller kvar hästben som inte vill?

NovaRoll
0

#5 blir bara så förvånad! skulle nog säga brist på hantering och konsekvens från fölstadiet, då om det hade sköts ordentligt från början så hade du inte stått där du gör i dag, vilket (ta inte illa upp) derkar vanligt innom ridsporten att inte hantera föl ordentligt förrän vid 1,5-2 års ålder och ingen skugga över någon men trodde att insikten över tidig hantering hade kommit längre för inte börjar väll uppfostran av barn den dag dom börjar skolan? nej, skulle inte tro det….som sagt ingen skugga över någon men fortsätt att hålla oss övriga inf. om hur det går, är seriöst intresserad och nyfiken på fortsättningen….:D

Zahara
0

Hej! Har haft samma problem som du på den andra 1 1/2 åringen i stallet! Gjorde som så att jag bara la handen uppe på benet en stund och förde den långsamt neråt….tillslut godtog hon att jag hade handen here på benet åvanför kotan , när det var ok började jag med att hon bara skulle lyfta upp och sätta ner direkt i gen, prottesterade i början men när det var ok så fick hon hålla den uppe liten stund och så fortsatte vi…ta det sakta bara! tog mig 2 veckor och nu e hon hur snäll som hellst! lyfter så fort man ber henne utan prottester. Tala bara om för henne att det inte är farligt! Lycka till :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
0

jag håller ju med om att det inte är hovslagarens uppgift att ta den dusten med hästen. inget ont mot dig bub, men ägaren borde ju tänkt på det innan.

LinaN
0

Positiv förstärkning. Koncentrera er på när hästen gör rätt!

För om man står där o ska lyfta en hov, hästen protesterar och man slår hästen (hur litet lsag det än må vara, eller ryter åt hästen) då blir ju inte benlyftandet en positiv upplevelse. Och en unghäst om något lär ju sätta en negaytiv upplevelse ihopa med att försöka lyfta deras ben. Så det är bara dumt att bestraffa en unghäst. Det är då man förstör dem, förstör deras tillit och vilja att lära nytt.

Dela in hovlyftningen i moment. Säg UPP! som kommandot för att lyfta hoven, ta på hennes ben uppe vid armbågen, glid med handen neråt, och ta tag under kotan på hästen, säg upp igen. REagerar hon med att som så litet skifta vikten till andra sidan, beröm och avsluta.

Gör om samma sak, me nha målet att hästen ska flytta vikten helt från den hoven du håller i. när du får den viktskiftningen, beröm.

Nästa gång är målet att lyfta hoven några centimeter från marken. Beröm, och säg "sätt ner" eller vilket kommando du vill ha för att sätta ner hoven, detta kommando markerar att du är klar med ditt hovpillande.

Och håll på så, tills du får kratsa och grejja utan problem, stökar hon. Håll kvar hoven tills att hon står stilla igen o räkna till tre, beröm o låt henne sätta ner hoven även om du inte hunnit kratsa klart.

SÅhär har jag gjort med Harry och han är ju aningens större än din lilla häst ^^ o när ha nbörjade vifta emd fram o bakben var det itne skoj o försöka kratasa hans hovar, men nu går det bra, det tar kanske litet tid för honom o skifta över vikten, men han gör det o är så himla duktig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bubbelbubbel
0

#24, ja du, du är inte ensam om att vara förvånad över att hon inte blivit hanterad så mycket, hon har varit hos oss i kanske 2,5 månader, och har tyvärr haft tre ägare under sitt korta liv.
jag har också svårt för att förstå varför man inte hanterar dom får bäbisstadiet, men alla gör ju uppenbarligen olika.

VeNyRa
0

Var försiktigt! inge kul att bli sparkad, vi har ju ganska dåliga reflexer om man jämför med pållarna.

bubbelbubbel
0

jo tack, det har jag märkt ! :)
hon är mycket snabbare än jag.

Thorsson
0

Säg till henne på skarpen när hon gör så. hon kanske blir rädd när du grovar till rösten och gör den starkare. eller och smäller till henne så hon förstår att hon gör fel, och berömmer när hon gör rätt.

lisette
0

bub, kom att tänka på en sak innan. när brago var liiiten o skulle verkas första gången så fick hovslagaren ta första dusten med honom. sedan så lyfte jag fötterna på honom varje dag för att vänja honom. sen var det inga problem.

kanske ngt att göra med tösen?

bubbelbubbel
0

jag tänker inte smälla till henne, möjligen höja rösten eller ignorera henne. är rädd för att hon blir ännu mer omöjlig om jag skulle smälla till henne om hon gör fel.

ja lisette, det låter förnuftigt.
har skickat ett mail till sandra och frågat henne lite.
men sålänge så gäller det ju bara att träna så gott det går !

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar morra lite när jag blir tillräckligt sur på min lilla.. det funkar bättre än att höja rösten.. det gör jag hellre om det verkligen skulle vara nödsituation :)

//Mickan

NovaRoll
0

#28 Ja du, och som alltid är det någon annan som får reda ut problemet….i detta fallet du, men jag hopas att det fixar sej och att du inte tog illa upp…..det var det spontanaste inlägg som jag någonsin har gjort, lycka till med stoet och tänk på att oavsätt vad någon skrev ovanför så löser våld ingenting utan förstärker bara problemet, du kan få svar som du inte vill ha, ta hand om henne.

bubbelbubbel
0

fy bubblan så nöjd jag är idag !
hon var superduktig ! helt otrolig !

först kivades hon lite, så vi tog en paus och bara gosade.
sen lyfte hon själv ! jag tog bara lite i benet och sa upp, hon lyfte och höll uppe hoven jättefint, även när jag släppte ! :D

oj vad massa beröm hon fick. pussar och kramar och gos, hon såg riktigt nöjd ut :D

bubbelbubbel
0

fy bubblan så nöjd jag är idag !
hon var superduktig ! helt otrolig !

först kivades hon lite, så vi tog en paus och bara gosade.
sen lyfte hon själv ! jag tog bara lite i benet och sa upp, hon lyfte och höll uppe hoven jättefint, även när jag släppte ! :D

oj vad massa beröm hon fick. pussar och kramar och gos, hon såg riktigt nöjd ut :D

NovaRoll
0

GRATTIS!! fortsätt så!!!!

Annette
0

#37. Vad bra! Nu förknippar hon hovlyftningen med något positivt!

Believer
0

#1. Smälla till henne??? det är väl ganska korkat att smälla till en unghäst. speciellt när det gäller att lyfta hovarna.

I många fall är förklaringen till varför unghästar är bråkiga när man ska lyfta på benen är att de har DÅLIG BALANS. Kiara kan fortfarande ha dålig balans med bakbenen när hovis är här (hon är 2 1/2 år nu). Så tänk på det när era hästar börjar trilskas när ni ska lyfta ben. Förstå själv om någon skulle dra upp ett av era ben och ni råkar komma i obalans. Skulle ni då snäll stå kvar med benet i luften, eller försöka "komma loss"?

bubbel - Ställ henne mot en vägg så hon har lite stöd, och träna så ett tag. Se ifall det hjälper! Det kan ju vara så att det är just balansen som spökar.

Sen säger jag inte att det inte finns hästar som bråkar av ren djävulskap =P Men ha det där med balansen i åtanke.

bubbelbubbel
0

jag är inte så insatt i balans alls, men har dom sämre balans när man tar bakbenen ?

Snuttan2
0

Beliver, jag menade att ta och daska till henne om hon drar med benen. Inte för att lyfta, utan när hon gör olat man absolut itne får göra.

Och ja, jag anser det är okej om man inte har nervöst lagd, underlägsen häst, utan mentalt frisk unghäst som borde kunna detta vid det här laget.

Believer
0

#41. Oftast har dom sämre balans när man lyfter bakbenen (märk oftast). Kiara är sån iaf. Unghästar är oftast lite "vingligare", eller hur man ska uttrycka det. Vissa har extremt dålig balans, vissa har lite bättre balans osv. Men sånt där fösvinner ju ju äldre dom blir.
Jämför med barn. När dom börjar gå, går det väääldigt vingligt till (precis som med föl). Ju äldre dom blir går det bättre, men det kan fortfarande bli lite vingligt m.m. Men likadant där, det försvinner ju med åldern. =)

Believer
0

#42. Men om det nu är så att det är balansen som spökar (OM), så då är det ju dumt att "daska" till henne. För då gör hon ju inget fel, man kan ju inte bestraffa någon för att man har dålig balans?

lisette
0

bub - var det fram eller bak+

bubbelbubbel
0
Snuttan2
0

Visst kan det vara balansen, att hon har något fel i kroppen. Och då borde man nog ta ut vetrinär eller ET som kan kolla egenom henne och se varför hon har så dålig balans.

För att stå på tre ben ska inte vara så svårt för frisk häst.

Jag utgår lite ifrån att så ung häst ännu inte hunnit bli något fel med, men det kan ju hunnit bli det…

amsson
0

#47 beliver syftar nog mer på att hästen kanske inte hunnit utveckla sin balans fullt ut än. samma sak som när dom är ny inridna och kan ju även då upplevas en aningen vingliga och obalanserade under ryttare.

Snuttan2
0

Fast att stå på tre ben när man är över 1 år är inte så svårt för en häst, bara man ställer upp den ordentligt på de andra benen, de bör klara det.

Ni har inte sett hästar som står på tre ben och kliar sig? - Specialité för unghästar, de har nog balans nog för det.

amsson
0

jo våran unghäst gör många "konster" i hagen som inte är helt obalanserade, fast andra kanske utvecklar sin balans senare än andra, precis som vi