Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 712 ggr
lisette
0

ännu mer nytt

här har vi mer nytt…

reddie
0

Det låter bra! Otroligt att man måste lagstifta sånt som man själv anser helt naturligt.

lisette
0

tycker jag med… något bra har dom ivf kommit på…

jen
0

det är jättebra att det är förslag att lagstadga  på dessa självklara sakerSkrattande

bebbe
0

Det som ska lagstadgas är väl sådana saker som varje medkännande hästägare redan gör,eller????? annar ska man inte ha hand om djur.Oskyldig

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

En del saker som man tycker är självklara är inte självklara för andra tyvärr. Så det är ju bra att små saker även blir lag på. Små saker som är stora för en stackars häst. När det gäller livskvalité.

gejsa
0

Här kommer ännu mer förslag. Vilket är bra också ifall det blir så.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=593184

lisette
0

bra och dåligt kanske.

funderade på en häst som jag sett som gått själv alltid, jag tror inte h*n mår dåligt av det. faktum är när jag tänker på det att jag har sett två hästar som går själv. båda två är otroligt fina och de verkar inte må speciellt dåligt…

gejsa
0

Jag tycker att det är jättebra iaf. Eftersom hästen är ett flockdjur så mår dom självklart bäst med en kompis. Det behöver inte alltid vara så att det måste vara en hagkompis men en häst som står i en hage bredvid iaf.

Min Gobban fick ju gå själv i många år tillsammans med olika andra djur. Han var ju helt tokig när han kom hem till mig. Det fanns ju hästar i olika hagar bredvid honom.

Min fjording går tex själv vintertid i en hage. Men det är för att hon har inte någon särskild som hon kan gå med nu. Men hon mår bra av det. Men hon går ju bredvid andra hästar så hon är ju inte själv iaf.

Har sett en stackars fjording gå alldeles själv. Och det hade hon gjort i många år. Hon fick gå på deras tomt och vara en gräsklippare åt dom. Hon mådde inte bra.

reddie
0

Nej, inte ska hästen behöva stå alldeles ensam på en gård. Jag vill inte ens att Reddie ska gå ensam i hagen. Hans stokompis åkte till nya fodervärdar i vintras och han blev ensam i hagen med två grabbar i hagen bredvid. Han var ensam i hagen i en månad sen så lånade jag en häst som fick gå med honom. Henne ska jag ha fram till hösten så de sällskapar under hela betet.

Dubbla hyror och mat och hovslagare, men det är det värt. Jag får ju en till häst att rida Glad

lisette
0

hästen är ett flockdjur i allra högsta grad, men det finns hästar som inte går ihop med andra hästar.

gejsa
0

Mmmm skrev ju det förut. Men att ha en hagkompis bredvid mår ingen häst dåligt av. Med staket emellan alltså. Det är ju att stå alldeles själv utan att ens se någon häst som dom vill få bort. Vilket jag också tycker är rätt.

Men dom flesta gör ju redan så. Köper en shettis som sällskap om inte annat. Skrattande

reddie
0

Åkte och uppvaktade min svärmor idag som bor 10 mil bort. Såg på två ställen efter vägen helt ensamma hästar. Då tänkte jag, snart så….

gejsa
0

Ja, det är ju inte klokt att låta hästar få stå helt ensamna utan ens en kompis att titta på.

För en del hästar blir det nog mycket bättre när den nya lagen kommer. Om den kommer.

Som jag skrev förut. Min gamling fick ju stå nästan själv i säkert 12 år. Han blev ju heltokig när han fick se dom andra hästarna här hemma. Vågade inte ens gå ifrån stallet. Inte ens slita blicken från dom. Alltså inte ens stå själv i stallet. Det tog flera år innan han förstod att hästarna inte skulle försvinna från honom om vi bara tog en liten ridtur bort från stallet. Stackaren!

lisette
0

#11 det tycker ju inte shettis folket om. även en shettis ska motioneras och inte stå bara som sällskap…

gejsa
0

#14# Håller helt med dom. Men tyvärr så gör ju folk så eftersom dom är så billiga i drift och bra sällskap till sin häst. Tyvärr!