Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 675 ggr
elin
0

Sommarbete

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick Nisse komma ut på bete =)
Ska bara gå över dagen o komma in o sova i boxen ikväll för att först vänja mage o ben vid de nya gräset.
Sen måste hon bli van vid den nya "flocken"
Hon har ju pojkvännen Oboy men 2 nya tjejjer iaf.

Synd är att man måste ha täcken nu när de ska vaar "sommar" men när de regnar som bara den o blåser så har man inget val.
Bjuder på 2 bilder iaf från en glad Nisälla som galoppera o bocka o gjorde sina egna "kaninhopp" medans dom andra tittade på henne som om hon vore helt tossig! :P

/Elin

elin
0

Glad häst =)

/Elin

elin
0

Mycket gott gräs. Dom har en å som rinner invid hagen där dom kan dricka friskt vatten.

/Elin

Linda
0

Blåst klarar de, jag lovar;)

Men mina får iaf ha täcke när det spöregnar.

Mysiga bilder.

Vänligen/Linda

__iE
0

fina & mysiga bilder! =)

[slo]
0

Verkar vara ett fint bete det där :)

Fina bilder, men jag förstår inte täckesmanin som en del har…

gejsa
0

Nej, slo inte jag heller faktist. Klart att vissa hästar som kan få ont i ryggen måste ha täcken. Men dom allra flesta klarar det nog nu. Det är ju iaf minst 10 plusgrader nu.

Elin! Har du låtit Nisse fått handbeta i några veckor innan ni släpper? Du vet att fjording är ponny och får lätt fång annars.

Ett par timmar om dagen hade varit mer lagom i ett par veckor enl mig.

lisette
0

jag tog faktiskt in mina två tokar i går för det spöregnade, la på dom varsitt täcke och lät dom torka lite…

elin
0

jag tycker det är upp till var och en med det här med täcken.
Eftersom man ine ska dra alla hästar i en kam.
Vissa hästar behöver täcken för att dom är klippta eller har lätt för att spänna sig.
Olika från häst till häst.

/Elin

Believer
0

#8. Precis. alla hästar är olika. Lucky t.ex. måste ha täcke jämt när det regnar, dels för att han är väldigt frusen av sig (har försökt och försökt att vänja honom vid regnet utan täcke men det funkar inte, han bara står och skakar stackars gubben) andra anledningen är att han får lätt ont över länden/korset när det regnar och han blir kall.

Så ang. täckena tycker jag som elin, det är upp till var och en!

Sen kan man ju diskutera folk som låter hästen stå med dubbla täcken när det är plusgrader och sol. Det tycker jag däremot är lite synd.

davidia
0

jag ska släppa mina nu några timmar per dag så dom får vänja sig vid gräset.åh va skönt det ska bli att släppa dom sen så man kan få lite sovmorgon.jag får ha täcke på mina hästar då dom får ont i ryggen av regnet……

gejsa
0

Ja, jag har en häst i stallet som har täcke på sig nästan jämt. Sedan har min gamling det om det regnar. Inte annars. För blir han kall och blöt så får han ont i ryggen.

Men det vi opponerade oss mot var att alla hästarna hade täcke på sig på bilden. Och det såg ju inte ut att regna heller. Många människor förmänskligar sina hästar. Tror att fryser vi människor så fryser hästen. Men dom tuggar sig ofta varma när dom går på betet. Jag har inte täcke på min när han går i sommarhagen bara i vinterhagen för där kan han inte tugga sig varm. Finns inte så mycket gräs att äta just nu där.

shirley
0

bara lägger in ett kort här… onödigt med ny tråd… här släpps shirley och klimp (tre åringen) på bete…. toppen ska me hem igen, bara varit sällskap till shirley under tiden ca30 min.. han tyckte vi va mkt taskiga!

gejsa
0

ser inget foto

[slo]
0

Jo, det är klart att hästar som är vana vid att ha täcken, måste ha det för att klara sig. Eftersom människan, genom att lägga på täcken, förstört den naturliga rörelsen och spänsten som finns i hårremen för att skydda hästen mot väta och kyla.

Tummelisa
0

#12 Varför bara sällskap i 30 min?

__iE
0

#15 kanske för de skulle vänjas ? ;) ;P

reddie
0

#15 - kanske i väntan på att den andre hästen skulle komma?

elin
0

#14 ja så är det.
Men eftersom många tävlar och rider regelbundet och klipper sina hästar under vinterhalvåret så blir det så att hästen måste ha täcke.

/Elin

gejsa
0

Vintertid ja. Men sommartid skulle ju hästen tycka vara skönt att slippa täcket. Det finns väl ingen som klipper en sommarpäls?!

elin
0

#19 nej men det jag menar är att är hästen van vid täcke så förblir det så undantag när den riktiga sommarn tagit sin början.

/Elin

nallebjörn
0

hästar behöver varken täcke för regn eller blåst. Ser ut som dom har skog också så dom känner sej säkert friare utan täcke

Tummelisa
0

Förhoppningsvis vet väl var och en hästägare när och om det behövs täcken på sin häst. vissa hästar är frusna och andra är känsliga för att bli nerkylda av väta på sina ryggar.

shirley
0

#15 det var så här att mina två kom från ett ställe, lämnades där åkte ner å hämtade travaren. då skulle toppen med hem till lillsyrran pga långritten…. men planerna ändrades ju igår… så nu e han me på betet…..

Tummelisa
0

Det var ju tur att hältan kom nu och inte mitt i långritten. Hur är det med hältan nu då? Pratat med klinik?

nallebjörn
0

#22 känner inga hästar som är födda med täcken. Att dom blivit klena är ju människans fel. Sen tror inte jag att hästar behöver täcken om dom inte tränas hårt eller om det inte är en gammal och mager häst.

Flera hästar har fulla vintertäcken på sej när det är +15 grader. Går man själv i vinteroverall då kanske?