Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3861 ggr
reddie
0

repgrimma

Kan någon kunnig visa en bild på en väl anpassad repgrimma. Har kollat på börjes och hööks men det skiljer ganska mkt i hur grimman sitter

hööks börjes

Hur hårt ska den sitta? som en lös vanlig grimma eller mer fastspänt som ett träns/nosgrimma

__iE
0

Du menar denna på Börjes elr ?

Snuttan2
0

Ska man välja hur de valt att sätta de där två så föredrar jag den hårdare åtspända, Hööks.

Mindre skaderisk, grimman inverkar snabbare och mer precist.

reddie
0

tack _ie

den de visar på hööks, sitter knutarna bra på den

Bra att ha något att utgå från då man ska anpassa grimman och är helt grön.

Snuttan2
0

Skulle du spänna åt Börjes grimman skulle den få knutarna där de är på Hööksgrimman om den inte är helt feltillverkad.

LinaN
0

hööks:

Börjes: 

lättast är att faktisk att knyta en egen.

Här är några länkar:

http://www.gaitedhorses.net/Articles/RopeHalter/RopeHalter.html 

http://www.ponyclubvic.org.au/?Page=298 

Bidl på hur man knyter grimman, framgooglad.

okcså framgooglad repgrimma modell gammal.

Bilden “http://<a href=www.bitlessbridle.co.uk/shop/images/old-rope-halter.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

reddie
0

köpte en repgrimma från www.horze.se

funderade på om det bara är att ta på den och sen är det klart eller om man måste lossa på knutarna och flytta och grejja. Därför ville jag se en bild på en häst där knutarna är som dom ska

Marija
1

Dum fråga kanske, men vad är det för skillnad på en repgrimma och t ex en nylon/lädergrimma?

Sett att ofta använder repgrimma i Horsemanship?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Snuttan2
0

Marija, skillnaden är att den är i annat material, är tillverkad på ett annat sätt, så du får tex knutarna även.

Det hela gör att du får tunnare yta emot hästen, vilket gör att när du lägger tryck så blir det mkt skarpare emot hästen.

Marija
0

#8 - Okej. Tack, då vet jag :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

Precis som snuttan säger så blir anläggnignsytan mot hästen mindre så det krävs att man vet litet vad man pysslar med när man använder o skolar en häst i repgrimma. Men med sunt förnut kommer man en bra bit.

Däremot tycker jag itne om att binda upp med repgrimma, det kan bli väldigt fula sår OM det händer ngt, en vanlig grimma har då större yta mot hästen och även om det blir skrubbsår blir det itne lika fula/djupa som om repet skulle skära in. 

Har en frutkansvärd repgrimma som jag köpte i samband emd mitt fullblod, jag tyctke det var en superidé då, men nu så är den mest otäck. Det är en repgrimma med metallknölar över nackstycket som trycker på akupunkturpunkter på hästen, så ett ryck med grimskaftet o hästen nästan stelnar till av smärta…. 

http://www.kmeliteproducts.co.uk/prodimages/benice_halter.jpg  Jag är väldigt glad att ajg börjat omvärdera mitt hästeri för över ett år sedan, för de här grimmorn är rätt otäcka. OM jag skulle stöta på en häst som vart omöjlig att leda och jag gått bet på alla ledövningar jag har provat på, då kanske kanske jag skulle fundera på att sätta den grimman på den hästen en stund.

Men det beror ju på en jädrans massa….. FÖr jag gillar itne den grimman, den finns i mitt skräckkabinett…. Men jag vill absolut itne sälja den. det är iaf en grimma mindre som kan användas felaktigt ute på marknaden…. Än har jag inte sedan jag omvärderade mig själv behövt ta i grimman för att sätta den på en häst, och jag hoppas att det så ska förbli, jag hoppas jag är tillräckligt duktig för at taldrig behöva använda den grimman igen.

Molla
0

Jag bara älskar modellen som LinaN la upp med texten "gammal modell" över(den blå). Den är helt perfekt om man har många hästar, passar alla. Ingen grimma att använda om man ska släppa hästen lös när man arbetar, efter som grimmskaftet sitter ihop med grimman. Superbra!!!

Snuttan2
0

Jag undrar hur en grimma som inte är så exakt åtspänd med metalbitar som inte sitter så exakt efter individ skulle kunna trycka på precisa punkter :S

Tror inte på att det stämmer för fem öre.

LinaN
0

Den lösnignen rä suverän! kanske inget o binda upp i men mycekt väl att ha emd sig ut för o hämta hästar so mrymt ur hagen med osv…. den passar ju både den store o lille hästen :D Inget krånglande med spännen o stelfrusna fingrar! :D 

njah, det är som med alla grejor, men lägg själv ett snöre med metallbitar över nacken på dig själv o ryck till så nog gör det ont ovsett var på nacken det sitter…. jag har prövat själv med den här grimman o det var otrevligt.

Men vi kan väl åtminstonne sluta oss till att alla hästar är känslig för tryck i nacken, i större eller midnre utsträckning? och oavsett om det trycker exakt p åen punkt elelr vid sidan av så komemr det ändå göra ont på hästen i större eller mindre utsträckning.

Snuttan2
0

Fast att det gör ont har jag inte satt mig emot ;) Det tror jag mkt väll :P

Och det är väll en av nackdelarna med repgrimmor med, rep bränner och är smalt och hårt, gör lätt ont :/

Ännu en anledning till att jag gillar mina biliga lädergrimmor som är breda, mjuka och lätt går sönder om något går fel ;)

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är våran kallblodstravare Jonas Jo en repgrimma på sig som Frida Hallnor äger (hon är medryttare på Jonas) hon använder den inte så ofta..nån gång då och då bara :)

QuickStep
0

Jag har beställt en repgrimma o rep från Jaana. Den är d kvalitet på men knuten är ja lite osäker på än hur ja får dit ordentligt. knuten får ju inte gå upp!

Jag har alltid föredragit vanliga grimmor eller läder! =) MEn nu när ja har köpt min unghäst som inte går o leda eller ja.. han går men han puttar gärna undan mig o gärna in e en stor en som är precis vid hagen så, men när ja har grimman o repet så känner ja mig lite tryggare för ja vet att ja kan säga åt honom pga av att ja vet att när ja tar i repet sen för att vända eller stanna honom så kan ja d.

Grimman blir starkare mot honom men d innebär ju oxå att ja kan ge finare o mjukare hjälper mot honom.

Jag skulle inte köpa varken från hööks eller börjes utan från jaana.just.nu

LinaN
0

#16, bra att du kommit till den insikten själv :) Det värmer mitt lilla hjärta :)

Ledövningar i allmänhet  tror jag kan vara bra för din unghäst, och att lära din unghäst att repsektera ditt personliga område. 

(men jag tycker fortfaradne ite att samma resonnemang går att använda på bett, men vi behöver itne gå in på den diskussionen IGEN… :S)

gejsa
0

#16# Ha, ja haja till när du skrev att du köpt din repgrimma från Jaana. Det är ju samma Jaana som jag köpte en repgrimma till min fjording för 10 år sedan. Då hade t o m Jaana henne hos sig en månad för tillridning. Känner du henne också eller?

QuickStep
0

nej men min NH instruktör går sina utbildningar hos henne så därför jag har läst lite på hennes hemsida o även beställt en grimma av henne. Hon tycker att jag borde skicka min unghingst på en av hennes kurser för instruktörer.

gejsa
0

#19# Ja, Jaana är jättebra. Var iaf det då för 10 år sedan. *ler*