Maskfråga....
Då har jag en fråga här…misstänker att min lilla kille har mask. Hur lång tid tar det innan man får svar på ett träckprov? Har bara haft honom i 2 månader än så länge och ingen avmaskning har gjort hitills..är det för sent att göra det nu?

Du får svar på några dagar bara.

Är det för sent att maska nu?

Har hästen mask så är det aldrig för sent. Men ta träckprov först så ser du ju om du behöver maska av. Gjorde hon inte det innan du fick hämta honom till Lisette? För isf har han inte hunnit få i sig så mycket mask. OM nu Lisette har mask i sina hagar. Det har ju inte gått hästar där i så många år. Så den lär väl ha varit helt maskfri när hon tog den.

Han maskades inte innan han kom..=(

På tal om mask, jag pratade med en gammal "hästkarl" här om dagen och han sa att ett bra avmaskningsmedel är att ge 1kg äpple/storhäst på en gång, det är avmaskande, masken tål inte så mycket garvsyra på en gång. risken är att hästen kan bli lite lös i magen, men det går fort över, kanske värt att prova i stället för en massa kemiska preparat.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#5# Det är nog mest hörsägen. Tror inte alls att det fungerar. :)

undrar varför så många "naturmetoder" förkastas
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#7# Ja du, det är väl antagligen att det inte fungerar. Man "trodde" att det fungerade förr. Men man hade ju inget bevis för det heller då. Nu kan man ju ta träckprov och se om det gick bort tex med 1 kg äpplen. Det kunde man ju inte förr.
Tyvärr så tror jag inte att det skulle försvinna för en sådan sak. Vårt avmaskningsmedel är ju så himla starkt för att döda masken.

nästan så man skulle provat det här med äpplena.
vi har ivf bestämt oss för att ta ett samlingsprov på hästarna, ska in på analycen imorgon och se om de kan hjälpa oss. sen avmaskar vi när det blivit frost.

"9" Det är ju som att kasta pengarna i sjön. Att ta ett samlingsprov menar jag. För en av flera hästar har mask. Du kan ju inte se stygnflugans larver på ett träckprov tex. Har ni sett ägg på någon av hästarna? Isf avmaska utan träckprov. Nu har det väl varit frost och fryst hos er flera ggr så ni behöver inte vänta längre.
Ta bandmaskprov med. Det glömmer ofta folk att ta. och det är ju jätteviktigt det med.

varför är det att kasta pengarna i sjön? det är väl smidigare för då ser man ju vad hästarna har för maskar?
styngflyga SKA vi maska mot när frosten har kommit ordentligt för alla hästarna hade ägg i somras.
det ska ju vara frys flera dagar i rad för att äggen/masken ska dö. det tinar varannan dag typ. ganska störigt.

Jo, men då behöver ni ju inte ta träckprov eftersom dom har styngflugans larver i kroppen. Då måste ni ju avmaska mot det iaf.

När jag menar kastar pengar i sjön. Är att ni har väl 3 hästar hos dig nu? Och tar ni samlingsprov så ser ni inte vem som har mask. Det kan ju vara så att bara en har mask. Då måste ni ju avmaska alla 3 eftersom ni inte vet vem som hade mask. Det var så jag menade. :)

men har en häst mask så borde alla tre ha det med med tanke på att de gått i samma hage. eller hur? lika bra att göra det, annars hade vi tagit varsitt separart prov.
styngflygan ska vi maska mot i vilket fall som helst.

Nej, så är det ju inte alltid. Vi tog ju träckprov på 7 hästar förra året. Enskilda alltså. En hade 0. en hade 45. några hade lite över 100. gobban hade 450 och min inackordering hade 550. Och ändå hade dom gått i samma hagar allihop.

hm vad skumt..
vi fick rådet idag att skicka iväg samlingsprov nämligen.
till er andra. på ponnytrav har de en bra artikel om maskning!

Om inte masken tål garvsyran, hur mår då hästens mage?
I värsta fall kan det leda till fång, om inte hästen är van vid att äta äpplen i stor mängd.

#16# Men det är oftast så att ju äldre en häst är desto mer mask har dom. Maskarna blir ju resistena med åren. Dom klarar avmaskningen alltså bättre. Så sa någon när jag frågade varför det var sådan skillnad. Fast det stämmer inte riktigt ändå. För det var nämligen Gejsa som hade 0 då och Sorro hade lite över 100 har för mig att det var 115.
Fast gobban och inackorderingen som hade mest är ju äldst. :)