Töltträna?
Hejsan! :)
Jag ska precis börja töltträna min fyra åriga islandsvallack. Några tips?
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jaa vad kan man säga… Ta det lugnt, inte pressa hästen för hårt. Han är ju väldigt ung än, så är ju inte helt säkert han är "redo" för tölten… Så det får man ju känna av lite. :) Sen att vara noga med formen, se till så han inte går så han inte svankar eller får underhals eller så. Låta honom gå i en så fri form som möjligt och det tempo han själv väljer/har lättast för.
Berätta gärna lite mer om honom, stam och så! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har lärt mig att starta töltträningen i nedförsbacke. Nån som lärt sig samma?
Det funkade på vårt islandssto som jag red in och sen försökte få fram tölt på.

Alla säger olika. En del säger i nedförsbacke, en del i uppförsbacke. Och en del säger att man ska träna rakt fram bara. Vi gör lite olika. hihi då gör vi ju inte fel iaf. Jag har ju själv en 5 åring som jag skulle behöva ha hjälp med. Rids alldeles för lite nu. Känns som vi inte kommer någonstans just nu.
Tror att man oavsett ras ska vara beredd o berömma så fort hästen gör minsta ansats till att göra det man önskar, och förstärka det beteendet istället för att bestraffa oönskade beteenden.
Jag har bara töltat litet i skogen på turridnign och ett par gågner med min travare som var 4 gångare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har också lärt mig nedförsbacke och där tycks jag kan känna lite töltanlag ibland. Vill inte pressa honom häller men eftersom han är väldigt mogen till sett osv så tror jag det kan vara bra att börja nu!
Han är 4 år gammal svartskäck (Snygg teckning!) med 2 blå ögon efter Hýreygur från Smärslid ska kolla upp mamman då jag inte är säker på namnet. Tävlat 3 gång engång där kom vi 3:a (5.0 på skritt). Han har ursnygga gångarter när han vill och känner för det!
Vill ni se bild så bifogar jag gärna en i nästa! :)
#5 - Låter charmig (som han säkert är också). Ja jag vill gärna se bild :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Visa gärna bild! :)
Plant eller svagt nedförslut är det bästa, uppförsbacke tar mycket mer på krafterna för dem, så det bör man undvika, speciellt i början.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Såfort jag får iordning datan (runt 27 nov!) ska ni få se helt fräsha bilder om ni vill? :)
Vad läckert tecknad han var i ansiktet!
Vet du om han är fyr- eller 5-gångare? Eller har nån aning? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nej faktsikt inte än, Men ibland kan han visa runt 20 olika gångarter samtidigt! Så ingen aning. Skulle vara Grisepass han går i ibland, Inte så stor erfarenhet av jusst islandsunghästar så jag kan inte säga själv tyvärr..
Fräscha bilder vill vi alltid se!! ;) Snygging där!! :D
Som det redan står - ha inte för bråttom med töltandet, utan låt det ta sin tid!! :)
Jag kör på tölt i nedförsbacke och trav i uppförsbacke.. ^^
#13 - Haha, ja vi har själv en 20-gångare i stallet.. ;) Förutom skritt, trav, galopp, tölt och pass så har hon även galopp med frambenen och trav på bakbenen, tölt på fram med galopp på bak m.m. ^^ Duktig pålla det där.. XD Hahaha.. Fast nu rör hon sig typ bara i skritt - OM hon ens rör på sig.. Det blir ju mest halt, stegra, bocka, tvärnita och sånt med henne.. ;)
Kommer såfort jag får iordning på datan då! :D haha min Herkules slår din, haha Han kan 25 gångarter MINST x')
Mendå.. :P Haha, de kanske kan bilda klubb? ;) Ska vi utöka islandshästtävlingarna? Nu finns det ju fyr- och femgångstävlingar.. ;)
Det vore en utomordentlig idé! x9