Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2012 ggr
tessa
0

*Stångbett*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar hur man använder ett sådant här bett, 3-delat stångbett  - vilken effekt det har och för - och nackdelar?

Är det ett "renodlat" westernbett eller kan man använda det i "engelsk ridning"? Rider man ett sådant här bett som "vanligt", med sträckta tyglar och vanliga tygeltag..??

Nyfiken.

Mvh Tessa

LinaN
0

Det beror ju på var du sätter tyglarna…. om jag hade rdit på ett sådant bett hade jag använt mig av två uppsättnignar tyglar, ett par till stången o ett par till det vanliga bettet så att säga…..

Den här typen av bett används ibland i tornerspel, då sätter ma ndet färgglada tyglarna i stångdelen o rider på den vanliga delen så att säga…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Tänk på att du måste ha kindkedja på det för att få ett stångbett, annars får du ett gag-bett.

Du får i stort samma effekt som med ett pelham, kandar osv om de också hade tre delnignar och lite böjning bakåt i stängerna.

Det fula med stänger med delningar på är att de inte sitter ihop egenom hästens mun och varje halva med stång blir inviduell och tar du minsta olika i i tyglarna får hästen rätt rejält med olika tryck.

Jag brukar säga Aldrig delade stångbett… Det är bara inte snällt emot hästen.

LinaN
0

Quote:

Jag brukar säga Aldrig delade stångbett… Det är bara inte snällt emot hästen.

Håller helt med där, det blir för olika signaler egentligen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tessa
0

I see… intressant.

men hur det står ju att det är ett westernbett - hur används det då?

Snuttan2
0

Bett är bett, utformningen på det hela så att det ska se dressyr/western/islands aktigt ut spelar inte någon roll, det är fortfarande detsamma om det är likadant skapat ;)

tessa
0

Sant.. =) men används kindkedja till bettet i westernridning?

[slo]
0

#6 Beror lite på hur bettet är utformat, men det där skulle jag nog haft kedja på, om jag nu fått för mig att använda det. Varför ska du ha det?

tessa
0

#7: Nyfiken på det då tösa hade ett liknande då jag provred henne innan köp, i western-träns och wetsernsadel…

[slo]
0

Köp och testa, funkar det så funkar det ;)

tessa
0

#9: alltid en variant men jag vill ju veta vad jag stoppar i tösas mun… ;) Men visst får man ofta pröva sig fram, vill bara inte orsaka obehag för min gumsa därför att jag inte vet vad jag gör.

Därför som jag frågar om någon vet bättre/mer än jag! =)