Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2242 ggr
Bobby
0

Före och efter...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är lille mannen helklippt och BADAD! Han var såååå skitig! Har inte blivit borstad på ca 10 år! Inte verkad på väääldigt lnge… Men nu är han nyverkad! Inte jätteren, MEN BETYDLIGT RENARE ÄN INNAN!!!!!!!!!!!!!!!!

Minishettishingsten Emilo snart 18 år, 72 cm låg!

Före

Bobby
0

Efter

Bobby
0

Skillnad???

pippa__
0

OJJ Helt ny pålle ju! :D Så sööt!!

thilda-
0

oj oj :D

Bobby
0

Nu är han ändå inte ren… MEN betydligt renare än innan!!!!!!

gejsa
0

Är det samma häst då? :)

thilda-
0

ja o ja!! och han ser ju mycke piggare ut oxå :D

Bobby
0

Snacka om en MASSA löst skinn! Och i går så frös han så han skakade efter badet… Men idag har han haft 600 grams fyllning i täckena så han var riktigt varm när jag tog in honom… Snäll verkar han också vara!

Snuttan2
0

Vad mkt snyggare han blev :D

Jag skulle vilja tunna ut manen lite med :P

Bobby
0

Det kommer… Första vi ska göra härnäst är pannluggen!

muirab
0

OJ!!! Det blev ju en heeelt annan liten heppa Glad

gejsa
0

Att röra man och lugg på mini- och shettis är ju heligt. Dom ska man inte klippa ju.

lisette
0

äsch ser ni inte att hon bytt ut hästen? ;)

men varför tunna ut manen? det är en shettis för jössenamn. en sån häst ska man låta manen växa på!!!!!!!!!!!

gejsa
0

#13# Haha precis lisette. Skrev ju just det ja med.

Bobby
0

Det är bara det att ägaren klippte av pannluggen rakt av för några veckor sedan… I lite etapper iof. Men… HEMSKT! Nu ska vi rycka den så att den inte ser avklippt ut. Manen skulle behövas tunnas ut då den är lika lång som tjock…

Snuttan2
0

Alltså trimmar man ponny som ska behålla ur-tids-utseéndet eller vad man nu vill kalla det så tar man ju mest bort det slitna håret och snyggar till det, man behåller ju det mesta…

Ävne utställnings-ponnyer som ska ha kvar "orginal-utseénde" trimmas väll?

lisette
0

jag hade ryckt pannluggen, men sprayat pälsglans i manen o rett ut den. finns ju inget vackrare än en tjock lång man.

Bobby
0

Manen är sprayad och tvättad… Jättefin om man jämför med innan… Men så tjock pch sliten. Problem också när han har huvudet i marken… Hela manen nästan hamnar i leran…

Annette
0

Nej, man rör aldrig taglet på en Shetlandsponny! Det skall vara så långt och tjockt det bara går. Om svansen släpar i marken kan man klippa den, men bara lite.

Jag gråter när ni pratar om att klippa och tunna ut taglet på en shettis Gråter

LinaN
0

#18, lösnignen på det bekymret är att fläta manen ;D

Harry går omkring emd flätor mest hela dagarna, han är litet småtöntig me nah nslipper iaf att ha en gummisnodd med en färgglad roset ti pannan som många av de andra hästarna i stallet har just nu (tror mitt flätande spridit sig som en löpeld i stallet….)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

thilda-
0

Man kan ju gör "Ardennerfläta" på han då han ska va i hagen :)

ett tips är att ge rapsolja i maten till han oxå

lisette
0

pippa flätar manen på lilleman, till min lycka. den är ivägen heeela tiden.

Sehvrin
0

Om han inte ska ställas ut ser jag inget fel i att klippa manen på honom, man ska ju orka hålla den i ordning och så.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

thilda-
0

men om man ger 1msk rapsolja i maten så blir svans, man och pannlugg lätt utredd… man kan nästan tro att man har sprayat pälsglans i de..

jag ger rapsolja i mina ponnyers mat och folk tror inte på mig att det är rapsoljan som gör taglet så glansigt och fint

Lindbygarden
0

Han är verkligen jätte fin!!

Lindbygarden
0

Har ni spolspilta inne i stallet med varmvatten eller använde ni spänner? (Frågar då vi inte har ngn spolspilta eller varmvattenberedare uteGråter)

sofiiea
0

åå va sööt

__iE
0

vilken skillnad ! Säkert på att det är samma häst ? :P

Han ser mkt piggare o fräschare ut :)

pippa__
0

KLIPP INTE AV MANEN!!!!!!  Den var ju jättefin ju!! Som många har föreslagit så fläta manen vid behov…en shettisman/svans behöver du inte borsta mer än några gånger om året eg. Dränk den me pälsglans och fläta så blir det så bra så! :D

Alexandra13
0

Så söt! Ge mig :)

Säger som dom andra klipp inte manen!

Yessica
0

Ooooj! Vilken skillnad, vilket jobb du gjorde. Nu ser sötingen mycket snyggare ut =) tänk vad lite omvårdnad kan göra.. =) KUL!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

gejsa
0

#24# Tror du på det där själv?

thilda-
0

#32 på rapsoljan??… Oh jaa… svansen och manen vart riktigt fin!! Förut var jag tvungen att använda piggborste för att få ut tovor och spån.. och nu behöver jag bara ruska på svansen lite så försvinner spånet :) kom o känn på Luddan o amigos svans  :)

gejsa
0

#33# Det kan inte bli skillnad på 1 msk till en häst tyvärr. Det är nog något annat som hänt isf.

LinaN
0

piggborste? ó.Ò

jag anvädner fignrarna när ajgs ka reda ut tovor……

När Harry kom in fårn betet hade han en tova i svansen som var lika tjock som min underarm.

svanstrassel.jpg picture by Caija

Till vardags ser ha nut såhär:

pgngen.jpg picture by Caija

Prydliga flätor som hindrar manen från att tova ihopa sig igen, som tas ur, borstas igenom och flätas om en gång i veckan. Manen håller sig ren och fin. Men det tog bara 4 dar o reda ut manen. det var djävulska tovor i man och svans. tror vi stod åtminstonne en timme åt gången o redade ut tovorna….

Så det tar sin lilla tid o reda ut, men för guds skull klipp INTE AV MANEN ! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Jag tar med mankniv för att putsa bort slitet/brunt tagel… blir jättebra och syns inte att man varit där och manipulerat

thilda-
0

#34 jag snackar om en B-ponny… inte HÄST

gejsa
0

#37# En b-ponny är väl också häst. Det är för stort djur för att du ska märka skillnad på 1 msk.

gejsa
0

Om jag får svårt att borsta någon svans eller man. Så har jag en orange flaska som jag sprutar på svansen sedan är det hur lätt som helst att borsta den.

Jag använder alltid piggborsten. Men jag borstar inte så ofta mer än när jag ska rida så det blir inte utslitet ändå.

thilda-
0

Firefox menar du…. jag märker stor skillnad sen jag började ge dom rapsolja i maten…. Om du inte tror mig så kan du ju komma till övik så får du känna på deras rumpa :)

gejsa
0

Det behöver jag inte. Tro kan försätta berg vet du. Det du vill tro ser du. :) Finns inte en möjlighet att du kan märka det på endast 1 msk iaf.

För du menar väl att hästen får det i sig. Inte att du sprutar det med vatten på manen?

thilda-
0

nej jag ger rapsoljan i maten så klart som dom senare äter upp

muirab
0

#41 Min kompis ger rapsolja åt sina hästar. Typ 1/2 dl om dagen och hennes hästar har otroligt blanka pälsar och manar. Hade själv svårt att tro det , men men…

gejsa
0

Det är skillnad på en msk och en halv deciliter. För 1 msk gav jag min hund för att få fin päls, bra mage osv. Själv gav jag 1 dl till ett halvblod.

Sehvrin
0

#29 Bara borsta några gånger om året? Den manen skulle ju bli jättetovig (beror iofs på kvalitet). Man behöver reda ut den betydligt oftare än så, är min erfarenhet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

svampi
0

Fattar inte varför alla är emot klippta manar på shettisar! Den har ju varit så i hela sitt liv, kan den inte få vara klippt nån gång. Den kanske tycker det är skönt…Fast vi kan ju aldrig veta…

Jag tycker du kan klippa det lite. Manan blir ju starkare av det och herregud det växer ju ut igen! Så det gör inte så mycket om det blir lite fult första gången, då vet man det tills nästa gång.

Shettisen på vårat stall har ingen mann alls. Fast han har ju eksem…

Kattapult
0

Lille sötnosen! Vad fin han blev!

Sunset
0

#35 vad är det för mening att ha flätor? då kan man ju lika gärna rycka manen kortare.. om man ändå aldrig har manen utsläppt så tycker jag att det är onödigt att ha flätor. är finare att ha utsälppt än flätor tycker jag.

svampi
0

#48 Jag tycker också det.Känns onödigt.

thilda-
0

#44 för mig räckte de med 1 msk iaf……

Marija
0

Vad fin han blev! Jätte söt ju :)

Tkr du ska behålla manen, ifall du nu ska klippa så tkr jag inte att du ska ta bort mycket, bara topparna och det slitna :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

PimTheGreat
0

Vad fin han blev…:D

MEN INTE RÖRA MAN. LUGG OCH SVANS………….han har ju jättefin man!!!! som de andra skriver så tycker jag med det är heligt på en shettis….fläta den istället om du tycker den är ivägen eller åker i marken… absolut inte tunna ut…..man SKA vara tjock ju….

GucciDior
0

Naaw vilken liten sagoponny!

Annette
0

#46. Därför att en shettis skall ha riklig behåring.

Bobby
0

Grejen är den att han mer eller mindre är vanvårdad… Nu är han ren och manen är tovfri. Manen är säkert 2 dm tjock! Men klippa den ska vi inte göra, möjligtvis ta uttunningssaxen och tunna det innersta håret.

AusaBausa
0

säger som flera andra, rör inte manen m saxen!!! det är ju det som gör shettisen all manen!

spraya o reda ut den det är vad jag hade gjort!

Han blev jätte fin efter bad o klippning!

bebbe
0

#35 här ser du vem han fått sin fina man efter, den är lika tjock på båda sidor.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

joytick
0

Skillnad! :)

Men varför ska du hålla på å pilla med manen? :'( Min kompis minishettis har en man som räcker ner till knäna. Är ju bara att fläta när det är lerigt och så?

Mixie
0

#32 har funkat på alla hästar jag har haft i alla fall.. en såg man verkligen världens skillnad på.. ingen aning om hur mycket jag tog däremot, en skvätt i hinken på kvällen..

//Mickan