Mjäll?
En liten shettis i stallet har fått nått som ser ut som mjäll, har sett det förut men inte så mkt som han har.
det sitter i manfästet men börjar sprida sej mer mot halsen. vad kan de vara? och vad ska man göra åt de?

Ingen

Det kanske är skrov dvs exem..
Är det inte mjäll då ? Prova att bada i mjällschampo kanske ?

Såpa ärbra mot mjäll, har en exemhäst vårat stall som dem tvättade med såpa, fungerade bra:)

det går som inte att tvätta honom nu eftersom att det är jäkligt kallt i deras stall och ingen rinnande vatten :-/ får vänta tills det blir sommar isf.

En del hästar har mjäll, men exem är vanligare. Borsta noga, gnugga ner i manen och försök att komma ner under päls och hår.
Jag har problem med min tös, hon har exem i svansen, men veterinären tipsade mig om head and shoulders, vilket är tokbra på henne! Dessutom luktar det så gott och är mycket billigare än de schampo de har i hästaffären! ;) Håller länge också.

Haha, min kompis häst hade mjäll ;) Och ja, hon tvättade hästens man och svans med Head And Sholders ;) Och dte hjälpte faktiskt..

Okej :-) det blir att prova till sommaren, men om det nu är exem, lider dom av de?

Exem kliar ju, oftast shettisar får ju eftersom de har så mycket päls. Rykta, rykta!