Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1182 ggr
Fija
0

Idag är jag bara så less...!!

Hade tid med Elix på hästkliniken klockan halv 10. Började lasta klockan 7 men kvart i 10 var han fortfarande inte i transporten. Ringde till dom och dom var så söta och sa att jag kunde fortsätta försöka lasta honom och komma in efter lunch. Men vi gav upp där vid 12. Han gick in i transporten två gånger men kasta sej ut innan han ens kommit in riktigt helt…Men hade med mej två oduglingar, min sambo och hans kompis, den ena mer hästrädd än den andre…Och han behöver någon som leder och en som håller på rumpan, då går de klockrent…Tyvärr jobbade ägarna till båda pållarna i mitt stall, och då jag nyligt flyttat hit känner jag tyvärr inte så mycket annat hästfolk här än…

LinaN
0

Lastträning framöver kanske? Både för hästen o sambons skull framöver.

Låte ritne så skoj alls det där.

Min samob har fått lära sig att hjälpa mig att lasta, hans uppgift är att hålla en hand på hästens gump när han kliver upp och sedan sätta för bommen och sedan stänga luckan. Det är hans uppgift.

Likadant när vi lastar ur så öppnar han luckor och håller sig på hästens sida och styr honom rätt när han kliver ner från transporten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Johanna
0

usch, det där är bara såååå jobbigt!

har varit där så många gånger själv…… 

sätt en lina bak i rumpan på han ifall han kastar sej ut, min gamla var likadan, men efter att vi började med det så tog det max 5min att lasta…

men då satten vi lixom fast linan i transporten, så att han inte hade en chans att kasta sej bak, o den som höll i tappade taget,men ändå gick det lätt att få loss linan om det skulle behövts.. svårt att förklara såhär över internet…

jn84
0

Dandelion är också skitjobbig att lasta, men han kastar sig inte iaf. Han är inte hysterisk, bara trög. Det är som att han tycker att han ska bestämma när han ska gå in. Lägger man linor runt honom blir han däremot lite panikslagen.

Och det blir sällan bättre av att det brukar vara 300 pers som tycker att de ska hjälpa till och så står fyra person och smackar på honom samtidigt. Vadå förvirrande?

Senast vi lastade ledde jag honom, Jennie stod fram i transporten med en mathink och en stod bak och stängde när han väl gick in.

#0 Blir din häst hysterisk när det är lastningsdax? I sånt fall är det ju lite jobbigare. Särskilt om man har hästovana personer till hjälp..

Hoppas det går bättre nästa gång du försöker! Annars får du väl rida (leda) till kliniken XD

thilda-
0

muta med mat :) brukar jag göra.. funkar alltid om det är en matglad ponny/häst

Thorsson
0

Man kan fästa en longeringslina på transpoerten, lägger litenedan förrumpan, så den känner ett litet tryck där. de brukar funka. Men med longeringslinan ska man inte försöka putta in hösten bakifrpn, utan bara hålla linan spänd, ha ett litet tryck så den känner stödet bakom sig. sedan släppa efterlite om den går bakåt..

bubbelbubbel
0

vi hade alltid en lina bakom perle så han kände att det var trygghet bakom rumpen också.
sen var det mutning som gällde. jag fick alltid så längst in med häst och godis. :P

PimTheGreat
0

…men en lina bakom hästen kan också ge helt fel effekt än det man vill….hästen kan få panik och kasta sig ännu värre bakåt… Jag hade rekommenderat att lastträna tills hästen går in självmant…. inga mutor eller linor… bara grimma och grimskaft. Lycka till!

thilda-
0

hur är du då?.. Nervös och spänd = hästen blir nervös och spänd….. hästen blir ju "som du" eller vad man ska kalla de.. och vart går du då du leder in han/hon i transporten? Rakt framför, på sidan osv..

gejsa
0

#8# Klart att hästen läser av hur du är. Men samtidigt så finns det faktist hästar som ändå är rädda för att gå in i trp.

Då spelar det ingen roll hur lugn du är eller om du sätter ett rep bakom arslet.

gejsa
0

Det ända raka är att traggla med hästen och låta den gå in själv till sist. Man kan aldrig tvinga in en häst.

thilda-
0

jo, och min lilla pålla är så pass kräsen om hur, vem, var och när man leder in henne :P

Ingen annan än jag själv har lyckats lasta henne :) och jag måste alltid gå brevid huvudet.. inte framför.. för då vägrar hon.. och var.. det får inte va för mycke folk runt om kring och samma som när :)

gejsa
0

#11# Men det är ju isf för att hon ser dig som ledare. Hon vill att du ska gå före. Skulle du stå bakom så ser hon inte dig. Då vill hon inte gå in utan vända sig om för att se dig. Kanske, det är vad jag tror iaf.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Peppe är inte ett dugg rädd för transport, men ändå ska han stå och sega sig och dra ut på det. ibland får vi ta en lina och hålla bakom honom (hinner inte ens komma 1 meter nära innan han är inne) eller så räcker det med att nån går förbi bakom bara utan att göra nåt.

kan bjussa på denna heta bild. hästen är extremt svårlastad, men helt plötsligt bara vänder han sig om och backar in i transporten. ja ni ser ju resultatet (ej jag på bilden)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thilda-
0

#12 sant så sant :) jag är hennes ledare. om typ mamma tar in henne från hagen och jag tar lillen samtidigt så vänder sig luddan sig om lite titt som tätt för att kolla om jag är där eller ej :) hon är så söt :)

thilda-
0

och om jag hamnar lite i efter kälken så stannar hon upp och väntar på mig :) och om Lillen skulle typ försöka bita mig eller vara dum så "försvarar" hon mig genom att göra "utfall" mot lillen :) hehe

Molla
0

Det är så jäkla svårt att få in en häst som inte vill… Mitt halvblod ville bara inte lastas, hon var inte rädd, utan bara envis som synden!!! Så fort hela hon var inne så kastade hon sig ut, när hon var ute bara stog hon där, inte nerväs eller något.

Vi lasttränade supermycket och hela hon stog flera gånger i transporten och käkade. Men så fort vi bara tänkte att lämmen skulle upp… då kastade hon sig ut. Det enda som funkade någorlunda var två linor korsade bakom rumpan.

-Japp-
0

Japp är svårlastad, tydligen sen en olycka på ridskolan när han var yngre, han skulle på tävling, tjejen hade bråttom, Japp backade in i ett cykelställ sen dess har han varit svår att lasta p.g.a. den anledningen ;) Men jag undrar det, han är inte det minsta rädd, jag kan stå och putti-nutta i timmar, han kör mig mig så in i h*lvete ja ;) Men sen nån kommer och sätter press på honom, lägger spö på rumpan så tar det 5 minuter så är han inne ;)

Är hästen inte rädd så är det bra om nån annan kan sätta press på hästen om du själv inte vill. Inte muta, hästen fattar snart att ju längre den står utanför transporten ju mer käk får den ;)

VeNyRa
0

har två tips, ett om man skulle lasta själv nån gång, ta en töm lr nått kortare sätt den bakom rumpan och korsa över manken och håll i framme, får samma inverkan som korsade linor bakom rumpan.
om hästen inte vill gå in så kan man sa en sopkvast och trycka med den på rumpan så att det sticks då brukar dom gå in.

Mandysan
0

Jag har oxå det där problemet, min häst vill inte åka och pressar man henne med linor eller är för många så får hon panik. Hittills har det funkat bäst att bara vara två personer och en mathink, en person (jag) leder in henne och den andre stänger i bak, mathinken väntar i fram…

Naaathaaa
0

Usch, det låter inge roligt.

Som tur är är våra hästar inte ett dugg svårlastade, de gillar att åka transport. Vår ena går väldigt snabbt upp medans den andra ska titta på precis allting innan han går upp… =)

Mixie
0

Min häst är bara tjurig.. sist vi va inne på valla gick hon klockrent in när vi skulle dit.. närvi skulle hem tvärvägrade hon, sen blev ja så frustrerad så en annan tjej tog över å då gick hon raka vägen in, lovar att hon bara retas :) Eller så tyckte hon solvalla var ett bra ställe att spendera dagen på och ville stanna ;)

//Mickan

Fija
0

Alltså min sambo är ju såklart van att hjälpa till och lasta, casper och jenneka har han ju hjälp till med flera gånger förut, så han kan ju hur man gör helt klart! Han puttar på baken så han inte går utanför och stänger sen transporten. Och kompisen hade i uppgift att stå å locka me en hink me godis. Casper är ju aldrig några problem att lasta, men jenneka kan ju tjorva lite.

Elix var lite stressad men inte speciellt…Vi tog de ju bara lugnt, han fick ta ett steg i taget in i transporten. En godis för varje steg. Och bara lugnt och fint. Och det går rätt bra ändå tills man ska sätta fast honom och börja stänga transporten, då blir han helt galen och bara kastar han sej ut. Fast ibland även innan han kommit helt in, fast då inte lika hemskt…Och det jobbiga är ju att man måste flytta mellanväggen för att han ska vilja gå in, se de tar ju säkert en halv minut innan man lyckats flytta den och fått dit bommen bakom han. Och det är ju inget man hinner…

Men men…ska börja lastträna honom. Bara synd att jag inte kan åka in till kliniken med honom nu då…

Fija
0

#3 haha! jo, jag hade gärna ridit eller lett han in till kliniken om det inte var drygt 2 mil…

Fija
0

Någon som har tips på hur man kan få honom att sluta kasta sej ur transporten?

För detta har varit ett problem även förut då vi lyckats lasta honom. Då han ska ut kastar han sej när han ska ut ur transporten. Han kan backa lugnt nått steg och sen kasta sej tvärt, han e helt oberäknelig…

Fija
0

Å sen idag var det sånn himla tur att han inte skada sej, jag hade pullar tränset på honom över grimman när vi lastade och när han kastade sej så så tog det exakt på den fodrade runda grejjen på nosryggen, så den blev hårt skrapad och förstörd, men sånn himla tur att det var den å inte nosryggen han skrapa sönder!!!!

Fija
0

Men han hade kanske bara en dålig dag. För förut har det som sagt gått klockrent in i transporten, bara vare problem ut. Så ska lastträna i helgen och göra ett nytt försök nästa vecka…

Sov gott alla!

Muszimba
0

Hur ser stalldörren ut? Är det en liten eller en stor? En del stalldörrar är så pass stora att om man öppnar båda dörrarna att man kan backa till släpet till stalldörren och sedan fälla ner baklemmen in på stallgången. Då blir det ju lite av att hästen är på ett sätt kvar i stallet hos kompisarna.

En annan tanke är om det finns en urlastning fram, kan man ha den övre luckan öppen för att när hästen står precis vid baklemmen att någon gör en "tittut" vid den främre delen och precis när hästen är inne stänger man bakluckan.

mazze
0

#24 Är transporten stadig? Min häst kastar sig om hon känner att transporten ger "vika". Många enkelaxlade gungar lite (vet inte vad ni har), isf så är det bra att använda stödbenen.

Thorsson
0

#13. Är det Calippo? ;)

Peppe
0

#29 japp

Thorsson
0

#30. ok. hur är det med kraken nu då? är han något tjockare?

Peppe
0

#31 inte ett dugg. han får 6 kg hö om dagen. men tycker mer synd om d-ponnyn som inte är mycket bättre hon, men som trots det oxå får bara 6 kg hö!! och ibland håller sig småtjejerna inte till foderstaten ens utan när d-ponnyns före detta skötare var och kollade till henne så fanns det 0.5kg hö i nattpåsen!

Thorsson
0

#32. fruktansvärt! herregud. hästen måste ju ha sin mat, det är ju inte bara att rida..

gejsa
0

Var det ingen som anmälde hästen som inte fick mat?

Peppe
0

#34 jo. men jag har inte hört mer. det har tystats ner

gejsa
0

#35# Får den mer mat nu då eller är den helt tanig nu?

Peppe
0

#36 jag har inte sett honom på säkert 3 veckor nu. han har alltid täcke på sig. både d och b ponnyn äter 6 kg hö / dag. senast jag såg honom var han vakren sämre eller bättre. men vi har 80% säkra på att han har tandproblem

Peppe
0

vi ÄR ju förstås 80% säkra…inte har ;)

gejsa
0

Stackaren! Nu när det blir kallare också så kommer hästen att frysa fast han har täcke om han är tunn. Ju tunnare ju mer fryser han. Det blir en ond cirkel.

Thorsson
0

stackarn <3

Fija
0

#27 Stalldörren e tyvärr för liten. Är bara lite större än en vanlig dörr.

Det finns urlastning fram, men man måste öppna hela den på samma gång, e som bara en stor ramp. Och är rädd att om jag börjar lasta ut han fram att han kastar sej över bommen när han blir sådär knäpp. E ju lite skönare faktiskt att han kastar sej bakåt å inte över mej iaf! (= Eller att han hoppar över bommen när man kör, försöker ta sej ut genom fönstret eller nå om han lär sej att de gå gå ut frammåt också…

Fija
0

#28 jodå, transporten e stadig Glad

Fija
0

Men ja fundera på hur ja ska träna honom???

Fundera på bara ta ett steg in i transporten å sen backa ut lugnt igen å berömma. Å sen gå längre å längre in för varje gång. Å sen stänga transporten, öppna å backa ut. Köra en lite plutt sväng å så vidare…??

[slo]
0

#43 Precis vad jag tänkte rekomendera dig att göra, och glöm inte: låt det ta TID! Stressa absolut inte fram något resultat.

gejsa
0

#43# Gör så men stressa inte.

Hade en inackordering som höll på att lastträna sin häst varje kväll en vinter. Hon stod och höll på i timmar varje gång. En dag räckte det med ett steg in och hon backade ut henne osv. Efter några månader så stängde hon luckan men stod kvar inne och åkte inget. Du får ta det riktigt varsamt. Hon kan nu åka alldeles själv med sin häst och lasta den själv.

Jag har ju själv Gobban som vägrar åka trp men jag orkar bara inte börja kämpa. Han är ju iaf så gammal också så vi ska inte åka och tävla eller så. Och ska han tas bort så blir det här hemma.

Fija
0

#44 #45 Det är så skönt att man börjat tänka rätt i hästhanteringen! Har ju hållt på med nh å så ett tag nu. Och det är ju verkligen super!

För några år sen hade man säkert bara börjat lina in gubben istället och tvingat han in. För det var så man fick lära sej lösa lastproblem då ju…

Och visst måste jag verkligen få in han i transporten så ser jag det som ett lösning, men ingen lösning jag vill ha på lång sikt…