dator*%&Q¤!%/(()
fyra dagar av fem har vi haft datastopp på jobb. det innebär extra jobb för oss. HOPPLÖST!
dessutom så spöregnar det verkligen ute… stackars hästar.
vilken fredag… *kräks lite*

gejsa, du önskade dig regn till ditt gödsel… här finns i överflöd, vad har du för adress??? ;)
jag har sol här :)
/Elin

här regnar dt med nu :/ öööser ner.. *pust*
har precis haft orientering, så hann nästan precis hem innan dt började regna.. :/
jag är, haha, glad för att det regnar, det må låta lite tokigt, men jag har en tokallergisk pojkvän som sista veckorna knappt orkat gå från bilen och in, utan att han blivit så utmattad av all pollen, till råga på allt drog han på sig en inflammation i luftvägarna och hade väldiga problem att andas ett par dagar. så för hans del, och alla andra pollenallergiker är jag glad att det regnar. :)
och jisses som det regnar för den delen, gode min gud det öser verkligen, värre än i duschen, haha.
__IE attans, så du hann innan det började då
Här har det duggat hela dan, fram tills förrän en timme eller nåt. Nu skiner solen och jag sitter och väntar på att hästen ska torka lite så det går att rida…

#1# Vi fick regn hela natten när jag skrev om det. Så jag behöver inget mer regn nu. Så jag talar inte om min adress. he he
Nu har vi nästan sol. Inget regn på hela dagen. Jo, ett litet dugg på ca 5 min är allt.

#5 vadå ? attans ?! dt va ju bra :) slapp man bli helt dyngsur :P

#6 hörru, nu har vi andra fått det du önskade. hur schysst är det??? ;)
# 7 hört talas om skadeglädje? det är tydligen den bästa glädjen… :D

haha, joo jag vet ;D

#8# Jo, men jag har mitt skit nu. Det regnar och regnar just nu. Tack för det du. Jag ville ju inte ha mer ju. Lyckades du hitta min adress iaf?

#10 hehe, jag har mina sätt att få som jag vill. här skiner solen!!! :D jag är i close connection med han "där nere" ;)

Ha, ha du lyckades inte så länge. Vi har lite sol nu då och då. Bättre att vara close med han där uppe. 

hehe det vet jag inte gejsa,.. ;)

Vet du inte? Det måste det väl vara iaf?

bättre att vara i kontakt med gud än hin håle??? njae det tror jag inte…
Nej för bövelen, hin håle är fräckare
Röd, horn, svans… Istället för en gubbe me skägg 
Hoppas jag inte trampade för många kristna på tårna nu 

Ha, ha det tror jag inte slo. Håller inte med dig lisette fortfarande. Tror nog att han där uppe vinner iaf. Det vet du väl. Dom goda vinner alltid över dom onda. he he

Hin håle?? What?
Neeejdå, det onda vinner alltid :) Se på mig, ständig segrare
Sussi, Hin håle = satan…

Ha, ha slo det tror jag inte på längre. Det goda vinner alltid…….

Ja fy detta regn!!
-Men bra för mina vilande sommarhagar iaf;)
Min dator hemma krånglar hela tiden..och eftersom det e en mac har jag inte lärt mig den änn…längtar till jobbets heliga PC så artiklarna kan komma in som släpar efter..

#16, 17
jag tror itne det gejsa. jag håller nog mer på hin håle… faktiskt. satanismen har mer som lockar mig än kristendomen.

Usch då! Det låter inte bra lisette.
aah lisette, har en bok som skulle passa dig..
"och fjättra lilith i kedjor"…mycket bra bok :)
hemsida för intresserad; www.lilith666.com

# 23 jag tycker du ska läsa lite om satanismen gejsa, det är väldigt intressant läsning faktiskt. det finns olika satanismer, men den jag tycker är bäst är den anton lavey startat - church of satan.
ajg skrev ett arbete om satanismen, tyvärr har jag inte kvar det. :(
#24 vad handlar den om? är det en skönlitterär elelr?
den handlar om en jädra massa grejjer faktiskt, och massa personer, men alla binder samman till lilith, som enligt mytologin är adams första hustru, som lämnade honom och sen blev en demon. . .det ska tydligen inte finnas mycket omskrivet om henne i bibeln,, men desto mer inom judendomen.
den klassificeras säkert som skönlitterär, baksidan börjar med,
"ockultism, historia, IT och matematik vävs ihop till en fascinerande berättelse…"

Hmm…
Jag tycker nog inte att man ska söka sig till satanismen för den har inga bra att medföra. Jag håller mig till gejsas linje.
Satanismens grundare satan (det hörs lite roligt) finns till för en sak: slakta, stjäla och förgöra oss människor. Och visst lyckas han ju bra många gånger. Se bara på världen. Jag är hundra på att det finns en ond makt bakom det hela.
Nej, jag håller kontakten uppåt istället!

#28 allt är ju vad man själva tycker sussi, säger som jag sa till gejsa. läs den satanistiska biblen, eller anton laveys biografi. man får sig lite tankeställare.
satan är inte grundaren till satanismen. det är anton lavey… :D

Nej tack! Är inte intersserad av att läsa sånt.
#28, som om inte alla religioner förgör både varandra, sig själva och dess anhängare? 

#28 No way! Vill/vågar inte befatta mig med sånt, int ens läsa på skoj!
Satan är ju ändå vad satanismen kretsar runt. Grundare var fel ordrval med det är väl ändå det satanismen grundar sig på, satan alltså.
#31 Absolut! Jag tror också att många religioner är satans påhitt, som islam te.x. Religioner och religiositet är det värsta som finns! Det dödar människor.
Alltså, vad menar du med att många religioner är satans påhitt? Religionerna är människornas påhitt, thats it.
Det är bara segraren som skriver historia, och han gör det på sina villkor…

#33 Jag tor att det finns en ond makt bakom all ondska på jorden. Religioner förstör och dödar människor och jag tor att det är ett av satans sätt att få kol på människan.

#32 njae som jag har uppfattat det så är satanismen en egoistisk religion, man hedrar satan som en del av sig själv.
#33 *applåd*
#34 jag kan berätta vad som förstör och dödar människan. det är människan SJÄLV. man kan skylla på allt annat, religion, satan vad som helst. men i grund och botten är det MÄNNISKAN som utför handlingarna. att skylla på en religion är bara bekvämlighet…
från datorer till religion. detta är intressant.. :D

Ja, hur kom vi in på detta eg?? ha ha

#35 Ja människan har såklart ett ansvar och en ege vilja att välja rätt. Men tror man som jag att det finns både en ond och en god källa så tror man också att religioner kommer från den onda källan (satan själv) eftersom de bara splittrar människor. Detta är löjligt förenklat men så ni ska förstå hur jag menar.
Och ni som verkligen tror att satan finns; Vad tror ni hans uppgift är egentlligen?
En av min kompis har sysslat med satanism och velat bli en häxa, hon är förstörd kan jag berätta. Där finns inga gott att hämta.

#37# Håller helt med dig sussi. Nu börjar det bli ruggigt tycker jag. Är verkligen du intresserad av satanism lisette?
Trodde att vi barade skojade från början men nu börjar det ju bli allvar.
men satanism är ju egentligen inte mycket värre än någon annan religion, och för att tro på gud, måste du ju även tro på satan.
men kristen, jude, muslim, buddist, hindu, alla har väl positiva (?) och negativa (?) fördelar. men det är ju bevisat att människor med olika religösa bakgrunder startar krig och annat.
och man får väl säga att satans uppgift är väl att ta hand om alla gud inte vill ta hand om ;)
slopa religionen, får jag nog säga, det hade kanske varit lite lugnare i världen då…

#37 ALL religion är människans påfund. människan måste ha ngt att tillbe, annars så förlorar människan hoppet. det anser jag. alltså är människan satan personifierad…

#38, ja gejsa, jag tycker verkligen det är ngt som är tilltalande. men kanske inte det här med magin. däremot deras tänkande…

#39 SKITBRA länk slo..
I satanismen finns det ingen gud eller annan auktoritet som måste dyrkas: individen är i centrum, och den enskilda satanisten ser sig själv som formare av sitt öde, och därmed som en gud (LaVey 1969 s 44).

Man menar att trots att inte alla är eller kan bli satanister, finns det mycket i religionen som människor och samhället kan ta lärdom av.

#40 precis, hade det inte funnits religion hade folk inte haft ngt att kriga om…
Hehe, första inlägget handlade om datorer, sen blev det om väder, och nu är vi inne på religion… Det är ganska intressanta vändningar här inne 

som vanligt.. :D
Men de här var väl lite av ett extremfall, eller? :D

jamen vadå det är ju ett intressant ämne… och många som intressanta åsikter..

Ja detta är ett väldigt intressant ämne och det är också intressant att se hur andra tänker. Hur vi än vänder och svänger på detta kommer vi inte att bli överens.
I satanismen finns det ingen gud eller annan auktoritet som måste dyrkas: individen är i centrum, och den enskilda satanisten ser sig själv som formare av sitt öde, och därmed som en gud (LaVey 1969 s 44). Detta är ju det värsta! Människan upphöjer sig själv och gör sig själv till en Gud
…behöver man inte följa kristendomens moralregler utan göra det som man mår bäst av. Hur skulle världen se ut om alla gjorde som dom själva vill, eller må bäst av, som dom säger här, betyder samma sak i vardagen.
När jag läste länken kom jag underfunn med att satanism och allt vad det innebär betyder egentligen att man ska vara självisk och göra som man vill samt följa känslorna.
#40 Satan tar inte hand om någon, han är självisk.
#41 det i mitten du skrev stämmer samt att människan känner en otillfredställelse vilket gör att hon söker den i religionen. Alla religioner behöver inte vara från satan men stora framgångsrika religioner som islam får sin kraft någonstans ifrån.
Lisette, läs uppenbarelseboken i bibeln!! Jag sku tro att du tycker att den är intressant!

#50 absolut! jag älskar religion så det kan jag absolut göra…

# 50 igen, det är ju det jag säger. satanismen handlar inte om att dyrka SATAN som han som finns där nere. det handlar mer om att dyrka sig själv och tänka på sig själv. eller tänka på de som är bra mot dig. varför ska jag bry mig om en person som inte är vänlig mot mig?

#50 för tredje gången.
#41 det i mitten du skrev stämmer samt att människan känner en otillfredställelse vilket gör att hon söker den i religionen. Alla religioner behöver inte vara från satan men stora framgångsrika religioner som islam får sin kraft någonstans ifrån.
de får sin kraft i från någonstans? menar du kraften=satan?
du vet att islam härstammar från kristendomen va?
jag skulle säga att det är fel att skylla islam på satan.
muslimerna får nog sin kraft ifrån sig själva, och inte från någon annan, och skulle dom få det, skulle det väl i så fall vara deras gud.
och så vitt jag vet, så tillber dom inte satan iaf.
det går inte att skylla onskan på något annat än människan själv, som det redan är sagt här.

#50 det finns en kille i min klass som är monotetisk statanist.
Det man gör mot andra, kommer att återgäldas i framtiden, och allt ont man gör kommer att straffa sig någon gång.
Och eftersom att de inte tror på den gud, så tror de på att varje individ är gudar, även de själva efter som att endast de har kraft över sina handlingar.
Jag tycker faktist att det är ganska fint tänkt.
Hur FAN (haha, va lustig jag är
) kan du veta om han är själviskt om du aldrig snackat med honom (vilket man får anta att du inte gjort)?
föressten:
Ska man förlita sig på hur alla relioner är genom att läsa EN bok, som dessutom är en del av den kristna heliga boken?
// ^
^

#55 bra skrivet

Som jag tidigare sa så kommer vi aldrig att vara överens i detta ämne.
#52 Ok. Men det finns också satanism som dyrkar satan, använder sig av ritualer och i de grövsta fallen flår djur och spädbarn. Och nej, man kan inte bry sig om en annan person som int är vänlig mot en om man inte har tillräckligt med kärlek. Jag klarar int heller av att visa en ovänlig person lite vänlighet. Men jag önskar att jag kunde, det skulle göra mig till en bättre människa. Skulle int du bli glad om en männika visade dig vänlighet fast du varit ovänlig mot den? Jag skulle iaf beundra mig över den människan och själv ångra att jag varit ovänlig.
#53 Just precis. All religion härstammar egentligen från kristendomen. Därför är det ganska enkelt att räkna ut att all religion är bara påhitt.
#55 Om det är bibeln du menar så står där ingenting om andra religioner.
Tycker int ni att det är ganska konstigt att ni och många andra typ försvarar satan och ogillar gud???? Jag menar, i biblen står det ingenting som skulle vara till skada för andra människor utan där talar man om att älska sin nästa osv. Satanism o.dyl. talar man helt tvärtemot, där ska man bara se till sitt eget bästa (vara självisk), vilket ganska snabbt skulle föra denna välrd till sin undergång.
jag kan väl bara svara för mig själv, (även om jag bara varit en liten del av denna diskussion) Jag ogillar inte gud, och jag ogillar inte heller satan. men det är mycket med kristendomen och egentligen religioner i allmänhet, som inte funkar för mig.
jag bara tror inte på det. och tron är ju en rätt viktig del i det hela.
jag har varit med på alla möjliga konstiga kristna möten, och inte sjutton blev jag mer troende, eller frälst av att människor står och skriker halleluja. och jag skulle förmodligen inte bli det om det hade varit något satanistiskt möte heller.
jag kan väl inte utnämna mig som ateist, eftersom jag tror på något, någon högre makt. dock inte gud.
jag tror, eller iaf inbillar mig, att det som händer efter döden är vad du vill ska ske, tror du tillräckligt hårt på något, tex, "jag vill komma till himlen", eller, "jag vill till nangijala (stavning?)", eller, "jag vill till helvetet", eller någon annan stans, så hoppas jag att det sker. det låter en smula tokigt, (jag är tokig ;) ) men det hjälper mig att tänka så, då det faktiskt skrämmer mig att livet bara pang skulle ta slut, och inget annat finns där.

sussi, det är det som är så underbart ju. att vi inte har samma åsikt om detta och vi kan föra en diskussion om det! det är fan inte ofta det kan hända här.. :D

#57 den satanism som tilltalar mig är den som lavey startade upp, de offrar inga levande djur. det går emot deras "lagar"! alla andra satanismer är utvecklade av den laveys grundande.
jag försvarar inte satan och ogillar inte gud, jag tror bara inte på honom. jag tror itne på gubben som sitter på sina moln och styr över världen. jag vet heller inte vad jag tror på som bubbelbubbel skrev. jag tror inte på adam/eva och heller inte på the big bang. det har hänt något annat. men om jag måste välja att tillhöra en "religion", då hade jag valt satanismen för jag känner att den tilltalar mig så mkt mer än kristendomen.
jag är kristen, döpt och tänker gifta och begrava mig i den svenska kyrkan. jag tycker det är VANSINNE att gå ur den svenska kyrkan. den procenten som jag betalar i "kyrkoskatt" betalar jag gladeligen för att få behålla våra vackra gamla svenska kyrkor. jag har sett många kyrkor i usa som bara är vanliga hus. då var jag stolt över att vi har kyrkor från medeltiden. det är inte alla länder som har det.
mm lisette, visst är kyrkan så fridfull ?
jag älskar att gå in i kyrkor, bara för att det är så lungt. och fint..

och svalt på en varm sommardag. kyrkan är skön att sitta i. bara lyssna på prästen, även om jag inte tycker om deras predikan att man ska älska gud bla bl bala…

Jag har fundringar på att skriva ut mig ur kyrkan. Den statliga kyrkan bankar åt helvetet. Dessutom är inte ens prästerna alltid troende. En präst här jag bor är frimurare och en annan tror inte ens på helvetet.
När jag konfirmerade mig och var tvungen att gå i kyrkan ett antal gånger så var det egentligen helt mysigt där men prästerna var så torra i sina predikningar att de hade inget att ge mig.
#58 Ja tron är det viktigaste, man behöver ingen religion utan det räcker med en personlig tro, enligt mig. Jag tror inte heller att livet bara tar slut en gång utan att människans ande är odödlig. Kroppen och själen dör men anden forstätter vidare och får en ny, odödlig kropp.
#60 Jag tror inte heller på en gubbe bland molnen som styr över jorden utan Gud är för mig en fullkomlig varelse som är full av kärlek till oss människor. Var han finns vet jag inte men det är inte på molnen iaf.
Jag förstår ännu int vad som är meningen med den satanistiska inriktningen som du lisette intresserar dig av. Vad är meningen med livet där, vad händer efter livet? Vad har den för svar på alla dessa stora livsfrågor?

#63 jag har inte fördjupat mig så mkt sussi, så tyvärr kan ja inte svara på det… :S
Jag har för mig att meningen med livet enligt satanismen är att du helt enkelt ska må bra och göra det du själv vill… Egot härskar, alla är sin egen gud helt enkelt.

Det lät ju inte särskilt trevligt slo. Att man bara ska tänka på sig själv hela tiden. 
Men det är en början, för att kunna bli älskad av andra, måste man först älska sig själv. Vem ska bry sig om dig, om inte ens du själv gör det?

Jo, fast så skrev du inte. Utan deras tro var egoistiskt. Tänk om alla bara skulle tänka på sig själva hela tiden. Hur skulle världen då se ut?
Är det någon religion som är perfekt?
Dessutom, jag förklarade bara lite mer ingående vad jag menade med att vara egoistisk.

Jag kan inte något om religon eftersom jag inte är intresserad. Men jag tycker att just detta är otäckt. Satanism bara ordet gör så att jag ryser i kroppen. Det ända jag tänker på är djur som offras osv.

men gejsa, en riktig satanist offrar inte djur!

Nej, dom offrar sina medmänniskor. 
Vem offrar djur då?

de som har tolkat satanismen på ett annat sätt. de offrar iofs inte sina medmänniskor heller. de anser bara att man ska bry sig om sig själv och de som står en närma.

Nyss var det bara sig själv. Det tycker jag är att offra sina medmänniskor. Man måste känna lite sympati och empati. Annars kan det gå riktigt illa här i världen. Så det är ju tur att vi människor är olika.