Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1638 ggr
-Japp-
0

Halka.

Ska köra halka nu på torsdag. Vad gjorde ni när ni körde halkan? Hur lång tid tog det?

Och btw, hur långt är det från Hässleholm till Olofström? Vi ska köra där ;) Nån som kört där kanske?

[slo]
0

Nån trist föreläsning, lite genomgång, var några som fick hänga i en bil som snurrade runt, "krocka" i typ 7km/h… Sen blev det åka av :D Ett litet tips är att försöka få köra bmw om dom har det där… Bakhjulsdrivet är oslagbart när det är halt :)

gejsa
0

Min dotter tyckte det var jättekul med halkkörningen.

När man själv tog körkortet för över 30 år sedan så fanns inte ens halkkörning. Då fick man lära sig på vägarna. *ler*

lisette
0

olofström ligger väl i blekinge va? eller är det kalmar? *förvirrad*

varför ska ni köra så långt hemifrån?

bubbelbubbel
0

vi gjorde samma som slo, krockade, välte i en bil och körde.
vi skulle göra hård inbromsning så vi inte skulle köra på asta 89 år, och sen inbromsning och svänga så man snurrade.
inbromsning mellan koner som hoppade upp och lite sånt.
jag tyckte mest det var läskigt.

fridak
0

när jag var på halkan hade elen gått…men vi fick krocka, känna hur tungt ett huvud är för att veta vikten av att ha nackstödet inställt rätt. höra att ena körskoleläraren alltid funderat på vad som händer om man krockar och äter en glasspinne samtidigt. vi fick köra volvo, och det kändes som att vi hade halkbana både fram och tillbaka från halkan, vi behövde inte använda de där ramarna för det var så halt ändå. vi fick väjde inte för asta som bubbel gjorde, vi väjde för älg;) vi skulle köra sicksack(ngn bana) men man såg knappt markeringarna för snön. de kopplade ur abs-bromsarna så skulle vi testa samma grejjer utan låsningsfria bromsar.

det är askul! se det inte som ett test, för det är det inte, det är bara till för att man ska se hur farligt det kan vara när det händer utanför halkbanan.

-Japp-
0

#3 vet faktiskt inte, men vet du hur lång tid det tar att köra dit? jag kollade på karta, men det är ju svårt att avgöra hur lång tid det tar att köra.

-Japp-
0

#5 hur lång tid tog det? 1 timme? hela dagen?

pippa__
0

#3 Det är närmaste halkbanan från oss sett..

-Japp-
0

puttar ^^

fridak
0

#7 vi var kanske där i 2 timmar sen var det 4 körlektioner fram och tillbaka därifrån på ca 40 min så 4 timmar 40 min.

-Japp-
0

#10 men ni åkte också i en bil, ni var 4 och turades om att köra? :) tror vi ska göra så i allafall.

RubHel
0

Halkkörningen är helt klart det roligaste av allt :D
Först hade vi lite föreläsning och fick göra en uppgift. Vi åkte två och två i bilarna. Först körde vi i olika hastigheter (från 30 km/h-50km/h) och skulle undvika att köra på "människor". Vi fick sladda (eller ja, vi skulle häva sladdarna, jag lyckades första gången sen tänkte jag för mycket på hur jag skulle göra så då gick det åt pipsvängen xD). Vi avslutade med att köra 70-80 km/h ner för en backe för att sedan göra en hård inbromsning. Det var iaf askul!

fridak
0

#11 vi var två övningskörare per bil + lärare. vi körde i två bilar så 4 elever och 2 lärare totalt. körskolan jag gick på brukade ha 2 bilar per gång för att öva omkörningar också.

-Japp-
0

Vi ska köra själv i bilen på halkbanan :D snackade med en kompis som gjorde halkan för nån månadsen och dem körde helt själv i bilen på halkbanan ;)

RubHel
0

#14 Det gjorde vi med. Ledaren satt i ett torn och hade koll över hela banan och pratade genom radion. Fast när vi skulle göra den sista inbromsningen satt han dock med i bilen :P

lisette
0

men sluta, är olofström närmsta banan? det måste vara närmre till malmö!

8 mil ser jag att det är. det tar en timme att köra till malmö, då är det 90 halva o 110 resten.

jag hade nog gissat på 1½ timme eller 2 om man kör fel.

Bobby
0

Det tar en timme att kör dit! Har själv gjort halkan där för ca 14 år sedan! Lycka till!

bubbelbubbel
0

#15, jasså satt han med er i bilen då ?

vi var ensamma hela tiden, och körde fin liten ny audi.
dom som gjorde halkan bara nån månad innan oss fick köra skrotfärdiga bilar :P hahaa

bubbelbubbel
0

nej nu ljög jag kanske. det var kanske tom en mercedes, en sån liten sak.

davidia
0

vär jag var och gjorde halkan så fick vi köra själva hela tiden.han satt typ i ett torn och babbla.

Lindbygarden
0

det är jätte kuuuul! passa på att få känna på det ordentligt och var inte rädd för att gasa på.. ni är ju där just för att känna på hur det känns..

Tjejen jag körde i par med lyckades få vår bil att flyga rakt upp på vallen brevid ( hon fick spinn på bilen och det bara womwomwombang!!! Ngt gick rakt av under bilen så vi fick ta en ny och lämna vår där uppe.. men hon blev godkänd ändå:O)

bubbelbubbel
0

det är väl det som är så skönt med halkan, att man bara blir kuggad om man missköter sig. allt annat är ju sånt man ska testa på, det du beskriver tex mrs-dibs, det var ju inte hennes fel.

__iE
0

Olofström ligger i Blekinge ;)

Så nu har ni lärt er någonting nytt idag :P ^^

pippa__
0

#16 Alla körskolor här i K-stad använder Olofström som halkbana så nån anledning måste det va ;)

lisette
0

vad sjukt

pippa__
0

Jepp jepp..man får hitta dit oxå själv och det är ju mindra roligt då den tydligen ligger på en liten "stig" typ som knappt syns :/

lisette
0

hur lätt är det då när man uppenbarligen inte har körkort.?

pippa__
0

Cykla? hihi nee man får väl ta sej dit bäst man vill eller nån snäll förälder..man kunde nog åka me nån på körskolan me

bubbelbubbel
0

knepigt att ta sig dit själv, vi blev hämtade med buss ! sånt lyx :D

-Japp-
0

GUUUUUD SÅ KUUUL DET VAR :D
Vi möttes utanför körskolan 7.30, vi var 4 pers som turades om att köra upp och hem.
MEN FY VAD KUL DET VAR :D
OCH ALLDELES SJÄLV OCKSÅ :D
Dock var det hemskt att krocka och hänga upp och ner i en bil :O aj, aj, aj.
Men jaaa, roligaste dagen på länge :D
Kom hem nu alldeles precis.

Bobby
0

Men hallå! Det finns kartbok!