Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 7772 ggr
Tummelisa
0

Skänkelvikning

Är det någon som kan beskriva en skänkelvikning i ord, moment för moment? Även om jag kan göra en ( säkert inte perfekt ) så är det svårt att berätta för någon hur man gör. Jag skulle ändå vilja ha en bra beskrivning. Det är min son som efterlyser det.

CBA
2

Jag kan göra ett försök Flört

Säg att du vill ha skänkelvikningen gåendes åt höger….

¤ Sitt mitt över hästen och flytta över till vänster sittben så vägen till höger öppnas.

¤ Lägg till vänster skänkel strax bakom gjordläget för att få hästen flytta till höger

¤ Håll en stadig vänstertygel för att hålla kvar hästens framdel så inte den rinner iväg för fort

¤ Med höger tygel reglerar du farten

¤ Höger skänkel håller koll på hästens bakdel så inte rumpan kommer ut före hästens framdel och det parrerar så inte hästens högerbog skjuter ut

¤ Det vänstra benparet ska kliva över det högra benparet

¤ I början är det lättast att låta hästen ta ett steg åt sidan och kanske 2-3 steg rakt fram sen ökar man på vartefter hästen orkar mer.

¤ Lättast är oxå att påbörja en skänkelvikning i utgången från det sista hörnet på kortsidan.

Jag är rätt kass på att beskriva i text märker jag….har lättare för att visa Fundersam

Så feel free att lägga er i om jag har tänkt galet någon stans Flört

Annars om jag tycks ha lyckats med min beskrivning så får jag önska er lycka till med övningen tummelisa Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Twinlight
0

Hm.. Det är svårt att förklara, men jag ska försöka.

Säg att du vill rida från C till E tex.

Rid upp vid C och flytta bak innerskänkeln och krama och gör halvhalter på yttertygeln.

"Banka" lite lätt med innerskänkeln så flyttar sig hästen.. Det är lätt att det bara blir åt sidan och då får man driva på frammåt.

Peppe
1

nästan 2 år gammal tråd! Cool hur hittar ni så gamla trådar?Förvånad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Twinlight
5

#3 Sökte på google efter Skänkelvikning och då kom denna upp :D

nannan
1

En skänkelvikning.. Det är lättast när man är ovan att göra den på hörnlinjen, alltså medellinje till långsida och bli kvar i samma varv. (Du slipper fumla med varvbyte och ställa om hästen)

Så här gör du i höger varv. Rid upp på medellinjen och rakrikta hästen, alltså vänd upp ordentligt så du får med dig hela hästen. I höger varv så är det vänster framben som ska visa vägen, alltså får du inte "låsa fast det frambenet under hästen". Hästen måste vara rak hela tiden, och första gången du gör skänkelvikningen så kan du göra den långsamt och plocka isär hjälperna. Förhållning, flytta för höger skänkel, mothållande framåtdrivande med vänster skänkel, höj handen och ny förhållning. Flytta, förhållning. På så vis så förstår hästen också lättare, men om du rider på hela diagonalen så är det lätt att man blir fast i hjälperna och hästen vet inte vad den ska göra. Skänkeln måste komma i impulser och släppas efter varje skänkel! Samma sak med förhållningen. Håll släpp, tryck, släpp.

Om rumpan kommer före, så kan inte vänster framben visa vägen. Om rumpan hamnar bakom, så låser även där vänster fram. En högerställd häst spärrar också v.f.

Sitt mitt över hästen, känn att du inte viker över i sidan. Och ta det lå¨ååångsamt så att du hinner med att ge hjälperna. Om hästen tvärar för mycket eller inte tar ytterhjälperna (Alltid det varvet du är på väg in i, alltså vänster) Så rid fram ett par steg innan du flyttar igen.

Prova gärna flytta hästen i hörnpasseringar, längs med långsidan och just på hörnlinjen innan du går in på diagonalen, vilket är en högre svårighetsgrad. När du har kontroll på hästen även på diagonalen, kan du fortsätta på volten!

I utbildningssyfte kan även skänkelvikningar ridas med ställning (i rörelseriktning eller motställda) Men hästen måste först lära sig att vara rakställd! Titta gärna på frambenet och jämför med rak / ställd häst så får du se!