Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 576 ggr
[japptravare]
0

Snälla hjälp

Vad är skillnaden på RIDNINGEN med att rida islandshäst än "vanlig" häst. Är hjälperna onorlunda? Jag vet att dom är annorlunda men vilka hjälper är det som är skillnad?

Cavello
0

Skillnaden är att på en vanlig ridhäst har du 3 gångarter men på en islandshäst har du minst 20 om du inte är extremt noga med hjälperna osv.

[japptravare]
0

Men vissa säger att man skänklar med vaderna istället för benen osv

Snuttan2
0

Fast vad gills som benen?

Jag driver helst med sätet, som hjälp annvänder jag överlåret och vaden som framåtdrivande sedan…

Sussi
0

Vet du, folk säger att det är så himla annorlunda att rida en isis. Själv rider jag min som vilken annan häst som helst. Det som du måste ha koll på är tölten, att hästen verkligen töltar dvs. Finns många som tror de har en rent töltande häst fast den i själva verket sysslar med något annat. Det är omöjligt att säga vad du ska se eller känna efter, det märker man först efter mycket erfarenhet.

Samma hjälper som med en vanlig häst alltså, då jag vill rida i tölt går mina hjälper lite på känslan. Jag samlar lite mera än vanligt och klämmer om med låren, typ. Som sagt, mycket går på känslan.

Om du skulle vilja börja rida eller skaffa en islänning är rådet att inte skaffa dig en femgångare eftersom det kan vara knepigare då. Enklast att hålla reda på fyra gångarter än fem ;)

Finns felaktiga påståenden om att man ska lyfta händerna och luta sig bakåt men det är verkligen inget att rekommendera.

Det jag ovan skriver gäller förstås en häst som redan är utbildad och kan tölta rent. Hur man "lär" hästen det skulle jag ta proffshjälp till även om jag ridit isisar ända sedan barnsben. MAn vill ju att det ska bli rätt från början. Det är inte lika lätt att utbilda en islandshäst alltid, det kan vara mycket svårt.

[japptravare]
0

Men min kompsi sa att man måste gå på en speciell islandshäst-ridskola först för att få rida isis

Maja
0

#5 - Nej, nej, du måste inte gå någon speciell ridskola för att få rida islänning, även om det kan vara en stor fördel!

Du kan rida en islänning som en vanlig häst - jag vet ett antal islänngar som rids som tregångare - varför man då köper en islänning vet jag inte.. ^^

Men det som skiljer sig är ju just det här att du verkligen måste kunna skilja på alla gångarter - en vanlig häst har skritt, trav och galopp, medan en islandshäst (förutom de tre) även har tölt och i vissa fall pass, om inte grisepass (psss utan sväv).. ;) Om man inte kan hantera och skilja på dessa gångarter så blir det lätt så att hästen rör sig i någon konstig gångart och inte kan skilja på sina ben..

Därför är det då viktigt att du kan hantera ridningen och kunna ge de rätta hjälperna!!

När jag rider så rider jag mest med sätet, om jag ska skänkla så använder jag vaderna.. Hur man skänklar med överbenen förstår jag inte..? ^^

Angående detta att rida på ridskola innan är ju en mycket stor fördel, för om du inte vet hur du ska skilja på alla gångarter och hantera din häst så blir det mest kaos av det hela.. Men det är klart att du kan lära dig att rida islandshäst på andra sätt - gå kurser, läsa etc. även om det blir ett helt annat sätt då och du inte får samma "kritik" som du kan ta del och lära dig av som på ridskolan.. Men, men, det är givietvis så att alla lär sig på olika sätt, jag föredrog ridskola när det gällde min ridning, nu har jag slutat där och vidarutvecklar mig med medryttarhästarna, egentligen så är nog variation bäst. Jag tränar på de sakerna som jag fick lära mig på ridskolan och har även lite kontakt med isisryttare när jag känner att jag behöver hjälp.. :)