Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1978 ggr
VeNyRa
0

Mjäll?

En liten shettis i stallet har fått nått som ser ut som mjäll, har sett det förut men inte så mkt som han har.

det sitter i manfästet men börjar sprida sej mer mot halsen. vad kan de vara? och vad ska man göra åt de?

VeNyRa
0

Ingen

jennie-w
0

Det kanske är skrov dvs exem..

Kristina-
0

Är det inte mjäll då ?  Prova att bada i mjällschampo kanske ?

Star
0

Såpa ärbra mot mjäll, har en exemhäst  vårat stall som dem tvättade med såpa, fungerade bra:)

VeNyRa
0

det går som inte att tvätta honom nu eftersom att det är jäkligt kallt i deras stall och ingen rinnande vatten :-/ får vänta tills det blir sommar isf.

nannan
0

En del hästar har mjäll, men exem är vanligare. Borsta noga, gnugga ner i manen och försök att komma ner under päls och hår.

Jag har problem med min tös, hon har exem i svansen, men veterinären tipsade mig om head and shoulders, vilket är tokbra på henne! Dessutom luktar det så gott och är mycket billigare än de schampo de har i hästaffären! ;) Håller länge också.

-Japp-
0

Haha, min kompis häst hade mjäll ;) Och ja, hon tvättade hästens man och svans med Head And Sholders ;) Och dte hjälpte faktiskt..

VeNyRa
0

Okej :-) det blir att prova till sommaren, men om det nu är exem, lider dom av de?

nannan
0

Exem kliar ju, oftast shettisar får ju eftersom de har så mycket päls. Rykta, rykta!