Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 528 ggr
Sehvrin
0

Jobbig häst...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen var jag och min syster hemhemma och pysslade om våra shettisar (bland annat) Vi körde Nickolina på  lördagen, men eftersom det var så halt då och Lolly har en skada i framknäet bestämde vi oss för att ta en skrittprommenad igår istället. Eller, det var iallafall vad vi trodde det skulle bli. Problemet var att Lolly var pigg, jättepigg och hade nog helst av allt velat springa, men eftersom hon är skadad tyckte jag att det inte var en bra idé. När hon inte fick springa så började hon stegra sig och hålla på hela tiden. Hon sparkade till och med mot Nickolina, något hon aldrig brukar göra, iaf inte när vi håller på med dem.

Att ha en häst som är skadad men själv tycker att hon är frisk är en riktig plåga ibland. Jag var riktigt varm och lite sur när vi kom tillbaka från vår korta "skritt"-runda. 

bifogar en bild på "monstret" (älskar henne trots det, var bara igår hon var rejält jobbig)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
0

Har ni några tips vad man kan göra med en sån häst? (fodergivan går inte att minska på då hon bara får hö och ibland lite potatisskal)

Fiona
0

Överskottsenergi kanske ? Det är ju lite svårt att få henne att göra av med den isf, om hon är skadad. Men promenera med henne så mkt som möjligt och låt henne inte springa! Går det att skritta henne i sulkyn ? Försök bara att ge henne så mkt motion som går för henne och som du hinner ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Sehvrin
0

Ja, det är nog så att det är överskottsenergi, problemet är dock att varken jag eller min syster bor hemma. Dock lär hon få ett antal prommenader i Jul eftersom jag kommer bo hemhemma i åtminstånde två veckor.

Det jobbigaste nu är att hon har börjat vara jobbig när min mamma leder henne också, något hon inte varit förut (snarare tvärtom) och mamma är inte så jättevan vid hästar. Jag misstänker dessutom att Lolly mest tycker at hon är rolig, för hon brukar vara väldigt nöjd när hon lyckas busa.