Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 17717 ggr
Lindbygarden
0

EFTERLYSES..ROLIGA RIDÖVNINGAR FÖR BARN!

som rubrikem säger… otroligt tacksam för roliga ridövningar för barn..

Gärna western el gymkhana inspirerat..

Hur ska de utföras, hur ordnar man olika redskap mm.. Visa gärna bilder och låt fantasin flöda!

Har en 11-årig grabb som nu kommer börja rida lite mer, han tycker att vanliga ridlektioner med "bokstavsridning" är tråkigt.. så jag behöver inspiration till rolig ridning:O)

TACK på förhand!

Ida_79
8

kolla www.hippson.se där får jag massor med inspration ifrån.

Lindbygarden
0

ahaa.. där ska jag kika in! Tack ska du haSkrattande

Lindbygarden
0

någon annan som har tips?

Zahara
0

bommar,koner,miljöträning,programridning :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lindbygarden
0

#4 ahh ok.. ngr roliga övningar med koner?

Fler tips gott folk, har ni det?

The-Photo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Voltige kanske? Annars kan man ju rida utan att hålla i sig,barbacka!

Mixie
0

Jag hade "ponnyridning" för tre små barn en gång i vecka med förra russet… dom red 20 minuter var ungefär då dom fick träna på å gå slalom mellan koner.. stanna precis på mitten mellan två bommar som låg brevid varandra med en meters mellanrum, också trava ett visst antal steg innan dom antingen skulle sakta av till skritt eller göra halt. Dom fick rida utan stigbylgar och tyglar. Ibland red vi ut också då brukade vi gå över små diken och träna på halter och igångsättningar och sånt som är viktigt att kunna för att rida ut.

//Mickan

Mixie
0

Lägger ut en till bild på killen och Oddny när dom är sååå söta :) Dock något ojämna stigläder :)

//Mickan

Lindbygarden
0

perfekt!! Tack för att ni delar med er och ger mig inspiration:O)

nannan
0

Banor med konar och bommar brukar vara bra, rida emellan, göra halt, komma fram i trav osv. De lär sig att använda hjälperna på ett annat sätt, eftersom det verkligen ÄR halt mellande där konerna osv.

Tänk på, är det en volt, så ska man rida ut TILL konan, men inte runt den. Då lär man sig fort att använda innerskänkel och yttertygel istället för att dra hästen i innertygeln.

En elvaåring tycker fortfarande att de tär skoj att leka, och varva gärna ridningen med det, hästen kommer garanterat att uppskatta det också! Spana gärna in gymkhana.nu och använd grenar därifrån! :)

Lindbygarden
0

#10 det med volt-kona var smart! Det har jag inte tänkt på innan!

Ja lekar är jätte viktigt! Tror att man kan lära sig minst lika bra på detta sätt samt att han lär sig hålla blicken mot dit han ska rida och inte sitta och stirra ponnyn i manen… som många görOskyldig

Det tråkiga är att vi bor mitt på "prärien" så vi har inga mysiga skogstigar att rida på mm…

nannan
0

#11  Det är bara din fantasi som stanar utvecklingen, jag har inte heller någon direkt skog, det tar för lång tid för att komma dit så det är endast för konditionsträning på sommaren. Men vi lyckas nog underhålla fantasin ändån. ;)

Lekarna är tokbra, för ryttaren kopplar bort ridningen när de fokuserar på leken, och allt kommer automatiskt. Om en ryttare t.e.x. rider mot ett hinder flera gånger och varje gång misslyckas.. Jag som ridlärare säger då istället "Titta på mig" och till följden så blir språnget bra. Ryttarens känsla tränas upp. Samma sak med voltarbete. Ställ dig själv i mitten, eller en kon, och be ryttaren titta dit HEEELA tiden, och då blir även volten rund… ;)

Lindbygarden
0

#12 jamen då vet du hur det är:O) Vi har fått tillåtelse att använda grannens träda som är dels som en ngt mindre gräspadock samt med en lååååångt gräsraka där han kan öva lite skytte/slalom mm i framtiden.. Sen har jag vår stora sommarhage som vi får "rida ut" i… slinga på dryga 800-1000 m.. det får ju fungera så helt enkelt.. vi har i övrigt en 90 väg för att kunna ta oss vidare eller grusvägar med djuuuupa breda diken på båda sidor.. inte vad man tar ut nybörjare på..

Vilka lekar har ni tips på? Hinderbana med bommar att rida mellan, göra halt mellan, rida in i ruta, koner att rida slalom mellan, har ni fler på lager?

Fluffen
0

Lägg ut 4 trav bommar ovh trava över sen kan man ju också köra slalom mellan bommarna också.