mammapenning & hästar
hur fick ni pengarna att gå ihop när ni fått barn och hade hästar? JAg börjar få lite panik här över min ekonomi nu och känner att jag kanske måste avveckla hästarna då jag inte alls får ihop det med hästräkningar, bilräkningar, försäkringar och mina övriga räkningar. JAg kan då tillägga att jag har ut 9000 i havandeskapspenning nu o antar väl det blir detsamma på föräldrapenning sen…. hur mkt hade ni och fick ni det att gå ihop? hur isf…vänt och vridit på det här….
jag hade inte fått det att gå ihop överhuvudtaget om det inte vore för min sambo.. Men på bara mina pengar finns absolut inget utrymmer för hästar…

Jag säger som Mrs-Dibs…jag klarade det tack vare min älskade make.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Som ensamstående mamma (barn 1) blev det några hästlösa år. Jag hjälpte då kompisar med deras hästar sen när barn 2 var 4 år då köpte jag häst på nytt 

Hmm, där kan jag tyvärr inte hämta någon hjälp…

#3 Ok…
samma här: tack o lov för gubben! hade dock bara hästar under tredje barnets mammaledighet! Köpte/fick dem när jag redan hade "grabbarna grus"…

jag går i samma banor som dig pim. vet faktiskt inte hur det ska gå ihop denna månaden. efter jag betalat höet, mina räkningar och maten har jag 400:- kvar. hur skoj är det? och många julklappar kvar.
sambon betalar alla räkningar utöver de som jag själv står för (bragos försäkring, min mobil o lite andra saker).
nu har jag ju mina hästar hemma, så det blir ju ändå billigare. men det är ändå en del hästarna kostar varje månad.
har med funderat på om det verkligen kommer att fungera med hästeriet när jag är mammaledig. det går ju an på sommaren, men nu är det lite kärvt. men samtidigt så ska inte barnen få hindra ens eget intresse.

#7 nej men det är inte lätt att få allt att gå ihop med barn och hästar när man inte har hästarna hemma. Vissa månader kostar hästarna mig 4-5000 då hyran, försäkringar och hovslagare kommer på samma månad….. har man då ut 9000 blir det inte lätt eftersom jag har andra utgifter med som mobil, bensinräkning, banklån, bilen ska snart skattas och besiktigas och behöver lagas innan dess…. nu har jag andra skiträkningar jag håller på betala av oclkså som inte e klara förrän i mars nästa år…..så jag går minus varje månad därför jag har smått panik nu…. blir ju inte mindre att betala när barnet är fött!
uhhh.. jobbigt! De är ju inte gratis de små pållarna..

ne de e ju inte det tyvärr…..känns inget vidare faktiskt.sen vet jag att folk runt omkring mig såras med o det gör inte saken bättre.
problemet med när det blir så stora kostnader eller när man inte har in vad det kostar att dra runt det är ju att det finns ju inte utrymmer för ngt annat än just hästarna..
Det är aldrig kul.. tänker då på möjligheten att köpa sig ngt extra, eller barnen vill ha ngt extra.. resa.. äta gott och köpa lite schysta kläder…eller kanske tandläkarbesök mm…

#11 som det är här hemma nu så betalar jag bara mina räkningar, bilen (min) och hästarna…allt här hemma står min sambo för som maten, elen m m och DET känns INTE bra för mig….. han säger inget men jag vet att han har inte pengar i överflöd han heller…. det tar rejält på min självkänsla detta…. man sover inte om nätterna och snart kommer bebis och då vill jag bara ha lugn och ro…
Jag ahr studiebidrag+lån, sambon o jg delar procentiuellt på hyran eftersom han har större inkomst än jag. me n vi delar el, tele och internet rakt av. Oftast tar jag teleräknignen eftrsom jag ringer mest, och han internettet.
Men sedan betalar ha nju filmer ha nköper på cdon själv, och jag betalar hästsakerna själv.
Men visst om det skulle krisa nångång skulle ju han gå in och hjälpa mig, det är jag helt säker på.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#12 hästarna ska vara en källa till glädje, det är mitt motto.. Går inte det utan att det runt hästarna skapar oro och ångest samt dålig ekonomi.. ja då kanske man ska lägga det på is ett tag.. Jag var ensam när jag fick min förste och det innebar att jag fick sälja min dåvarande häst pga att jag inte hade råd att ha henne kvar..

ja hästar ska vara glädje och barn är inte gratis dom heller……blöjor mins jag som en jobbig post när jag var ensam med tösen, det måste likasom bara finnas, det går inte att dra ett par dagar på det inköpet. Mitt råd går inte ekonomin ihop nu så gör den inte det sen heller när barnet kommer och då är det bättre att sälja hästen.
Tänk bara om hästen skadar sig allvarligt och man känner att man måste avliva för att pengarna inte räcker. Att ha häst och leva på marinalen det är ingen hitt och än värre är det om man har barn. Då är det bättre att sälja i tid innan ekonomin är riktigt i botten.
Hade aldrig behållt mina hästar om det skulle påverka mina barns välfärd! Kommer bättre tider när man kan ha hästar igen! Barnen går miljontals år och pengar före hästarna…även om jag älskar mina hästar o gör nästan allt för dem… Så går ungarna först!!! hästar kommer o går medans barnen kan man aldrig ge tillbaka sin barndom, som ska vara trygg o bekymmersfri ang pengar! Svårt men självklart val för mig!
#16 det har du så rätt i!