Trotsig dam!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min 1 ½ åriga dam.
Thengilya har alltid varit lite trotsig och tjafsat med en, redan från den dagen hon föddes =P.
Dock har vi löst dom problemen, var mycket stegringar och så. Hon lyssnar väldigt bra när vi jobbar på banan och går över bommar och liknande och när vi går promenader o så men nu är hon en riktig ragata i hagen o jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till…
För det första har hon blivit otroligt bitig av sig mer än vad hon var tidigare. Var väldigt stolt över henne tidigare då hon faktiskt inte bet med tänderna utan i stället använde läpparna när hon undersökte, inte för att jag lät henne använda för mkt mun när hon undersökte på mig men jag föredrar det hellre framför det jag har nu. Som sagt när jag är ute i hagen och går i mot henne lägger hon öronen bakåt. Jag brukar inte bry mig så mkt om det just nu och brukar smeka henne i pannan och då kommer öronen fram. Dock när jag ska röra henne på resten av kroppen åker öronen bakåt och hon vänder huvudet mot mig o hotar att bita o vissa gånger är det när att hon lyckas. Brukar då putta bort hennes huvud med handen och säga nej och fortsätta med att röra henne på kroppen. Hon tycker inte alls det är ok men jag kan tillslut få henne att stå stilla o inte bita på mig, då brukar jag sluta… var gör man med detta bit eländet? jag vet inte hur jag ska få henne att förstå att det faktiskt inte är okej att bita på matte.
Sen till ett till problem: Hon är otroligt kaxig mot mig i hagen. när jag kommer med hö eller kraftfoder när dom äter "dom går på lösdrift" så tycker jag att hästarna kan gott hålla sig en bit ifrån mig så jag i lugn o ro kan lägga ut höet. Det är bara det att min lilla skitunge blir otroligt tjurig, går framför mig, lägger öronen bakåt och fjollar sig. Ber jag henne att flytta sig kan hon ibland lägga öronen bakåt och små stegra mot mig. Dock brukar jag få min vilja igenom och hon flyttar sig men hon verkar liksom inte komma ihåg någonting av det som just hänt… Hon har ett jävla humör men när hon är bäst är hon superbäst o underbar. Vid kraftfodret idag när jag skulle ge henne så stegrade hon sig riktigt mot mig och jag gormade till mot henne och tog et steg fram mot henne och bad henne gå iväg. Hon blev jättetjurig och vände rumpan mot mig, vilket jag gormade igen och bad henne gå iväg. Jag vill att hon ska stå stilla vid mat hinken och vänta på att jag säger varsågod vilket han faktiskt vet sen innan vad det betyder. Men det verkar som om allt hon lärt sig har hon förträngt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med henne. Vill ha min glada trevliga unghäst tillbaka…jag antar att hon kommit in i någon slags "trots" o att det kommer flera men jag måste ju kunna hantera henne ändå trots detta. Vad skulle ni gjort?
Hon är ju en annars väldigt mysig o trevlig o social dam…jag vill få den damen tillbaka =/
Detta kanske blev lite flummigt o finns det något ni behöver veta för att hjälpa mig så fråga på bara!

Jag skulle försöka använda mig så mycket som möjligt av kroppsspråket. Gör dig stor, "galoppera" mot henne, "hota" med bakbenet själv… Om det inte fungerar i hagen får du ta dig den tid det behövs för att det ska göra det. Att hon reagerar på att du tar på henne kan ju faktiskt betyda att hon är lite känslig just nu. Hoppas du får mer hjälp och att det löser sig!
ta henne själv i en paddock elle hage som inte är så stor "lös" longra henne och öva på ledarrolen med henne! har själv en 1 1/2 åring och hon har aldrig bitit docj har den andra det en gång (finns en till i samma box) men har aldrig gjort om det då on fickett rapp på mulen av min hand och sen backad sag inn henne i et hörn och visade henne att jag skulle äta först! Hon stod fint och tittade ills ledarhästen (jag) sa att det var okej :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Bitigheten… Har det pågått länge? En del hästar blir otroligt tjuriga när dom sätter och fäller päls. Kanske kan vara nåt sånt?

min tvååring har också en "bitperiod" just nu… Tror hon håller på att tappa tänderna…
//Mickan

Jag hade fösökt ta kommando direkt med olika spännande lydnadsövningar… Tyvärr blir ju många ston "märriga" när dem blir könsmogna och har du otur o inte kan få bukt med det blir det nog en sur liten madame.
Vill även poängtera att ibland hjälper det faktiskt inte med allehanda övningar mm utan din häst blir helt enkelt en sur liten dam som vuxen…
Hur är mamman? Ligger surhet i släkten, är hon låg i rang eller alldeles för kaxig mot dem andra? Kanske är det någon hon fått trycka ner i hagen elr någon som gör så mot henne? Är det bara erfarna människor som hanterar henne eller kommer det in folk i hagen som backar och visar rädsla?? Miljöombyte kanske krävs?
Jag har gjort som så, det finns ett sto i stallet som är naffsig, och när hon kom för nära mig, och ställde sig med mulen i mitt ansikte så visualiserade jag hur jag lade öronen bakåt och såg ut som en häst som ogillade behandlingen, men hon stod bara kvar så jag bet henne helt sonika i näsvingen, rätt hårt, men släppte direkt efter at tha bitit till ordentligt. Stoet bakca undan och gjorde bara o mdet en gång till, sedan dess har hon int stått med mulen i nyllet på mig.
Många hästar kan bli väldigt bitiga när de tappar tänderna, det kliar ju en massa.
Sedan tror ajg att träna på att etablera rang är en bra ide för dig o din häst. precis som många redan skriver, och sedan har hästar precis som folk trotsåldrar. min unghäst, ha nvet mycket väl vad som gäller när jag fodrar honom i boxen, men nu har ha nbörjat slänga sig fram innan jag är klar. jag tillrättavisde honom genom o hävda mitt utrymme. det hela slutade med att jag knuffade runt honom ett helt varv i boxen.
Den som är högst i rang får andra hästar att flytta på sig, och det går itne att göra det en gång, eller två, utan det är varenda gång så ska man förmå den ranglägre hästen att gå undan.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#6 fast det funkar inte alltid heller så.
lina fick sig en smäll på foten av ett sto i vår sommarhage när hon gjorde som hon beskrev.
#6 då får man hoppas att de inte biter tillbaka.. för då kanske man bara har en halv näsa kvar:O)
läste en artikel i hästochryttare (tidningen man får gratis när man är medlem i en förening) att hästarna aldrig ser oss som hästar och att ngt "ledarskap" kan det aldrig bli tal om utan man får helt sonika lära dem i enkla steg vad som gäller.. ska kolla upp vad han heter mannen de skrev om.. Han har doktorerat i ämnet så inte helt oäven..
#7, men å andra sidan hade jag väldigt dålig räckvidd i den situationen (och vart inte hälften så påläst som jag är idag ^^) hade jag bara haft ngt mer än grimskaft i handen (om jag ens hade det) så hade jag haft större personligt utrymme att hävda.
Men jag tror att o msamma situation uppstod idag skulle jag nog ha gjort helt annorlunda.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10 vad var det som hände? Ber om ursäkt för ett litet sidosprång i tråden!